Populasi Muslim Eropah Meningkat, Eropah Masih Mengabaikannya

>> Thursday, November 26, 2009



Angka menunjukkan peratusan penduduk muslim di Perancis pada tahun 1985 , 2006 dan 2008

Jumlah penduduk beragama Islam di Eropah dijangkakan akan terus meningkat sehingga tahun 2050. Namun perkhabaran dan jangkaan ini telah diabaikan oleh Barat dan Eropah. Ini sekaligus menjadikan penduduk Islam sebagai rakyat kelas kedua di negara sendiri.

Akhbar Daily Telegraph London melaporkan, dijangkakan pada tahun 2050 nanti, jumlah warga muslim akan mencapai 20 peratus daripada jumlah keseluruhan populasi penduduk Eropah.

Seperti yang dinyatakan akhbar terbitan Inggeris itu, kini kadar pertumbuhan  penduduk muslim di Eropah adalah sekitar 5 peratus setahun. Jika kadar pertumbuhan penduduk Muslim terus meningkat seperti keadaan sekarang ini, maka pada tahun 2050 jumlah penduduk beragama Islam akan meningkat menjadi 20 peratus.

Selama tiga dekad (30 tahun) terakhir, populasi warga Muslim di Eropah meningkat dua kali ganda. Dan penggadaan ini akan berlaku sekali lagi pada tahun 2015 nanti.

Pemandangan biasa di Eropah sejak akhir akhir ini

Akhbar cetakan London itu juga menulis, "perubahan populasi ini disebabkan migrasi yang berterusan dari penduduk negara-negara Islam dan menurunnya kadar kelahiran di kalangan penduduk bukan islam yang disertai dengan tingginya angka kelahiran masyarakat muslim." Faktor faktor lain juga seperti buruknya keadaan sosial dan keluarga di Barat dan kurangnya kehidupan beragama di kalangan penduduk Eropah. Faktor ini juga menjadi penyebab  yang mendorong masyarakat Barat untuk memeluk agama Islam.

Pertumbuhan populasi  Muslim dan pusat-pusat kebudayaan dan organisasi Islam di Eropah makin meningkat, namun negara-negara di Eropah belum bersedia menerima hakikat ini sebagai kenyataan dan menolak untuk memberikan hak hak yang sepatutnya kepada penduduk beragama Islam.

Di sebahagian besar negara-negara Eropah, Islam belum diakui secara rasmi sebagaimana agama-agama lain, seperti Kristian atau Yahudi. Selain itu, masyarakat Muslim sering menerima imej buruk dan perlakukan diskriminasi. Ini sekaligus mengehadkan peluang Muslim di dalam sektor ekonomi dan sosialnya.

Hasil kajian menunjukkan diskriminasi terhadap warga Muslim paling kerap terjadi di dalam bidang kerjaya. Perlakuan tidak adil terhadap mereka juga dilihat sangat ketara di dalam bidang pendidikan, kerjaya, keamanan, imigrasi, serta hak-hak sivil, seperti untuk memperolehi kemudahan sosial dan layanan kesihatan yang sepatutnya.

Sementara itu, media dan pemerintah yang konservatif dan radikal di Eropah juga turut banyak membantu menyuburkan sikap anti-Islam selepas tragedi 11 September 2001. Penerbitan kartun yang menghina Nabi Muhammad, pembikinan filem filem yang memburukkan ajaran Islam, dan penerbitan pelbagai buku untuk memburukkan pemaikaian tudung dan jilbab, merupakan sejumlah isu yang membuat fenomena anti-Islam di Eropah kian panas.

Padahal selama ini masyarakat muslim di Eropah dikenali sebagai komuniti yang sentiasa menyuarakan perdamaian dan kasih sayang. Mereka juga turut berperanan besar dalam memajukan negaranya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP