Kehidupan Sebelum Nabi Adam Diturunkan

>> Monday, April 18, 2011


Jika pembaca antara salah seorang yang percaya kewujudan Dinosaur, pembaca juga adalah salah seorang antara jutaan manusia yang percaya wujudnya hidupan sebelum Nabi Allah, Adam as. Kemungkinan ramai antara pembaca semua tidak sedar akan hakikat ini bukan?.

Persetujuan daripada ahli arkeologi menyatakan bahawa tamadun pertama yang wujud di muka bumi adalah tamadun Mesopotamia iaitu sekitar 4000BC. Jika sekarang kita berada di tahun 2010, ini bermakna tamadun Mesopotamia adalah berusia :

4000BC+2010AD=6010 tahun

Dan ia juga bermakna, Tamadun Mesopotamia telah mencapai usia 60 abad. Manakala, agama pertama di dunia yang di rekodkan iaitu agama Hindu telah dibentuk seawal 3000BC iaitu ketika permulaan tamadun Indus di India. Disebabkan agama Hindu terlampau awal dibentuk, sehingga kini tidak diketahui siapakah sebenarnya pengasas agama Hindu ini. 

Agama Hindu yang terdapat pada hari ini tidaklah sama dengan agama Hindu yang pada mula-mula ia diasaskan. Sepertimana agama lain, kecuali Islam, setiap agama mengalami perubahan bahkan terdapat agama yang mengalami perubahan yang ketara sepertimana agama Yahudi dan Kristian. Disebabkan agama Hindu adalah agama tertua di dunia, ahli arkeologi yang ingin menyelidik tamadun-tamadun purba akan mengkaji terlebih dahulu kitab-kitab purba agama Hindu terutamanya Veda dan itulah yang berlaku sekarang.

Dalam kitab Taurat dan Injil dalam Book of Genesis, umur Nabi Adam as ada dinyatakan. Nabi Adam as dikatakan hidup di bumi selama 930 tahun sebelum baginda wafat. Bergitu juga dengan Hawa yang wafat hampir dengan usia Nabi Adam. Namun, di dalam al-Quran tidak pula dinyatakan usia Adam namun Rasullulah SAW pernah menyatakan dalam sabdanya bahawa umur umat terdahulu adalah panjang dan sihat pula tubuh badan mereka.

Rabbi daripada agama Yahudi sepakat menyatakan bahawa umur Adam as diturun ke bumi adalah sekitar 4000BC selari dengan tamadun pertama di dunia di Mesopotamia iaitu juga sekitar 4000BC. 

‘Adam’ Sebelum Adam

Berkenaan dengan penciptaan Adam, majoriti ulama Islam percaya bahawa Adam dan Hawa telah dicipta dengan lengkap di Syurga. Mereka kemudiannya dihantar ke bumi selepas memakan buah yang terlarang. Keturunan mereka mengisi populasi bumi dan memulakan sejarah manusia.

Akan tetapi Allah SWT tidak menjelaskan di dalam al-Quran bagaimanakah Adam itu dicipta. Adakah dia dicipta secara berperingkat atau dengan satu proses sahaja? Sebahagian ahli Tafsir mendatangkan pandangan bahawa ketika Allah SWT mencipta Adam, tubuh Adam itu dibiarkan selama 40 tahun sebelum ditiupkan ke dalamnya roh. Di sini kita boleh melihat dengan jelas pengaruh tradisi Ancient Persian terhadap tafsiran berkenaan.

Terdapat juga sebahagian daripada ulama Islam yang menjelaskan bahawa Adam bukanlah manusia pertama yang dicipta di muka bumi. Mereka berpandangan bahawa ratusan ribu ‘Adam’ telah wujud sebelum Adam bapa kita. Setiap satu ‘Adam’ itu telah mempunyai keturunan dan kehidupannya, mereka telah musnah sepenuhnya dan digantikan dengan ‘Adam’ yang berikutnya sehinggalah tiba kepada Adam, bapa kita. Adam bapa kita, dianggap sebagai pusingan terakhir siri ‘Adam’ di muka bumi.

Ada juga ulama yang berpendapat bahawa Adam dan Hawa dicipta bukan di Syurga tetapi di muka bumi dan daripada bumi.

(Lihat al-Maqdisi: Al-Bad’ wa al-Tarikh dan Ibn al-‘Arabi: al-Futuhat al-Makkiyyah)

Ikhwan al-Safa juga ada menghuraikan tentang hal ini. Mereka menyatakan bahawa semua haiwan dicipta dari tanah liat kering dan membiak di kawasan Khatulistiwa yang tidak terganggu oleh perubahan cuaca yang ektrim. Hal ini memberi ruang kepada pembiakan. Di dalam suasana inilah Adam tercipta (takawwana). Ikhwan al-Safa juga berpendapat bahawa Adam dan Hawa hidup di peringkat pertama kehidupan mereka di bumi (Rasaa’il Ikhwan al-Safa, jilid muka surat 181, 229. Ada kemungkinan konsep ini diambil dari Bible kerana di dalam Bible, Syurga itu adalah Garden of Eden, di mana Adam dan Hawa hidup dalam keadaan yang suci)

Zaman Dinasor?

Jika dari awal tadi penulis berkata bahawa tamadun pertama di dunia adalah berusia 4000BC. Sekarang, pembaca akan terkejut apabila menyedari bahawa zaman Dinosaur adalah jauh lebih lama daripada itu. Penemuan rangka-rangka dinosour di serata dunia membuatkan saintis percaya bahawa haiwan ini pernah mendiami bumi ini 61 juta tahun sebelum manusia.

Arkeologi sepakat menyatakan bahawa kepupusan secara besar-besaran Dinosaur adalah pada 65 juta tahun yang lampau. Penulis ingin menekankan ayat ini iaitu Kepupusan. Kepupusan adalah suatu titik di mana sesuatu spesies lenyap tanpa meninggalkan keturunan. Inilah yang berlaku kepada Dinosaur.


Eskavasi di tapak arkeologi yang menempatkan tulang-tulang Dinosaur kebanyakkannya mempunyai tarikh Karbon-12 yang berusia 65 juta tahun yang lalu. Ia seterusnya membuatkan ahli arkeologi sepakat mengeluarkan kenyataan bahawa Dinosaur mula pupus sekitar 65 juta tahun yang lampau.

Namun apa yang mengejutkan sebenarnya adalah tarikh kepupusan iaitu pada 65 juta tahun yang lampau itu. Berbanding dengan permulaan tamadun manusia yang hanya bermula 4000BC, ia bagaikan langit dan bumi berbanding tarikh kepupusan Dinosaur.

Seperti penulis tekankan di awal artikel tadi, barang siapa yang percaya Dinosaur wujud, maka beliau adalah salah seorang daripada ribuan malah jutaan manusia yang percaya terdapatnya hidupan sebelum wujudnya manusia. Dan tarikh kepupusan Dinosaur membuktikan segala-galanya.


Perlu diketahui bahawa ia adalah tarikh (jangka masa) kepupusan Dinosaur. Bagaimana pula tarikh permulaan hidupan Dinosaur?. Bagaimana pula dengan usia Bumi?. Apabila difikirkan daripada logik akal dan logik nakli, sememangnya terdapat hidupan sebelum turunnya Adam as ke bumi Allah ini. Pernahkah pembaca mendengar perdebatan antara malaikat dan Allah SWT semasa Allah mencipta Adam as? 

Malaikat Bertanya Kepada Allah SWT 

adamkhalifah.JPG

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” 
(Al-Baqarah 2: 30)

Baris ayat “orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah”daripada hujah para Malaikat telah menimbulkan seribu satu persoalan. Bagaimana Malaikat boleh mengetahui tentang rahsia masa depan manusia sedangkan hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahui?.

Meskipun malaikat memiliki keistimewaan berada di Syurga dan Arasy Allah namun pembaca jangan lupa bahawa malaikat tidak boleh mengetahui rahsia masa hadapan tanpa izin Allah. Hijab Allah sentiasa tertutup untuk makhluk-Nya kerana ia adalah perancangan Allah swt untuk perjalanan setiap makhluk-Nya.

Jadi, bagaimana malaikat boleh mengetahuinya?

Hari-Hari Terakhir Bumi Sebelum Turunnya Adam - Muhammad Isa Dawud


Cendiakiawan agama terutama Muhammad Isa Dawud (MID) percaya bahawa terdapatnya hidupan sebelum penciptaan Adam. Dalam buku bertajuk "Siapa penghuni Bumi Sebelum Manusia" karya MID, ada persoalan yang dibangkitkan iaitu bagaimana malaikat tahu bahawa hamba Allah yang bakal dicipta nanti (Adam & keturunannya) akan membuat ‘kerosakan’ dan ‘menumpah darah’ (berperang). Ini membuktikan sudah ada kehidupan makhluk lain sebelum manusia yang telah diturunkan syariat Islam. Cuma bezanya makhluk sebelum Adam berbeza dari segi jasad dan kemampuan intelektual. Namun mereka derhaka kepada Allah SWT selepas Allah melimpahkan kemewahan dunia kepada mereka. Akibat kebiadapan mereka menyekutukan, Allah SWT telah mengazab mereka dengan ‘kiamat’ untuk keseluruhan mereka sehingga tidak tertinggal walau sedikitpun.

Gambar (di atas) Saintis menunjuk uranium-uranium yang terurai (lihat batuan kuning) yang dianggarkan berusia jutaan tahun yang lampau di Oklo, Afrika.

Menurutnya ijtihad MID, perpecahan dan peperangan atom sudah terjadi dan menyaksikan kerosakan bumi yang teruk dan hanya beberapa tempat yang selamat. Ledakan itu jugalah yang menghancurkan sebahagian besar peninggalan peradaban sebelum Adam. Beberapa manuskrip dari Sweeden turut dilampirkan sebagai bukti walaupun ia masih dalam perdebatan para cendekiawan.

Adakah selepas tamatnya zaman dinosaur, kemudian muncul pula zaman jin?. 

Jin Penghuni Bumi Sebelum Manusia

Masih lagi berpandukan pada hujah MID dalam bukunya, disini kita boleh merenung serta membahaskan beberapa fakta dan hujah yang dikemukakan oleh beliau. MID menegaskan bahawa, Iblis adalah bangsa Jin yang dididik oleh malaikat sehingga ‘alim seperti malaikat, namun sifat takabburnya telah membuatkan Allah murka dan melaknatnya sehingga akhirat. Dengan itu, Iblis berikrar akan berusaha menyesatkan anak-anak Adam. Kisah ini diriwayatkan oleh Imam At-Tabari.

Taurat Kuno menyebut sebuah lagenda yang mengatakan semasa penghijrahan Nabi Musa a.s. bersama 70 orang Bani Israel, sebahagian pengikut Musa telah melihat gambar-gambar yang aneh di dasar Sungai Nil. Dari gambaran penglihatan mereka gambar-gambar itu mengisahkan kehidupan peradaban sebelum kedatangan Adam. Namun, Nabi Musa melarang mereka untuk melengah-lengahkan perjalanan kerana bimbang tentera Firaun akan sempat mengejar mereka. Pengikut-pengikut Musa yang telah melihat gambar-gambar itu telah menulisnya di dalam manuskrip-manuskrip dan diwarisi oleh anak cucu mereka.

Fakta serta hujah berkenaan dengan kemampuan jin dalam menghasilkan teknologiatom dan fusion turut dikemukakan oleh MID. Persoalannya disini ialah, adakah kesan radioaktif yang ditemui di beberapa buah lokasi di dunia sejak beberapa tahun kebelakangan ini merupakan suatu 'peninggalan' dari tamadun spesis makhluk yang disebut sebagai 'jin'?.

MID mengakhiri hujah dalam bukunya dengan satu kesimpulan yang kukuh : 

“Nabi Adam telah turun ke bumi sejak berjuta-juta tahun yang dahulu dan sebelum turunnya Adam, bumi telah dihuni oleh makhluk mukallaf yang juga diturunkan syariat agama iatu Jin. Bangsa Jin telah membangunkan peradaban-peradaban yang moden sehingga menuntut mereka engkar terhadap seruan Allah. Mereka (Jin) bertelagah sesama sendiri sehingga terjadinya ledakan atom yang menghancurkan sebahagian besar peninggalan peradaban mereka.

Kemudian Adam diturunkan dan dalam masa yang sama Allah memperkenankan doa para Jin yang mahukan diri mereka tidak dapat dilihat oleh manusia. Maka Muhammad Isa Dawud ingin memahamkan kita peradaban yang maju yang tersisa hingga sekarang itu ialah peninggalan bangsa Jin kerana hanya golongan jin yang dapat terbang ke langit, hidup di lautan dan berlari sepantas kilat.”

Penemuan Yang Mengejutkan

Rangka berusia 10,000 tahun- Young Hol Chan 

Pada 2006, dua orang penyelam Jerman telah tidak sengaja menemui rangka manusia yang mempunyai saiz kanak-kanak. Dua penyelam daripada Jerman ini sebenarnya ingin menjelajah satu Cenote di Mexico. Cenote adalah lubang besar yang ditenggalami air disebabkan oleh luluhawa dan perubahan rupabumi. Rangka kanak-kanak itu ditemui dalam satu gua di dalam Cenote tersebut.



Rangka kanak-kanak ini ditemui di gua bawah tanah dekat Tulum, Mexico. Rangka kanak-kanak yang digelar Young Hol Chan telah diakui oleh pakar-pakar arkeologi sebagai rangka kanak-kanak tertua yang pernah ditemui di benua Amerika. Rangka itu berusia 10,000 ribu tahun.!


Berbanding dengan usia tamadun pertama iaitu sekitar 6010 tahun, rangka ini sebenarnya telah membuka kunci rahsia tentang ‘manusia’ sebelum kedatangan Nabi Adam as.


Goat’s Hole Cave, Pavillon, Gower 

Pada 1823, seorang professor Geologi di Universiti Oxford, William Buckland telah menemui rangka manusia yang dianggar berusia kira-kira 18,000 di sebuah gua di Goat’s Hole Cave di Pavillon, Gower. Di gua inilah rangka yang berusia 26,000 tahun itu dijumpai.

Namun, baru-baru ini para pakar telah sekali lagi membuat kajian mengenai usianya dengan menggunakan alatan yang terkini. Apa yang mengejutkan adalah usianya sebenarnya adalah 4000 tahun lebih tua daripada yang diketahui dahulu iaitu 26,000 tahun!.


Gambar (di atas) adalah rangka Red Lady dianggarkan berusia 26,000 tahun. Satu yang menarik mengenai rangka purba ini adalah rangka Red Lady sebenarnya adalah rangka seorang pemuda dan bukan rangka seorang wanita sebagaimana namanya. 


Gambar (di atas) 600 lukisan purba di Lascaux Cave di Dordogne River Valley, Perancis telah direkodkan mempunyai usia 17,000 tahun. Ia ditemui tidak sengaja oleh dua orang remaja pada 1940. 

Manusia Sebagai Khalifah Di Muka Bumi

Manusia telah awal-awal lagi, Allah SWT nyatakan bahawa sebagai wakil Allah SWT di muka bumi. Sememangnya penulis sangat bersetuju tentang kewujudan makhluk sebelum Adam as namun tidaklah pula penulis bersetuju tentang teori evolusi yang Charles Darwin asaskan. Bagi penulis, makhluk yang dicipta sebelum Nabi Adam adalah makhluk misteri. Ada kemungkinan menyerupai manusia, ada pula kemungkinan menyerupai haiwan akan tetapi yang pasti adalah mereka telah melakukan kerosakkan di muka bumi. Antara kerosakan yang pernah mereka lakukan adalah peperangan dan perebutan kuasa.


Baru-baru ini, saintis bergitu terkejut dengan penemuaan rangka-rangka manusia yang bergelimpangan di Mohenja-Daro di Lembah Indus. Apabila diselidik, rangka tersebut telah dicemari dengan radioaktif akibat letusan nuklear. Apakah makhluk purba pernah menggunakan senjata canggih sehingga menghuru-harakan bumi Allah swt ini?


Bagaimana dengan Dinosaur?. Apa yang penulis boleh simpulkan mengenai haiwan besar yang digelar Dinosour ini adalah haiwan ini kemungkinan wujud sebelum wujudnya ‘makhluk’ yang melakukan kerosakan tersebut. Ini bermakna, sebelum wujudnya Adam as sebagai khalifah di muka bumi, telah wujud berpuluh-puluh makhluk yang Allah SWT wakilkan di muka bumi ini. Namun, sayangnya, mereka semua leka dengan nikmat Allah swt dan akhirnya musnahlah tamadun mereka diazab Allah swt.

Akhirnya, manusia adalah wakil terakhir Allah SWT di muka Bumi ini. Dan kita sebagai umat Muhammad pula adalah khalifah terakhir daripada wakil terakhir Allah swt di muka bumi sebelum Allah swt ‘sediakan’ kiamat untuk kita semua. Sesungguhnya, Adam as bukanlah makhluk pertama tetapi ia adalah manusia pertama di muka bumi. Waallahualam..

Untuk lebih memahami sila baca artikel di bawah;


65 comments:

~nsar~ April 18, 2011 at 12:59 PM  

sy pening la... tak paham.. tetambah kat nabi adam tu...

SD April 18, 2011 at 2:25 PM  

sangat rumit ceritanya....faham tapi tak nak pikir sgt sebab byk ketidakpastian.....

Nazliah April 18, 2011 at 4:37 PM  

saya harap anda dapat menulis info2 seperti ni lebih lgi kerana saya sungguh tertarik dengan penulisan anda dan dengan ini lah dapat membuka mata orang islam...

Zharif Alimin April 18, 2011 at 10:29 PM  

saya x tulis pun artikel ni. saya copy dari macjay.net . blh intai2 web dia. bgus untuk lebih faham bnda mcm ni

sory artikel ni agak berat utk di baca. blh baca kat saifulislam.com utk artikel yg seng di fahami

http://saifulislam.com/776

Anonymous April 20, 2011 at 8:44 AM  

Salam...

Bagi saya, tidak perlu disangsikan lagi manusia pertama ialah Nabi Adam AS.

Dan makhluk di bumi ini sebelum ini biarpun berbillion jenis makhlukpun, pasti dan pasti ia bukan manusia.

Teknologi rangka kanak-kanak itu ada dua perkara yang mesti diteliti:
1. Pasti dia bukan manusia andai umurnya melebihi Nabi Adam AS.
2. Alat itu adalah makhluk juga dan penciptanya pun manusia, jadi langsung tidak boleh hatta terlintas di hati sekalipun ada manusia lain sebelum Nabi Adam AS.

Wassalam,
Wan

Tajul Muluk April 23, 2011 at 6:38 AM  

Banyak yang boleh atau perlu perbahaskan lagi.
Yang tenu tidak tepat ialah Ugama Hindu sebagai agama tertua. Pada zaman Nabi Musa alaihissalam,ketika Nabi Musa ke bukit Tursina Musa Samiri( juga dianggap Dajjal oleh sebahagian) sorang telah menyesatkan kaum Yahudi waktu itu apabila dia membina "Patung anak lembu" daripada emas kemudian dia telah memasukan tanah bekas tapak kaki malaikat ke dalam mulut patung itu lalu atas izin Allah membuatkan patung itu berkata-kata membuatkan
timbullah "Penyembah Patung Lembu"
Kedua Ugama Hindu mengaggap "Api" juga suci sepertimana kaum Majusi.
Ini bermakna unsur Majusi ada dalam agama Hindu. Kemugkinan Majusi lebih awal.
Banyak lagi boleh di perkatakan mengenai artikel ini teutama tentang kewujudan Adam. Usah kita terpengaruh dengan teori barat walaupun di katakan dilakukan secara saintifik. Pihak Barat hanya mah mengatakan teori mereka betul tapi terlalu banyak kesangsian. Cth: Lihat tahun Hindu,
Lihat tahun dan Buddha.Itu pun sudah banyak ribu tahun sebelum masihi. Perhatikan Umur Nabi2 semenjak Adam sampai kepada Muhammad s.a.w.
Rumusan saya (fasal nak solat Subuh) teori barat dalam artikel ini tidak boleh di terima sepenuhnya kerana banyak lagi pertikaian. Di bimbagkan andai kita
menerima semua teori barat secara total mungkin boleh menjejaskan aqidah. ingatan saya ialah :-
" AGAMA LEBIH TINGGI DARIPADA AKAL"

Anonymous June 18, 2011 at 11:15 AM  

Saya pernah mendengar bahwa ada mahluk pertama dibumi diciptakan setelah para malaikat banuljaan namanya dia suka berperang dan berselisih,mungkin jasad mereka rizki buatkita karna minyak bumi kita sebahagia dari jasad mereka

Anonymous June 18, 2011 at 11:28 AM  

Kalau ada yang berucap bahwa manusia keturunan kera itu salah

kera itu berasal dari manusia yang di kutuk oleh para nabi ter dahulu
karna doa nabi lebih elok dari doa seorang ibu,dan mereka punya mukzizat yang tinggi kalau mereka mau mereka bisa menggendong gunung dan menumbangkan nya hanya dengan satu tiupan sahaja,mereka juga bisa membuat semua penyihir,pesulap jahat dan aliran hitam menjadi buta dan tuli,insyaallah bila allah menghendaki. Mari bertakbir ALLAHUAKBAR

Zharif Alimin June 18, 2011 at 12:09 PM  

terima kasih sudi berkongsi. InsyaAllah saya cuba mengkajinya lagi

Semerah Cili! August 18, 2011 at 3:12 PM  

ASSALAMUALAIKUM....PENGKISAHAN INI TELAH DITERBITKAN DI DALAM SEBUAH DOKUMENTARI DI ASTRO TEMPOH HARI..MAYB PENULIS TELAH MENGAMBIL IA DR SITU...MAYB YANG MEMBACA AKAN LEBIH PAHAM APABILA MENONTON DOKUMENTARI TERSEBUT...

jusoh che long December 2, 2011 at 4:44 PM  

baca jer jangan pegang bimbang rosak akidah.
tu baru topik atas bumi.percaya tak ada manusia kat planet lain?haha..tak payah amek tau.bukan boleh masuk syurga kalo tau sumer ni.
benda2 camni kalo baca tanpa ilmu boleh menyebabkan kita mempertikaikan ayat2 suci al quran.kan?
(apa yg malaikat maksudkan dgn manusia akan melakukan kerosakan tu bukan lah dah ada manusia di bumi tetapi sifat2 roh manusia tu dah nampak dari roh nabi muhammad yg pertama dicipta,itu lah rujukan malaikat.persoalan ni dikemukakan oleh paderi kepada budak2 UPM suatu ketika dahulu.)

Anonymous January 15, 2012 at 9:02 PM  

bgus semua pandangan saudara di atas..kerna itu umat islam diseru untuk belajar ilmu smpai ke negeri cina(peribahasa).dn kita tahu bahawa ilmu allah itu sgguh luas.apa yg penting,semua yg kita blajar dpt membwa kta kejalan allah dn mndekatkn diri pdaNYA.xgitu....

Anonymous February 1, 2012 at 9:40 AM  

pada jusoh che long

kamu bagi nasihat supaya tak payah amek tau..bukan masuk syurga pon kalau tau sumer nie..kenapa ?
benarkah perkara2 ini kalau di bincangkan kita akan mempertikaikan ayat2 Al Quran ? kenapa ?

dan kamu boleh katakan ayat ulasan paderi pula yg kamu pegang..paderi kenal dan fahamkah sifat Malaikat?
sedangkan kan mereka ilmuan yang tidak mendedahkan kebenaran Agama yang di bawa oleh Nabi Muhammad S.A.W
sudah di katakan dalam ayat Al Baqarah 2 : 30
“Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” itu firman Allah.

sudah la fakta tidak lengkap mengatakan dikemukakan oleh paderi (suatu ketika dahulu).

Anonymous April 10, 2012 at 7:17 PM  

Hamba Allah...

Salam: penulis n pembaca...

artikel ni ade byk kemusykilan n seriously boleh pesongkan AQIDAH.
andai anda benar2 ingin mengetahui lebih tentang islam, carilah guru yg ade tauliah.bkn kate x bole dptkn ilmu dr internet. Tp mcm artikel ni kn, ade persoalan2 yg mmg sgt musykil..kita xleh nk wat ulasan/ kesimpulan ikut logik kta jer..kene ade guru - ade soal jawab dan paling penting ade nas Qur'an n Hadith.

ARTIKEL NI DIKAJI OLEH SIAPA? DITULIS OLEH SIAPA? DITERBITKAN OLEH SIAPA?

SATU LAGI; MANUSIA > BERUK???
APA NI...????
TEORI DARWIN SANGAT2 BERTENTANGAN DENGAN AL-QUR'AN...OKAY....
KEJADIAN SETIAP MAKHLUK BUKAN DENGAN PROSES EVOLUSION!!SETIAP MAKHLUK YANG ALLAH CIPTAKAN ADA KEISTIMEWAAN SNDIRI...

KORANG NK MENGAKU KE DIRI KORANG NI DR EVOLUSI BERUK??!!HUHU...FUNNY PEOPLE...

BELAJARLAH DENGAN ORANG YANG BETUL..JGN CRI ILMU ISLAM DR ORG KAFIR....=) SEMOGA ALLAH PELIHARA AQIDAH KITA SEMUA...INSYA ALLAH

RaiMiBeRhanudin April 24, 2012 at 11:10 PM  

mati nnti xditanya pasal nie..jdi xpyah la susah2 difikir. Allah maha mngetahuai..yg nk kna check amal segala ibadah kita nk bwak bekal akhirat nnti~

babarjailani April 25, 2012 at 11:56 PM  

konsep ilmu,

jangan dipandang rendah terhadap ilmu,mungkin bahagian kita itu, bahagian dia ini, sperti jua bahagian ilmu agama, fiqh ada pakarnya, usuluddin ada org nya,.syariat ada orangnya,.yang memandang rendah ilmu ni cuma org yang xfaham konsep ilmu.ilmu untuk dipelajari dan di dalami, kalau xsuka jangan di keji..

terlalu dalam rahsia alam ini umpama rahsia di dalam rahsia. kamu bongkar satu rahsia akan lahir rahsia yang lain. begitulah hakikat rahsia, kerana rahsia tetap rahsia. kecuali org yang di kehendaki-Nya utk mengetahui.

panduan mencari ilmu

tidak ada istilah putus asa dlm menuntut ilmu,makanya, teruskan
jangan berhenti memikirkan tentang alam, kerana alam ini tidak menipu, yang kebanyakan menipu itu manusia. kalau tak tahu, bertanya pada manusia. manusia jua tidak tahu. yang tahu cuma Allah yang Maha Tahu. tapi kebanyakan manusia itu tidak yakin!.

mengenal ilmu,

ilmu yg menambah baik nilai diri,menambah baik kefahaman diri dan menambah minat terhadap Allah adalah ilmu yg tepat pada kamu. jika ilmu itu menambah lalai, menambah riak dan sombong,walaupun pandai mana kamu,.maka tidak ada guna ilmu tersebut ada pada kamu.

1. Adam manusia pertama
2. Islam agama pertama

Anonymous May 7, 2012 at 3:44 AM  

Salam buat semua.
Saya ada terjumpa artikel berkenaan dengan dialog Allah Taala berbicara dengan Para Malaikat untuk mencipta maknusia buat pertama kali (Nabi Adam a.s.) yang menyatakan Allah Taala telah terlebih dahulu memberitahu semua Para Malaikat bahawa maknusia yang akan di jadikan Khalifah di bumi akan berlainan sifat nya dengan mereka,kerana tidak seperti mereka yang di ciptakan sentiasa patoh dan taat kepada Allah Tuhan mereka.Sebalik nya,maknusia yang akan di khalifahkan di bumi kelak akan bersifat saling bermusohan dan berbunohan(tetapi penerangan ini tidak di rekodkan di dalam Surah Al Baqara)Itulah sebab nya Malaikat mengajukan kesangsian mereka akan penciptaan maknusia yang akan Allah Taala ciptakan kelak.Dari itu,pengetahuan Para Malaikat akan sifat sifat maknusia tidaklah kerana ada nya maknusia terdahulu daripada Nabi Adam a.s,tetapi mereka telah di beritahu terlebih dahulu.Kerana tidak Allah Taala mewahyukan di dalam al quran,membuatkan semua telah tersalah anggapan akan pengakuan Para Malaikat tadi.
Tidak mungkin Allah Taala akan membiarkan hamba hamba Nya mewujudkan agama selain Islam sebagai ugama pertama kerana setelah Nabi Adam a.s. di hantar ke bumi,sepertimana yang terdapat dalam Surah al Baqara,Allah Taala akan memberikan petunjuk Nya kepada Nabi Adam a.s.

zali May 20, 2012 at 4:29 PM  

mereka di ceritakan tentang umat terdahulu..
tetapi mereka tidak mempercayainya..
agar mereka tidak mengulangi perbuatan yang pernah di lakukan oleh umat sebelum mereka..
mereka berkata mereka tahu..
akan tetapi sebenarnya mereka langsung tak tahu!!..
hanya mampu berkata-kata cacian yang mengelirukan semua..
tidak mahu mengkaji dan hanya tahu mencaci!!..

ingatlah..sejak azali lg manusia itu.........

Anonymous May 29, 2012 at 7:51 PM  

Allahuakbar
Yang Penting jaga Sembahyang lima Waktu dulu..pastu dengan sembahyang sunatnya...InsyaAllah...dengan IzinNya..

Manusia sibuk nak bercerita..mengkaji...sehingga terlupa dan terleka dengan perkara dan tanggungjawab kita dibumi ni yang sepatutnya dulu dibuat

Dzaf Ri June 3, 2012 at 11:30 AM  

salam... saya dapati jangka hayat manusia sangat pendek mulai dari nabi adam hingga umat nabi muhammad... jika dibanding dengan jangka hayat bumi... ia menghampiri null...

Nuzul Haziq June 10, 2012 at 12:01 PM  

yang kata agama hindu itu agama pertama di dunia tidak benar,itu cuma andaian daripada orang Barat dan menipu umat manusia dengan bukti-bukti arkeologi yang boleh memesongkan akidah kita semua..sumber arkeologi tidak sepatutnya menjadi rujukan utama bagi post ini,sepatutnya jadikanlah al-Quran dan Sunnah Nabi-Nya sebagai rujukan utama,dan ketahuilah semua nabi dan rasul membawa agama yang satu iaitu agama Islam (berserah diri dan menyembah Allah yang Esa) sejak zaman Nabi Adam a.s lagi hingga kepada penyempurnaan dan penutup bagi agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.Sebab itulah Nabi Muhammad diutuskan supaya dapat menyambung ajaran nabi-nabi dan rasul-rasul terdahulu kemudian melengkapkannya...jadi sudah pasti agama Islam itulah agama Islam yang tertua dan pertama sejak azali lagi selain itu banyak dalil-dalil al-quran yang menunjukkan semua nabi dan Rasul membawa ajaran yang sama,ajaran yang satu iaitu ajaran Islam.....wallhu a'lam.

Anonymous June 12, 2012 at 9:12 AM  

Tentang artikal ni seluruhnya saya memang tak tahu langsung siapa yang mengkajinya. tetapi tentang Banul Jann ( makhluk sebelum manusia ) saya pernah membaca tentangnya dalam kajian beberapa pesantren di Indonesia. Saya juga pernah terjumpa kaitannya dalam buku dialog dengan Jinn (Islam) Karangan Muhammad Isa Dawud. Dalam buku ini, Jin mengakui (berbangga) 1. diciptakan lebih awal dari manusia 2. Pernah memiliki teknologi yang lebih tinggi dari manusia. Akibat keengkaran mereka kepada Allah, peradaban mereka dimusnahkan 3. Jin pertama yang dicipta Ialah Jan. Siapa yang berminat bolehlah mencari lagi maklumat tentangnya atau melanjutkan pengajian Tafsir Al- Quran dipesantren Bandung dan sebagainya. Tidak salah untuk tahu selagi kita berpegang dengan al- Quran dan Sunah Rasulullah. Semoga semakin kita tahu, semakin tebal keimanan kita

Anonymous June 22, 2012 at 10:52 PM  

Subahanallah.

Anonymous July 27, 2012 at 11:24 PM  

Salam, Bagi sy kajilah dlu apa yg difirmankan didlm Al-Quran dan Hadis. Sesungguhnyer itulah 2 harta yang paling tidak ternilai ditinggalkan oleh Junjungan kita, Rasulullah S.A.W.. Semoga kita semua diberikan keberkatan. Sekadar ingin memberikan pendapat. Maaf jika ada yg tersinggung..

Anonymous July 30, 2012 at 10:52 AM  

sy dan kawan2 slalu borak2 pasal perkara ni. saya selalu mengutarakan teori mengenai kewujudan manusia sebelum adam namun sering ditingkah oleh kawan akrab sy. kalau saudara sudi, sy ingin berkenalan dengan saudara pengarang personally.
ini email sy
koishi_89@yahoo.com
saya harap saudara dapat hubungi saya pada bila2 masa lapang.

westjavazone August 10, 2012 at 1:40 AM  

Hakikat ilmu itu adalah segala petunjuk yang datang dari Allah kepada utusanNya (Nabi dan Rasul) yg menghantarkan mahluq pd keselamatan dunia akhirat, sedangkan ilmu yang datang dari olah fikir manusia adalah bagian dari Seni.(Bisa membawa manfaat dengan ijin Allah ataupun mudharat)

Anonymous August 28, 2012 at 12:00 PM  

pada pendapat sy yg cetek ilmu ni, artikal ni bagus sebab dh memang dari sek kita telah diajar tentang sejarah ni semua. tp time blaja dlu utk exam, abis exam kita lupa dh. so bila dah besar baru sibok nk cari balik. artikel ini hanya sesuai dijadikan panduan, bukan ikutan. mmg menjadi sifat manusia yg ingin tahu. Allah telah beri kita akal fikiran, Nabi telah tinggalkan kepada kita Sunnah dan Alquran. secara logik akal mmg semua apa yg kita belajar dlu kt sek x masuk akal, tp mmg 2 la yg masih diajar kt sek skang ni. kenapa?? teguh kan iman,kita bongkar penipuan ni semua. kalau kita xtaw penipuan ni semua cam ne kita nak bongkar penipuan ini, btul x? Hanya Allah yg Maha mengetahui segalanya. Allahuakbar!!!

radzi aman August 28, 2012 at 12:01 PM  

saya bernama radzi aman, sila lah tegur jika pandangan sy salah diatas

Anonymous October 10, 2012 at 11:48 AM  

Aq sokong pendapat tajul muluk!!!!

Noorazemah November 24, 2012 at 10:58 AM  

zaman khalifah ribuan/ratusan tahun dahulu. zaman dinasour beratus juta tahun dahulu. usia bumi nk cecah 5 bilion tahun. nabi adam turun berjuta/berpuluh juta tahun dahulu. selain manusia, ada hidupan ciptaan Allah yg hidup sebelum kita diatas bumi ni :)

Anonymous December 5, 2012 at 11:10 PM  

Lebih baik guna masa terluang belajar sifat2 Allah dan RasulNya. Bila kita kenal Allah dan RasulNya baru kita kenal diri kita..dari membuang masa belajar hal yang tidak berfaedah semacam ini..maaflah..saya terpaksa 'direct''..tapi tanya diri saudara saudari semua..dah faham ke yang dikatakan Aqaidul Iman itu..

Anonymous December 7, 2012 at 3:55 PM  

mungkin maksud malaikat tu adalah mahluk dinasour juga suka berbunuhan sesama sendiri tanpa ada dikurniakan akal bukannya species manusia,saya rasa kita adalah keturunan adam yg pertama Allahu alam

liongli n ramliong December 28, 2012 at 1:54 PM  

Ilmu manusia bagaikan setetes air. Namun ilmu Allah yang belum nampak bagaikan samudra yang tak terpikir

Anonymous January 7, 2013 at 9:28 PM  

Sebenarnya manusia pertama ialah Adam n hanya 1 sja Adam yg wujud..tiada Adam lain sebelum Nabi Adam..ingat lah,bahawa semua fakta2 yg dikemukan oleh ahli2 sains n arkeologi belum tentu benar..semuanya teori..kadang2 mereka sahaja mereka crita tentang umur sesuatu benda..tujuannya tidak lain n tidak bukan adalah sebab mereka nak bagi orang islam rasa was2 tentang ayat al quran..dlm al quran dah jelas bagitahu yg manusia pertama ialah Adam..jadi kenapa masih nak pertikai?

Anonymous January 9, 2013 at 4:41 PM  

Adam memang manusia pertama, tidak dinafikan. yang ceritakan disini kehidupan sebelum nabi Adam. mungkin benar sebelum manusia, jin yg tinggal di bumi. jin juga adalah hidupan. tetapi sebelum nabi Adam tiada manusia yg hidup di bumi. sebab Nabi Adam adalah manusia pertama

Anonymous January 14, 2013 at 11:42 AM  

Kelahiran Adam AS ada keliru skit

cer refer di sini ... Indus Civilization yg dkatakan tertua http://en.wikipedia.org/wiki/Indus_Valley_Civilization

kita tgk tempoh2 masanya...

dari situ rasanya Adam kedunia sebelum 4000SM lagi

Wallahualam

Anonymous January 26, 2013 at 12:52 AM  

jgn kaji terlebih sgt..nnt jadi gila...tak perlu terburu2... dinosour ke ape ke.... tak yah laa kaji sgt.. karang kaji2..duk post2..nnt ada yg tak faham salah tafsir terpesong pulak orang nnt.. lagi payah...

Anonymous February 10, 2013 at 8:41 PM  

muaaach

Anonymous February 17, 2013 at 12:06 AM  

siapa yg menentukan tarikh dan usia semua penemuan ini???apakah benar bahawa bangsa jin diturunkan dulu sebagai kalifah di bumi sebelum adam??apakah pasti bahawa zaman nabi adam tidak adanya dinasor juga??bukankah riwayat ada menceritakan betapa besarnya nabi adam pada ketika itu??bukankah Allah pernah berfirman bahawa Allah menghapuskan sesuatu kaum itu hinggakan seolah-olah ianya tidak pernah wujud sebelum ini..angaran tarikh yang dibuat oleh barat hanyalah untuk menidakkan kebenaran Alquran dan mengelirukan umat islam sahaja..ingatlah bahawa ini hnayalah teori sahaja..tiada bukti sahih bahawa tarih dan masa yang dinyatakan itu adalah tepat..kita sebenarnya tidak pasti bilakah adam dan hawa turun ke bumi..apa yang pasti sorotan masa telah dinyatakan melalui Alquran yang menyatakan secara jelas turunnya nabi bagi setiap kaum!kajian yang melebihi daripada panduan Alquran akan menyebabkan kita semakin keliru tambahan pula kajian juga berdasarkan kitab bible dan kitab kuno yang lain seperti yang diketahui hanyalah tipu dan palsu sahaja..jaminan Allah hanyalah Alquran dan Assunnah shj yang dipelihara!

Anonymous March 16, 2013 at 3:03 PM  

DEMI KEBENARAN ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA,daku memohon keizinan dariMU yaALLAH untuk melayari ' wafatabadi.blogspot.com 'daku pohon dengan sebenar-benar permohonan agar daku dapat berfikir dengan fikiranMU,bersamaMU..Syukur MAHA Terimakasih yaALLAH..saudara2 yg dkasihi,sekirany anda seorang insan yg mcari KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNY,luangkanlah masa anda untuk melayari blog ini krn ssungguhny kita smua sudah ksuntukan masa,PCAYALAH!!!hany utk para pcari KEBENARAN sahaja!!!Salam kshsyg..adam7

Daeng Selili March 18, 2013 at 1:13 AM  

pernahkan tuan tahu ada malaikat yang telah diberi mereka zat Nafsu?Lalu malaikat itu sendiri berkata mereka tidak boleh menanggung zat tersebut..hanya manusia sahaja...angka yang diberikan sainstis tersebut hanya rekaan mereka..teori!

Jika dihitung umur para nabi secara dibundarkan..tak smpai puluh ribu usia bumi..wallahualam...

jebat2000 March 22, 2013 at 5:08 PM  

Akal m'sia terbatas..ilmu Allah cukup luas, “Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)”. (QS. Al-Kahfi : 109).

Anonymous April 7, 2013 at 2:17 AM  

aku pning la

Anonymous June 3, 2013 at 11:59 AM  

Aneh lu
Asal nyambung aja tanpa tau kepastian bahwa apa yang di ciptakan Maha Kuasa itu tak ganggu gugat, Malaikat hanya mengawasi tak boleh ikut campur atau turun tangan, seperti Yang Maha Kuasa bilang; "Aku lebih mengetahui dari pada apa yang tak kau Ketahui"

Anonymous June 5, 2013 at 4:47 AM  

apa ada yang lebih benar dari Al Quran?...

Anonymous August 2, 2013 at 11:36 PM  

Mengarut la artikel ni..

Anonymous August 3, 2013 at 7:19 PM  

Spe kte xyh amik tau... setiap insan adalah dai'.. so kne thu n kji la psl n semua utk bidas teori n soalan org atheist. ..

Anonymous August 18, 2013 at 10:18 PM  

Anon diatas ada fakta atau pengetahuan yang lebih menarik ke? Andai otak losong jangan diperlekehkan org lain yg minat untuk mengetahui benda2 baru..wallahualam.

Anonymous October 3, 2013 at 2:21 AM  

Kaji ilmu camni perlu je. Ilmu kan. Kalau kita terus tolak teori sains tanpa hujah, agama lain akan kata kita kolot. Percaya dgn kisah dongeng. Golongan yg malas mengkaji. Sebab tu ilmu macam ni perlu utk buktikan yg ajaran kita bukan kisah dongeng, tapi terdapat hujah yg telah dibuktikan secara saintifik. Dgn cara ni, dapat lah jugak bukak mata orang lain utk nampak kebenaran Islam. Untuk tujuan dakwah kan.. Bukan pentingkan diri sendiri.

hazriq shameer October 20, 2013 at 9:23 AM  

cuba taip google perkataan AL-HIN mungkin boleh menbantu tuan2

Anonymous October 29, 2013 at 1:49 PM  

Apa2 pun baca lah al quran

Anonymous October 29, 2013 at 1:57 PM  

Rasullillah berpesan "Pegang lah dua perkara iaitu Al quran dan sunnah ku".

Bacalah Surah Al kafirun dan Al ikhlas.

hamba Allah November 9, 2013 at 4:14 AM  

Macam xbaca artikel ni habis je..penulis xkaitkan langsung manusia dgn beruk..n die pun da bagitau teori darwin tu mmgla sgt bertentangan dgn hakikat..ni mesti ko tgok ade gambar beruk kt awal2 tu..terus claim wat rumusan sendiri panjang lebar..ambil masa baca dulu boleh x..daripada ko nak gigih mengomel2 xtentu hala..apedaa...

mentari cinta November 22, 2013 at 5:35 PM  

Wallahu wa'alam... hanya Dia yang Maha Mengetahui

Anonymous January 9, 2014 at 6:54 PM  

Kalau Nabi Adam dan Nabi Hawa yang pertama...takkan kita ni keturunan dari sumbang mahram iaitu dari perkahwinan adik-beradik maksud sy dari anak hasil perkahwinan antara kedua nabi tersebut?
Harap tolong beri pencerahan...

Son Bang February 5, 2014 at 11:13 AM  

Artikel ini sedikit berbelit,namun masuk akal juga seperti kisah 2yg lain yang pernah aku denger

Acap Ixani April 10, 2014 at 7:36 PM  

Berkenaan agama Islam adalah pertama taklah berapa tepat kerana agama Islam Turun setelah nabi muhamad saw diangkat menjadi rasul,agama yang pertama adalah agama Allah kalau tak silap agama langit.wallahualam.

Acap Ixani April 10, 2014 at 7:37 PM  

Berkenaan agama Islam adalah pertama taklah berapa tepat kerana agama Islam Turun setelah nabi muhamad saw diangkat menjadi rasul,agama yang pertama adalah agama Allah kalau tak silap agama langit.wallahualam.

Acap Ixani April 10, 2014 at 7:37 PM  

Berkenaan agama Islam adalah pertama taklah berapa tepat kerana agama Islam Turun setelah nabi muhamad saw diangkat menjadi rasul,agama yang pertama adalah agama Allah kalau tak silap agama langit.wallahualam.

Anonymous April 11, 2014 at 9:55 PM  

Tula..bodow

Awen Qiss May 1, 2014 at 5:33 AM  

Betul kate hamba allah...bace la isi kandungan artikel tu..artikel yang bagus untuk kite berfikir...xde kne mengene dgn beruk.....kisah adam hawa direka atas sebab2 tertentu dan perlu direka untuk manusia..bg mereka yang gunakan akal fikiran pasti akan terjawab..

Anonymous May 17, 2014 at 9:15 PM  

assalam...
bagus artikel yg hebat...
frenz...sebenarnya...mengikut teori sains.. manusia ialah salah satu spesis beruk.tapi kita yg malu nk mengaku...kita x nk disamakan dgn haiwan kn..sape nk mengaku dia beruk?bapa saya seorg saintis..so it is 100% true!!!pasal agama tertua...memang betul. agama hindu ialah agama yg tertua...cuma kt malaysia..segala sejarah dipalsukn..klau kita pergi indon ,semua negaralah diaorg pelihara sejarah bkn mcm kita...tujeerr...sekianwassalam

bedak July 21, 2014 at 2:03 PM  

Salam,

anon may 17-jgn anda tak tahu masih ramai lagi saintis yang berpengaruh di dunia tidak setuju dengan ideologi Darwin ini.harap anda masih jaga akidah anda.

Hindu mmg agama tertua namun ia berada di kawasan yang lain. Tetapi pada zaman Adam belum muncul agama lagi kecuali menyembah Allah. Setelah itu, ini mungkin terjadi setelah keturunan adam berkembang ke serata dunia dan terdapat perpecahan fahaman dan budaya. Perbezaan ini telah wujud ketika habil dan qabil lagi. Dan kemudian barulah agama Islam diturunkan secara sistematik selari dan bersesuaian dengan perkembangan dan penerimaan pemikiran manusia.

Kita kena percaya zat allah itu sangat besar.Kalau dikumpulkan seluruh semesta ini dan dibandingkan dengan zat allah, ia umpama sebutir pasir di dalam padang pasir yang luas.

Maksudnya kejadian dinasour itu adalah tanda ciptaan Allah untuk membuktikan zatnya yang maha besar sehingga tak tercapai dek akal kita.

artikel ini x jauh dari pandangan semata-mata walaupun didukungi fakta-fakta. Apa yang perlu kita tahu kajian sains sebenarnya juga lahir dari akal manusia yang sudah fitrah dengan kelemahan.

Wallahuallam.

bedak July 21, 2014 at 5:14 PM  

para komentar yang berkenaan shj, peradaban tertua tidak ada kena mengena dengan manusia pertama.kenapa nak keliru yang mana satu muncul dulu ni?

kemunculan peradaban tertua tidak mengambil kira kewujudan manusia yang awal, kerana manusia telah wujud sebelum tu lagi.Ia hanya aras perkembangan manusia.tu sahaja.

Anonymous July 21, 2014 at 10:21 PM  

Setuju dengan komen ni..

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP