Rahsia Bintang Enam Israel

>> Monday, November 23, 2009

Jumaat 24 April 09, merupakan hari bersejarah dalam hidup saya dan rombongan apabila ia merupakan hari pertama di dalam hidup kami menjejaki kaki ke al-Aqsa. Saya menunaikan solat Tahyatul Masjid. Sebelum khutbah bermula, kami mendengar bayan (syarahan) yang disampaikan oleh Imam al-Aqsa, Syeikh Yusuf Abu Sunainah. Di dalam bayannya, beliau mengutuk Israel dengan suara yang lantang

Ketika khutbah bermula, beliau menegaskan agar semua anak-anak muda Palestin balik merujuk kepada sejarah kerana orang Yahudi telah mula mahu menipu sejarah. Mereka mengatakan bahawa tanah Palestin adalah tanah asal mereka.

Ketika selesai menunaikan solat Jumaat, saya dan rombongan berjalan-jalan sekitar al-Aqsa. Saya menghampiri mimbar al-Aqsa. Ia merupakan mimbar lama hampir berumur 1000 tahun.


Ketika Salahuddin al-Ayubi dapat mengalahkan tentera salib di Jerusalem , beliau membawa dua mimbar dari Halab ( Aleppo ) Syria , tempat dimakamkan Saidina Khalid al-Walid . Saidina Khalid al-Walid antara sahabat yang berjuang untuk membuka kota Jerusalem ini. Setelah enam ratus tahun kemudian, Jerusalem berada di dalam tangan tentera salib. Pada tahun 1187, ia berada ditangan Islam kembali. Mimbar ini sebagai simbol bahawa masjid ini telah di dalam amanah Islam semula

Satu mimbar diletakkan di masjid al-Aqsa, satu lagi di masjid al-Khalil (Masjid dimakamkan Nabi Ibrahim a.s)

Ketika saya menghampiri mimbar Salahuddin di al-Aqsa ini, saya mengerutkan dahi. Kenapa di mimbar ini ada bintang enam? lambing negara Israel.

Gelagat saya diperhatikan salah seorang penjaga al-Aqsa. Dia menghampiri saya, memberi salam dan memegang bahu saya.

"Aku tahu apa yang engkau fikirikan" kata beliau.

'Kamu tentu hairan kenapa ada lambang Israel di mimbar ini kan "? Beliau menambah.

Saya hanya menganggukkan kepala.

Penjaga ini menarik tangan saya, pergi ke tepi masjid. Dia kemudian menudingkan jarinya ke arah tingkap berhampiran dengan syiling al-Aqsa.

" Cuba kamu lihat, ditingkap itu pun ada lambang bintang enam ini, di dinding ini pun ada," katanya sambil menunjukkan arah dinding al-Aqsa.

"Emmm, kenapa ya?" Tanya saya ingin mengetahui lanjut.

"Sebenarnya, bintang enam ini adalah lambang bangsa Arab Kan'an. Ia ada sejak ribuan tahun dahulu. Bangsa Arab Kan'an menggunakan bintang ini sebagai lambang kaum mereka. Sebab itu, ketika Salahuddin datang, dia membina tingkap ini dengan mengekalkan lambang bintang enam ini sebagai menghormati kaum Arab Kan'an yang telah Islam. "

"Orang Kan'an merupakan penduduk asal tanah Palestin ini. Sebelum Israel dibawa oleh Nabi Musa ke Palestin, mereka telah ada. "

"Umur mimbar ini hampir seribu tahun. Tingkap dan marmar di dinding ini berumur ratusan tahun. Orang Israel menggunakan lambang ini baru dalam 100 tahun. Mereka menggunakan lambang ini dengan alasan seolah-olah mereka penduduk asal seperti Arab Kan'an di sini ".

Penjaga ini menerangkan kepada saya dengan panjang lebar.

"Oh, baru saya faham. Rupanya bintang enam ini bukannya lambang asal Israel ." Kata saya.

Apa ada pada lambang? Ia merupakan simbol. Orang yang memakai lambang sesuatu kaum dia akan termasuk di dalam kaum itu.

Di dalam Islam kita dilarang memakai lambang orang kafir. Bukan sahaja lambang, menyerupai sesuatu kaum pun kita dilarang.

Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud,

"Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia akan tergolong di dalam kaum itu".

Israel menggunakan lambang bintang enam untuk menyatakan dia adalah penduduk asal Palestin ini. Mereka mengarang buku-buku yang menyatakan mereka adalah penduduk asal dengan menafikan bahawa Arab Kan'an adalah penduduk asal di sini.

Sebab itulah, Syeikh Yusuf Abu Sunainah menekankan kepada pemuda-pemuda Palestin agar kembali mendalami sejarah.

Apabila sejarah tidak diajar, maka akhirnya, sesorang akan hilang jatidirinya. Inilah yang sedang berlaku bagi penduduk Palestin yang bersekolah di sekolah rasmi. Enam puluh tahun berada di dalam jajahan Israel bermakna sudah masuk generasi ketiga tanah ini dijajah.

Saya bertemu dengan penduduk Palestin yang merasa selesa berada di bawah Israel kerana semua kelengkapan telah cukup dan keadaan di sini lebih selesa dari negara Arab lain. Tidak sedikit yang lebih bangga memakai passport Israel dari memakai passport Palestin atau Jordan .

Pada mereka, saudara di Gaza hal mereka. Sebab itu, dari Palestin sendiri, tidak banyak bantuan yang datang ke Gaza . Orang kaya semakin kaya dengan syarikatnya. Coca cola tidak diboikot di Palestin. Iklan terpampang besar di sana sini.


Benarlah kata hukama':-

"Jika mahu membunuh tanamam, racunlah akarnya, jika mahu membunuh bangsa, racunlah sejarah mereka"

Jika ini dibiarkan, maka generasi Palestin yang akan datang akan lebih selesa bersama Israel dari bersama orang Arab. Semoga, iman dan ilmu akan menyelamatkan mereka. Dan semoga ia menjadi iktibar buat kita di Malaysia .

16 comments:

citareka June 27, 2011 at 2:31 PM  

Terima kasih kerana berkongsi info yang cukup bagus. Baru kini saya tahu lambang bintang enam bucu tu bukan milik Israel

Shuk_ArChie June 29, 2011 at 12:12 AM  

saya kagum dengan info yg sangat berguna ni... terus saya follow...

Mr.Oren June 29, 2011 at 12:39 PM  

saya rasa teruja dengan cerita ni...perghhhh~

Pembawa_Wacana July 5, 2011 at 1:14 AM  

Oh.....berlainan pulak dengan maksud yang diberitahu sebelum nie... Enam bintang tu melambangkan ilmu zionis.... Mungkin kebetulan...

Mardhati Husna July 14, 2011 at 6:44 PM  

kita kene berhati2 betul dalam hidup ni. terutamanya, fakta tentang sejarah negara..

Cik Ct July 21, 2011 at 5:08 PM  

hm.. kte pun ade gak kne cm nie.. org inggeris ade menokok tambah sejarah tanah melayu.. yg paling jelas , mereka telah tukar cerita mengenai mat jenin, yg dikatakn ske berangan.. motif??.. utk melemahkan semangat bangsa melayu.. tp pd dasarnyer.. mat jenin bukan ske berangan.. tp mewakili bangsa melayu yg mahu bangkit.. wallahua'lam..

muhammad afeeq ezzuddeen September 10, 2011 at 11:44 AM  

mohon sahare

Anonymous September 19, 2011 at 11:19 AM  

terima kasih diatas informasi yg paparkan...

Saiazuan September 21, 2011 at 3:14 AM  

hmm menarik~

WhoAmie ItisMei September 21, 2011 at 9:28 AM  

can i copy this artikel.. bukannya ape bertujuan untuk disebarkan..

Zharif Alimin September 21, 2011 at 10:25 AM  

silakan :)

Intai Emas September 21, 2011 at 4:50 PM  

Alhamdulillah dan terima kasih pada yg sudi membuka mata dan kebenaran yg selama ini samar2...

Anonymous October 18, 2011 at 9:40 PM  

ada yang kata sebelum perpindahan beramai2 kaum yahudi ke palestin, org yahudi n palestin dah lama hidup sama2 kt jerusalem.

base on facts,not myth.

khahirul b. mohamad November 26, 2011 at 9:02 AM  

sgt menarik... teruskan kembangkan ilmu

kuchintaantik November 26, 2011 at 9:52 AM  

saya baru terjumpa blog ni kembali. Kali ni kena jadi followerlah hahaha. Izinkan saya kopi pes mana2 artikel untuk dikongsi bersama kaum muslimin. tk dan semuga usaha saudara diberkati Allah.

AlifHaziq December 8, 2011 at 2:47 PM  

salam, thanks for the info..anyway, ade sumber yang mengatakan bintang 6 yang bewarna biru ni adalah cop rasmi nabi sulaiman. dimana nabi sulaiman kelebihan nya boleh berkata2 dengan jin dan haiwan.. jadi mereka menggunakan bintang ni sebagai simbolik mereka untuk berhubung dengan alam ghaib.. suber yang saya dapat ni hasil dari video yang bertajuk the arrival.. tak tahu lah mana satu kebenarannya,, tapi info yang awk bagi ni amat berguna sebenarnya.. hehe.. terima kasih, pandangan diatas hanya untuk info shj..

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP