Kenapa Kita Solat Menghadap Kaabah?

>> Wednesday, December 2, 2009

Mungkin selama ini kita selalu bertanya setiap kali kita mengerjakan solat, kita akan menghadap ke arah kiblat, iaitu mengadap Ka'bah. Mengapa sebenarnya kita harus menghadap Kaabah?

Ini sebenarnya merupakan sejarah yang paling tua di dunia. Sejarah yang jauh sebelum manusia diciptakan di bumi, Allah swt telah mengutus para malaikat turun ke bumi dan membangunkan rumah pertama tempat ibadah manusia. Ini sudah dikatakan dalam Al-Quran: 

Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekkah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia . 
(QS. Ali Imran : 96)

Pada zaman Nabi Nuh as, kaabah ini pernah tenggelam dan runtuh. Selepas itu, Nabi Ibrahim as bersama anak dan isterinya ke lembah gersang tanpa air yang telah dibangunkan kaabah suatu ketika dulu. Lalu Allah swt memerintahkan keduanya untuk mendirikan kembali kaabah di atas bekas kaabah dahulu. Dijadikan Kaabah itu sebagai tempat ibadah kepada tiga agama dunia. 

Dan ketika Kami menjadikan rumah itu (kaabah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian makam Ibrahim tempat solat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: "Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang ruku' dan yang sujud". Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan menaiki unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh, 
(QS. Al-Hajj : 27)

Semasa zaman Nabi Muhammad, pada awalnya perintah solat adalah mengadap ke arah baitul Maqdis di Palestin. Namun Rasulullah saw berusaha untuk tetap solat menghadap ke Kaabah. Caranya adalah dengan mengambil posisi di sebelah selatan Kaabah. Dengan mengahadap ke utara, maka selain menghadap Baitul Maqdis di Palestin, beliau juga tetap menghadap Kaabah.

Namun ketika beliau dan para sahabat berhijrah ke Madinah, maka menghadap ke arah dua tempat yang berlawanan arah adalah mustahil. Dan Rasulullah saw sering menengadahkan wajahnya ke langit berharap turunnya wahyu untuk mengkiblatkan solat ke Kaabah. Hingga turunlah ayat berikut :

Sungguh Kami melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan dimana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang yang diberi Al Kitab memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan. 
(QS. Al-Baqarah : 144)

Jadi di dalam urusan menghadap Kaabah, umat Islam mempunyai latar belakang sejarah yang panjang. Kaabah merupakan bangunan yang pertama kali didirikan di atas muka bumi ini untuk dijadikan tempat ibadah manusia yang pertama. Dan Allah swt telah menetapkan bahawa solatnya seorang muslim haruslah menghadap ke Kaabah sebagai sebahagian dari peraturan dalam menunaikan solat.

3 comments:

Nuzul Haziq May 27, 2012 at 11:22 AM  

assalamualaikum..saya kurang faham mengenai kaabah yang dijadikan kiblat bagi 3 agama...??boleh tolong jelaskan..

Unknown October 24, 2014 at 8:55 PM  

Sebutkan 3 agama itu

Unknown October 24, 2014 at 8:58 PM  
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP