Kisah Menarik Rasulullah s.a.w dan Kucingnya

>> Wednesday, May 11, 2011

Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. 

Suatu ketika, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Kerana tidak mahu mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. 

Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan tunduk sujud kepada tuannya. 

Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan kucing baginda itu sebanyak 3 kali. 

Dalam peristiwa lain, setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan di taruh di pahanya.

Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah dia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara adzan.

Kepada para sahabatnya, nabi selalu berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, seperti menyayangi keluarga sendiri. 

Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan manja ini sangatlah berat, dalam sebuah hadis shahih Al Bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri. 

Nabi SAW pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah siksaan neraka.

Tak hanya nabi, isteri nabi sendiri, Aisyah binti Abu Bakar Ash Shiddiq pun amat menyukai kucing, dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal pergi oleh si kucing. 

Seorang sahabat yang juga ahli hadis, Abdurrahman bin Sakhr Al Azdi diberi jolokan Abu Hurairah (bapak para kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan dirumahnya.

Ada sesetengah dari kita sanggup membiarkan kucing kelaparan. Mungkin ramai yang tidak mengetahui balasannya.

Selain itu, ada juga kisah menarik dari China. Ha Wenjin telah menjual hampir semua asetnya untuk membuka kawasan penjagaan haiwan terbesar di China. Lebih daripada 1,500 anjing dan 200 kucing tinggal di sana sekarang. Tempat ini mempunyai 10 pekerja yang merawat dan menjaga anjing dan 2 pekerja untuk kucing. Perbelanjaannya adalah sekitar $ 37,500 setahun untuk menguruskan penjagaan haiwan ini.









Harap ada orang Islam yang bersikap macam ni.

53 comments:

JAMILKUCING May 11, 2011 at 4:30 PM  

Assalamualaikum



Maaflah kalau komen jamil ini menyakitkan hati sesiapa pun. tapi tak payahlah letak cerita ni atau bercerita tentang hal ini terutamanya orang melayu yg mengaku islam. pengalaman aku 12 tahun buat kerja amal menyelamatkan kucing kucing terbiar aku tengok sendiri. orang melayu ni munafik mengaku je islam, tapi ajaran dan sunah islam tak p[ernah ikut.

Ynag datang bukit bintang dok cerita dia ada kucing import , kucing mahal ,kucing branded semuanya melayu islam.

Di rumah rumah orang kaya melayu semuanya bela kucing import. bagi makan mahal mahal. kalaua da kucing biasa datag menumpang hanya makan nasi dgn tulang .

Di bukit bintang manusia dari malaysia yg paling kedekut nak beri sumbangan untuk kerja amal jamil ialah melayud an tentunya islam.

Jadi aku memohon kepada orang melayu tak payahlah dok bercrirta tnetang nabid engan kucing ke, nabi potong sejadah ke.s ebab ko orangsedikit pun tiada hati dna perasaan begitu. setakat menyalak macam ANJING SAHAJA. di malaysia aku lebih RESPECT bangs akafir terutamanya cina dalam membantu haiwan haiwan. melayu jauh panggang dari api. yg ada boleh di kira.

TheBentPencil May 11, 2011 at 5:37 PM  

Waalaikumsalam.

Nampaknya anda kelihatan emosi sedikit dalam komen ini. Lucu pun ada. kerana saya tinggal di pinggiran bandar KL, dan menurut pengalaman saya memang ramai orang menjaga kucin dengan sebaik mungkin.

Ada ramai kawan saya yang memang membela kucing tepi jalan yang dikutip. ada rakan saya bela sampai berbelas-belas satu masa. ibu bapa pula gian menyokong. ada yang kalau saya datang kerumah, dia peluk cium kucing kampung dan bercakap dengan kucing macam kucing tu manusia!

dan saya walaupun mampu membeli yang mahal, semua kucing saya, sudah enam batch mereka saya bela, semua jalanan atau buangan orang. semuanya saya bawa kepada Vet, deworm, neuter, dan bagi makan Friskies dan Whiskas. Mahal memang mahal tapi kami tahu makanan manusia bukan untuk haiwan. lagipun puas tengok kucing kampung yang sihat gemuk dan bulu warna cerah mengalahkan kucing import.

ada satu cerita zaman Uni saya dulu--saya ada rakan bertudung labuh dan dia tinggal di asrama. saya lihat sekali sekala dia membeli Friskies di kedai runcit padahal di asrama mana boleh bela kucing. saya tanyakan mengapa. rupa2nya dia bagi Friskies pada kucing tepi jalan di kawasan fakulti dan asrama. Friskies bukan yang biasa, yang DAGING tu dia beli.

dan sukarelawan jangan ceritalah--dua orang adik saya selalu pergi jadi sukarelawan di pusat haiwan terbiar dan zoo. datang beramai-ramai ke zoo--kalau jauh sangat tumpang rumah rakan di KL. SANGGUP! bukan mereka sahaja, malah kawan-kawan mereka. kebanyakannya melayu. kalau anda tidak nampak mereka, mungkin anda ke SPCA atau zoo lain, atau masa lain. Saya insyaallah ingin buat, kalau tidak ada kerja yang menyibukkan seperti sekarang.

jangan gunakan nama melayu dan islam sebagai kayu ukur bahawa mereka kedekut kerana ini hanya segelintiran saja yang berperangai begitu. jangan nila setitik rosak semua.

Mungkin kawasan anda tinggal adalah lain, mungkin saya juga adalah lain. tak tahulah.

mamaMIM May 11, 2011 at 5:59 PM  

encik jamil ni islam ke pe?? knape lebih respect org selain org islam?? penah tgk cina sepak kucing?? tipu la kalau dorg bela elok2. kalau anjing tu maybe ye. kalau kucing, pantg nyendeng kat kaki, kena tendang. mcm tu ke yg encik jamil respect? ke jamil pon wat mcm tu? tak slah pon kalau blogger ni nk post entry pasal ni. AT LEAST KITE BOLEH CONTOHI SIFAT RASULULLAH NI. bukannye memandang rndah sesama agama. jamil tlg btulkan isi dlm kpale tu. kalau mcm tu pemikiran jamil, smpai bila2 ORG ISLAM TAKKAN BERUBAH. dont judge a book by its cover. tu la gunanye blog. nasihat yg bleh kite pkai, kite pkai. takkan tiap mse nk ckp soal politik kot.

Anonymous May 11, 2011 at 11:29 PM  

Encik Jamil ada masalah ke? Cer citer cer citer..

Zharif Alimin May 12, 2011 at 8:58 AM  

Mungkin en Jamil ada masalah nak dapatkan dana untuk kucing. tu adalah ujian en Jamil. Sebab ujian kita akan bersyukur.

di malaysia ramai lagi yang tak sembahyang, jadi x bolehla nak hentikan azan yang mengajak orang solat.

en jamil faham x?

Dayang May 12, 2011 at 9:08 AM  

Semua Allah ciptakan manusia tak kira bangsa menjadikan iman sbg pegangan,tak kira islam atau tidak,mereka akan di adili di akhirat nanti,kafir atau muslim tak kira agama apa pun,syaitan ttp menghasut manusia di jalan yg serong,manusia bukan malaikat yg hanya bekerja kpd Allah swt.manusia di beri akal & fikiran serta nafsu krn mereka dpt berfikir dgn waras,jd terpulang kpd mereka kafir atau islam atau agama lain berkhidmat kpd haiwan krn Allah tak pernah memberi golongan atau kelompok mana di beri keistimewaan,semua ada keistimewaan masing2,setiap makhluk yg hidup di dunia ini.allahualam

From KL May 12, 2011 at 9:49 AM  

En Jamil ni selalu campur adukkan antara politik dan kehidupan sosial sekaligus lakukan generalization kepada bangsa Melayu.

Apa yang di fikirkan adalah derma/sedekah untuk kucing kucingnya itu. Jikalau benar dia penyelamat kucing kucing, kenapa tidak buat secara aktif.

Kadangkala En Jamil berbohong di dalam blognya mengatakan dia juga membela beberapa ekor beruk. Dan pastinya dia telah mengambil berok2 tersebut di Hutan Taman TAR.

Cuba lihat bagaimana En. Jamil tergamak memisahkan anak berok tersebut dari family dan kawanan berok2 tersebut semata mata untuk membantu beliau menadapatkan derma/sedekah di Bukit Bintang.

Semua orang tahu aktiviti aktiviti yang telah dilakukannya.

Kucing Terbiar Anjing Jalanan May 12, 2011 at 10:59 AM  

Encik Jamil cakap pasal membantu haiwan, tapi tak penah dengar pulak kisah encik jamil ni terlibat turun padang membantu haiwan2 jalanan bersama NGO² membantu haiwan. Ke saya terlepas pandang? ;P

Anonymous May 12, 2011 at 11:21 AM  

En. Jamil,

Anda tu kalau brckp tidak mnggunakan akal tp emosi & berprasangka buruk pada org..anda selalu kutuk org melayu, org Islam...anda ingat anda sendri dh cukup bagus utk mnilai hati & iman seseorg tu? dh la cara anda mnulis di blog & youtube channel umpama anda memaksa org mnderma pada anda..and tau brapa ramai melayu & islam yg mnolong kucing & anjing trbiar dgn duit mereka sndri? sekurang2nya mereka berusaha sendri, bkn spt anda yg hanya mngharap duit org lain! anda kn org kuat politik, takkn tak mampu nk kumpul dana utk semua kucing2 yg anda rescue? elok2 org nk derma trus tak jadi sbb mulut anda yg lancang & slalu mngutuk org lain..tlg sedar dri skit, bkn anda sorg animal rescuer & animal lover kt malaysia ni...ramai yg lain yg lebih beretika & beradab dr anda.

catlady May 12, 2011 at 11:24 AM  

Saya sokong para pencinta haiwan, walaupun bukan sebangsa dan seagama dhn saya...heheheh, En jamil, terima kasih atas komen2 tersebut...dlm dunia ini, mcm2 bangsa yg suka dan benci kucing...kita hanya harap yg terbaik & jaga seelok mungkin kpd haiwan2 yg terbiar ni..di Negara China khususnya, penduduknya suka makan kucing & anjing!!! T___T..nasib baik masih terdpt manusia yg prihatin, yg sanggup jual aset utk menyelamatkan sebyk mungkin haiwan2 ini dr terus dijamah manusia kejam....
Akhir kata, keprihatinan akan membawa rezeki...TQ =)

veesakura May 12, 2011 at 11:50 AM  

en jamil ni nakkan perhatian jer kot

Anonymous May 12, 2011 at 2:07 PM  

Bang Jamil X boleh buat general assumption. Hakikatnya hanya manusia yang berhati batu aje yang buat naya pada binatang ... terutama kucing, anjing dan seumpamanya ...

sI tEDI May 12, 2011 at 7:12 PM  

Duit saja boleh tutup mulut celupar En Jamil ni!

hidup dia hanya Duit duit dan duit. Kau bagi dia duit, dia mesti senyap.

Letak dekat tapak kaki je org yg sanggup mengaibkan agama sendiri demi mempertahanakan bangsa yg beri dia duit. Apakah En Jamil tidak beragama. Cakap mcm tak baca Al-Quran dan hadis je!

Taubatlah..

Ash May 14, 2011 at 2:24 AM  

MasyaAllah,betapa syg nya Rasulullah pada kucing...teringinnye plak nk bela kucing mcm time kecik2 dulu..

Anonymous May 14, 2011 at 2:47 PM  

Encik Jamil...Ape pun tak boleh...Orang dah bagitau sifat Nabi, die boleh plak cakap camtu..Oh no!

Anonymous May 14, 2011 at 4:27 PM  

encik jamil..sape kite nk hukum org tu munafik ke apeke...kite nk ckp org munafik,silap2 kite lg munafik..dalam islam kite dinasihatkan supaya sentiasa berpesan dan saling mengingati ke arah kebaikan...sy rase x salah ape yg blogger ni tulis sbb die menyuruh kite ke arah kebaikan..bkn suro wat benda buruk..malah die cerita kisah nabi yg mgkin org islam di luar sane x pnah dgr..kisah nabi adalah kisah yg patot diketahui..apa yg blogger ni tulis mmg bgs...sumenye ilmu...x slh kite nk respect org bkn islam yg berbuat baik pd haiwan..tp kite jgn terlepas pandang pd umat islam yg buat perkara yg sama...cara en.jamil ni ckp mcm sume org islam tu munafik...kalo gitu,en.jamil pon islam kn?so munafikla jgkla...btol x??kalo en.jamil rasa diri en.jamil x munafik, so, mesti ade jgk org islam di luar sane tu yg x munafik..ikhlas...ikhsan...sy x nafikan ade org islam yg munafik...tp bkn sume skali smpaikan en.jamil rase lebih baik respect org bkn islam...islam yg baik tu x ley direspect ke? kdg2 kalo kite nk ckp sesuatu tu kite kena ada ilmu...sy rase xde ustaz dlm dunia yg nasihatkan kite supaya jgn cerita kisah nabi sbb ramai umat islam dah munafik...saye rase cara utk selamatkan org yg munafik ni adalah dgn bercerita ttg kisah2 nabi la sbg tauladan..insyaallah Allah akan bg hidayah utk mereka...jgn sesekali kite menghukum sesuatu yg kite sndri xde hak nk menghukumnya..kalo ada org nk beli kucing mahal or import skali pon,biarla..bkn urusan kite..yg penting die x menzalimi haiwan tersebut...die nk bg mkn ape pon kt kucen die hak die..yg penting mknan itu mengenyangkan dan tidak membahayakan dan mengancam nyawa...harap lepas ni en.jamil cari la ilmu lebih byk lg sebelum ckp mengenai sesuatu..

Anonymous May 16, 2011 at 11:57 AM  

salam
saya mmg syggggg sgt dgn kucing..begitu juga wife dan anak2 saya....saya pernah one time bela kucing terbiar sehingga 40ekor byk nya....

bila saya pindah rumah...saya sewa stu lori khas bawak kucing2 saya ke rumah baru saya....tapi sekarang tinggal beberapa belas ekor jer....

jgn kucing..apa jenis haiwan pun saya syg.....

Rumaisha' May 19, 2011 at 9:56 AM  

Assalamu'alaykum. Terima kasih ya share cter ni. Kucing lepas ni nak bagi nama Mueeza pulaklah =).

Encik Jamil tu bkn apa. Dia marah je ngan sikap org islam yg cakap tak serupa bikin. Tu je kot? =). Walaupun cara ekspresi tu tak sesuwaiii gitu, tapi kita org Islam. Maka, bawak bertenang smua org... =)

Ahmad Zaki May 22, 2011 at 12:56 PM  

Assalamualaikum...

Tiada salahnya bercerita mengenai kisah nabi dan kucing peliharaannya, ataupun lain2 kisah yang berkenaan. Ia sebagai dakwah yang berterusan, tanpa putus asa.

Tidak bolehlah menghukum semua orang Melayu atau Islam tidak prihatin terhadap haiwan terutamanya kucing. Mungkin anda membuat anggapan melulu tanpa berfikir dengan rasional atau berfikir dengan akal yang sihat. Sila lihat dengan skop yang lebih luas. Yang anda nampak melayu tak prihatin tu hanyalah sebilangan sahaja... Bagaimana pula dengan kisah2 baik yang dilakukan oleh orang Melayu Islam yang lain di seluruh negara? Anda kira guna jari, orang lain guna kalkulator.

Dalam youtube dan laman web lain pun ada menunjukkan kisah kucing yang dipotong kaki depannya oleh pekerja di restoran/kedai makan cina dan yang kejam memotong itu ialah ORANG CINA... Dan yang menyelamatkan serta membela kucing itu hingga sihat kembali ialah ORANG MELAYU yang beragama ISLAM. Maka tidak bolehlah terus menghukum dengan muktamad pada orang Melayu atau Islam. Anda sendiri tidak prihatin terhadap orang Melayu dan Islam kerana anda menyalahkan mereka bukannya mempromosikan kebaikkan. Memperdagangkan haiwan untuk mendapatkan wang. Adakah dijamin 100% semua wang itu untuk haiwan berkenaan berbelanja. Adakah kucing itu dah pandai berbelanja di McDonal atau KFC?

Adakah anda sibuk dan prihatin sangat dengan kucing sambil itu tidak mengabaikan solat serta amal ibadah anda yang lain? Adakah anda juga menjalankan tanggungjawab anda untuk berbakti kepada sesama muslim dan sesama manusia. Maksudnya di sini ialah menolong fakir miskin dan mereka yang kurang upaya dalam usaha mencari rezeki.

Begitu sibuk menjaga kucing dan begitu tinggi memberi penghargaan kepada bangsa lain dan yang kafir tetapi tanggungjawab anda selaku orang Islam bagaimana....?

Anonymous July 4, 2011 at 9:55 AM  

Dari Sabah
Salam..
saya stuju.. dgn komen saudara Ahmad Zaki...

Sesungguhnya..dari kata-kata dah boleh agak sama ada orang tu betul-betul ikhlas atau tidak..

Dan Menyebarkan sesuatu yang baik itu kan dapat pahala.. :)

Anonymous July 23, 2011 at 11:09 PM  

jamil....jamil...

aku ingatkan kau kat "sana" jer menyalak pasal kucing nih...

rupanya kat blog org yg x terlibat pun kau nak "menyalak" jugak rupanya...

x sangka jumpa kau kat sini.. x baik2 lagi meroyan & sawan kau tu yer...???

Anonymous August 18, 2011 at 10:45 PM  

Encik Jamil...

Cuba mngucap sket.

mr.kylephytrie November 6, 2011 at 9:29 PM  

encik Jamil....
artikel ni kita baca amek lah yg positif...hehe...ketawa bila mendengar komen kamu...
agaknya kawan2 kamu ni semua org2 melayu kaya yg suka dok lepak bukit bintang....hahaha....tu sebab pandangan dan pendapat kamu sempit...kamu pernah masuk kg?? takkan tak pernah...? atau kamu tak pernah ada kg....tak yah kg ar...kamu dtg umah aku la...aku akan pelihara kucing2 mana yg sesat dtg umah aku tiba2...jiran2 aku pn bela kcing...jiran aku melayu...aku melayu jgk....kcing aku tak secantik kucing owg melayu2 bukit bintang yg kaya2 tu...atau kaya macam ko agknya....tp aku happy ngan kucing yg aku pelihara skrg ni...ko nak respect bangsa lain...??? tak salah...tp kalo ko kritik bangsa sendiri ada lebih baek ko kritik kawan2 melayu yg kaya raya tu kat bukit2 bintg tu....aku tak nafikan ada yg bangga ngan kucing2 import tu...tp apa salahnya kucing jgk...haiiyyaaaa....kenapa? ko jeles ke? ko pn malu ke kutip kucing jalanan...? bagitau kami...!!!

SINTERKUSING November 8, 2011 at 12:49 PM  

slm wbt...JAMILKUCING duk dlm tmpurung ke?Bkt bintang je?tmpat lain xtgk ke?cinta/benci kucing xde kaitan gn bngsa/agama.Pengalaman berpuluh thn bela n kutip lebih 500ekor kucing tpi jln...yg campak kucing kluar tingkap keta tgh jln 2 semua kafir...trend skarang buang(bunuh) kucing cm2...so JAMILKUCING,kluar la dr tempurung 2...emo2 xpjg akal...laju tgn dr otak (^^,)V

Abu Amir November 11, 2011 at 12:00 PM  

Kita sepatutnya bersangka baik sesama Islam, tetapi kalau setakat melayu belum tentu Islamnya. Maklumlah KL terutama bukit bintang tempat org elite dan juga tempat pesta sama macam org di New York dll.

Sebenarnya masih ramai lagi org Islam melayu yg berhati mulia walaupun mereka tidak menonjol spt menyertai NGO penyelamat haiwan. Mereka memelihara kucing liar secara ikhlas dan tanpa bantuan sesiapa. Semoga Allah yg membalas usaha mereka.

Anonymous November 23, 2011 at 10:27 AM  

Salam.

Rasanya tak elok klu en jamil judge org camtue. En jamil dok bukit bintang ke? En jamil tgk satu tmpt je ke?

So far, saya rasalah, jarang chinese yg suka kucing. Klu anjing mmg dorang suka. Saya pernah tanya students saya, rata2 mereka bela anjing dan x suka kucing. Colleagues pun sama =.=

Di rumah, semuanya kucing yg dtg bertandang ke umah, tak pernah beli kucing. Yg dtg jadi resident permanent kat umah, beranak pinak. Jaga kucing sampai 18 ekor skali =.= Tapi, tak pernah menjadi masalah, kerana sayangkan kucing. Malahan, pernah kutip anak kucing d jalanan. Pantang nampak jer amik.

Anonymous November 29, 2011 at 10:27 AM  

aku yang keluarga susah pun kutip kucing yang orang buang... berbelas-belas ekor ada kt rumah aku... ikan sekilo berbelas ringgit..sanggup beli lagi untuk bagi mkan kucing... cakap jgn sebarang cakap..nanti badan binasa..

Assassin December 20, 2011 at 3:16 PM  

hehehehehehe.....leh kate sume komen dtuju pade jamil....tediam die......ape pu=on tak bleh.....

Anonymous January 29, 2012 at 8:56 AM  

persekitaran en jamil sungguh teruk hingga pengalaman begitu teruk. apa2 pun kengkawan kita sedikit sebanyak melambangkan keperibadian kita jugak. cuba en jamil tukar environment/kengkawan. insyaAllah jiwa en. jamil akan lebih tenang, nampaknya kengkawan en. jamil sekarang xsesuai dgn jiwa en. jamil. berdoalah pada Allah semoga ditemukan kengkawan yg lebih baik. di sekeliling sy xramai yg beli kucing mahal, kebanyakannya yg orang bagi/orang buang dekat rumah kitorang/datang sendiri. yg kutip tepi jalan ada jugak tp kebanyakan yg sy jumpa walaupun xkutip tapi diorang akan tinggalkan makanan untuk kucing jalanan ni so ada tu belakang rumah dia penuh kucing jalanan sebab dia selalu bagi makanan dan kucing ni xmasuk pun umah dia. sebab banyak sgt sehinggakan dia buat bangsal untuk kucing belakang rumah dia, itu rumah teres. sebagai permulaan, mungkin en. jamil boleh kurangkan lepak di bukit bintang...

Ixora Azura March 4, 2012 at 7:27 PM  

rasanyer, encik jamil kucing ni ada masalah dgn melayu di area bukit bintang kot..pastu bleh puji cina kt area situ..pelik sgt or maybe encik jamil kucing ni dh biasa sgt makan jasa baik orang kafir harbi kot..

ttg isu kucing, mmg lh mn2 yg mampu, dia mmg lh nk kucing mahal. x bleh nk slahkan die..kita buat amal ikot kemampuan..ttg nk bg makan kucing, ada baiknyer die bg nasi dan tulang..itu lbh baik drpd x bg lgsung..

sy sndiri ada bela 4 ekor kucing..2 parsi 2 kucing biasa. tp x penah plak sy bezakan mereka..tetap sy bg makanan mahal. lbh mahal drpd beras sy sekeluarga makan.. sy x beri frieskies, tp sy bg makanan yg penuh sumber protien utk kebaikan kucing2 spt orijen dan taste of wild.

pokok pangkaklnya, hati kita tu kne ikhlas..klu mampu, bleh buat amal dgn lbh baik, dn klu sebaliknya, kita buatlah stkt mn yg daya. x perlu lh nk kutuk kaum melayu sdgkan encik jamil pon org melayu..henti2 lh mnyangjung kaum kafir en jamil woi..

nurul syasha March 9, 2012 at 7:05 PM  

jamil..awk yg msk mastika 2006/7 psl kucing tu kan ...bgs ada org mcm awk...

nurul syasha March 9, 2012 at 7:12 PM  

jamil...niat awk baik..cuma jgn over menghentam org melayu...bkn semua mcm tu..

kBmGroups March 10, 2012 at 2:35 PM  

orang islam kalau buat baik diam2.. biar Allah je tahu.. itu lagi baik,, org kafir ni suka hebah2 macam ayam bertelur riuh sekampung, haha

Anonymous May 10, 2012 at 9:16 AM  

Jamil ni aku dgr die ni gay.. xtau la btol ke x. mbr aku la yg ckap, sbb tu kot die banggakan agama lain..

Anonymous May 10, 2012 at 4:18 PM  

hehehe...ini mcm punya olang pon ada ka?? haiya....

Anonymous May 21, 2012 at 5:15 PM  

Kt rmh sya ni xder kucg sbbnye ank sy asma...ade pon sy anta soh mak mertua sya tlg bela,itu pon kucg tbuang...tp hr2 jgk kucg2 xbtuan ke btuan ke dtg umh,sbbnye nk mkn...apa yg ada kita bagi,klu xde tu nk buat gone plak...pokok pangkal bbalik pada hti msg2...jgn mmbndingkn kbaikn org lain,itu xbaik...neneq suami sy org bduet jgk tp xder lak mmilih nk kucing yg mhl...dlm rumh die mne kcg yg dtg itu la yg die bela...arwah atuk dulu tido pon btemankn kucg,bkn kcg import pon,kucg kurap je...sampaikn atuk mnggal kucg tu ikut pergi(mati)...klu hti baik insyaallah semua nya baik...

MANKSTAR July 25, 2012 at 4:06 PM  

kisah Encik Jamil kucing yang menyalak :) bagus ni wat paparan kat blog :)

Anonymous August 8, 2012 at 3:21 PM  

jamil kafirun jaga-jaga sikit mulut kau

Anonymous December 12, 2012 at 12:38 AM  

assalamualaikum..
okey...sy bru bc entry nie...ye...en.jamil...nama maksud cantik...cara komen yg diberikan,agk mengguris hati ak sbg pencinta haiwan...x slh kan nak bg ilmu mengenai kisah nabi S.A.W dan kucing,abu hurairah r.a dan kisah2 nabi2 lain kan...ak dah bc kisah Rasulullah S.A.W dgn kucing ni dah byk kali dah,tp ak x penh jemu..ak akn bc blog org lain jgk w/p tahu cerita sm gak...sbb ilmu...mn tau ad lg kisah lain..kita ni umat Islam,mmg jd dah jd 1 kewajiban utk kita tau kisah2 nabi nie...ad phm ke...nak ikut x ikut belkg kira..sbb amalan kita hanya kita sendiri yg boleh buat,x boleh post...sekurang-kurangnya...kita ada ilmu, x la malu nnti bila mati nnti nak jmpa nabi...tnmkan sifat positif ye...

Anonymous December 14, 2012 at 8:38 PM  

asalamualaikum..ya all..jgn tduh2 org smbrgan tnpa fkta n bukti..klu x betl nti jd ftnh..nauzblh..smga allh mgmpnkn dsa kmu enck jmil..asalamualaikum saudara seagama ku..-salam dr sndkn sbh-

nuratiqah93 March 2, 2013 at 7:19 PM  

suke sgt bce entri nie..rasa mkin syg kt kucing.sy nie mmg pencinta kucing tegar.rasa agk kesal ble bce komen en. jamil..nk gtaw,x sume org mcm yg en. jamil cerita tue..hurm

JAMILKUCING March 4, 2013 at 12:49 AM  

Setakat menyalak umpama anjing garam memang boleh di blogs. sebab tak payah bayar bukan. kalau betul betul berani atau mempunyai fakta sila berjumpa saya. tak perlu menyalak. kalau takut orang ebri pendapat lebih baik tutup sahaja blogs. saya berhak beri pendapat ko orang juga berhak beri pendapat.

Ada saya kutuk ornag perseorangnan di tulisan saya, jawabnya tidak tetapi kamu semua mengutuk orgs ecara direct kemudian kamus emua mengaku islam. islam kepala bapak kau orang. saya tak turuh buat kerja hahaha. sebelum ko orang lahir saya dah mula buat kerja amal.

Kepada yang menuduh saya ambil ebrok di taman TAR , itu satu tuduhan selidik balik jgn buat fithnah. kalau mcm tiu saya pun boleh kata emak kamu dulu pelacur. cam ne. marah ke. tentu marah kans ebab tak betul begitu juga saya. saya tidak pernah pisahkan ibu berokd an anak. tapis aya ygs elamatkan mereka dari pelancong arab. kalau tak tahu tak perlu jadi anjing walaupunj kamu anak pelacur.

kucing terbiar dan anjing jalanan tolong sedar sikit admin kamu hampir saya saman kerana buat fithnah. so kamu lebih baik shut up. KTAJ baru setahun jagung so tak perlu menyalak umpana pelacur tuan. yes mulut saya jahat tetapi Allah kurniakan hati saya lebih mulia dari kamu semua terutamanya betina betina yg menyalak umpama anjing.

Kepada yang tidak kenal saya lebih baik diam tak perlu jadi pelacur tak laku. atau menyalak umpama anjing. jangan jadi betina tapi jadi perempuan, jangan jadi kafir tetapi jadi islam. kalau rasa tak puashati dgn tulisan saya sila berjumpa saya , tiap tiap malam ada di bukit bintang.

Nasihat aku jamilkucing lebih baik diam dari menyalak.kalaus etakats elamatkans eekor kucing atau simpan kucing import. dasar haprak. org mcm ko orang aku dah jumpa banyak. hampir 15 tahun buat charity.

JAMILKUCING March 4, 2013 at 12:50 AM  

Setakat menyalak umpama anjing garam memang boleh di blogs. sebab tak payah bayar bukan. kalau betul betul berani atau mempunyai fakta sila berjumpa saya. tak perlu menyalak. kalau takut orang ebri pendapat lebih baik tutup sahaja blogs. saya berhak beri pendapat ko orang juga berhak beri pendapat.

Ada saya kutuk ornag perseorangnan di tulisan saya, jawabnya tidak tetapi kamu semua mengutuk orgs ecara direct kemudian kamus emua mengaku islam. islam kepala bapak kau orang. saya tak turuh buat kerja hahaha. sebelum ko orang lahir saya dah mula buat kerja amal.

Kepada yang menuduh saya ambil ebrok di taman TAR , itu satu tuduhan selidik balik jgn buat fithnah. kalau mcm tiu saya pun boleh kata emak kamu dulu pelacur. cam ne. marah ke. tentu marah kans ebab tak betul begitu juga saya. saya tidak pernah pisahkan ibu berokd an anak. tapis aya ygs elamatkan mereka dari pelancong arab. kalau tak tahu tak perlu jadi anjing walaupunj kamu anak pelacur.

kucing terbiar dan anjing jalanan tolong sedar sikit admin kamu hampir saya saman kerana buat fithnah. so kamu lebih baik shut up. KTAJ baru setahun jagung so tak perlu menyalak umpana pelacur tuan. yes mulut saya jahat tetapi Allah kurniakan hati saya lebih mulia dari kamu semua terutamanya betina betina yg menyalak umpama anjing.

Kepada yang tidak kenal saya lebih baik diam tak perlu jadi pelacur tak laku. atau menyalak umpama anjing. jangan jadi betina tapi jadi perempuan, jangan jadi kafir tetapi jadi islam. kalau rasa tak puashati dgn tulisan saya sila berjumpa saya , tiap tiap malam ada di bukit bintang.

Nasihat aku jamilkucing lebih baik diam dari menyalak.kalau setakat selamatkan seekor kucing atau simpan kucing import. dasar haprak. org mcm ko orang aku dah jumpa banyak. hampir 15 tahun buat charity.

JAMILKUCING March 4, 2013 at 12:53 AM  

Kenapa semua orang marah.jawapanya senangs ahaj.apa yg saya kata itu betul. jadis emua terasa. that it. thank you all for admitting it!!!

Anonymous May 1, 2013 at 4:59 AM  

Jamil... Jamil...Cakap macam bagus, macam dia saja islam di dunia ini.. macam dia sorang saja melayu yang mengikut ajaran islam. tp bahasa tak pernah dijaga. Kategori Islam ke kalau keluarkan perkataan yang celupar?? . Satu hal lagi bila tgk penampilan dia dalam gambar2 yang dia letak di dalam blog dan FB dia, memanjang pakai seluar pendek, cara islam ke macam tu? Kalau dia maki hamun dalam blog atau Wall FB orang boleh, tp cuba kalau org cakap celupar di Blog dia atau FB dia, pandai pulak nak halau org tu. Kalau tak dapat nak menjawap, dia akan delete komen tu.. Lagi satu perangai Si jamil ni terlalu mengagung-agungkan kafir... apa kalau dia dijemput Allah nanti org kafir tu nak sembahyangkan jenazah dia ke.. Senang cerita siapa yang menderma kat dia, pihak/orang itu akan dipuji dengan sebaiknya, tp kalau sebaliknya, memang hamba itu akan menjadi mangsa caciannya.. berubahlah jamil... sampai bila nak menongkat langit?? Cuba fahami balik ayat yg Jamil keluarkan ini..

"Jadi aku memohon kepada orang melayu tak payahlah dok bercrirta tnetang nabid engan kucing ke, nabi potong sejadah ke.s ebab ko orangsedikit pun tiada hati dna perasaan begitu. setakat menyalak macam ANJING SAHAJA. di malaysia aku lebih RESPECT bangs akafir terutamanya cina dalam membantu haiwan haiwan. melayu jauh panggang dari api. yg ada boleh di kira." (Lebih respect bangsa kafir).. Jamil ooiii... org kafir kalau buat kebaikan macamana sekali pun, adakah dia akan menjadi saudara seislam anda??? jangan pandang sesuatu dari satu perspektif saja.. bukan semua orang islam itu seperti yang dicakapkan..

Itu lah Jamil Kucing... kalau bersuara, anjing, babi, haprak memang tak pernah lekang dari bahasanya..

Nak ikut sunnah bukan setakat memelihara/menyelamatkan kucing saja.. menjaga tuturkata dan perbuatan pun terkandung dalam sunnah juga.. lagi satu, kalau orang xmembantu jangan lah cop orang tu dengan berbagai andaian.. mungkin orang tu pun adalah masalah sendiri.. nama pun memohon bantuan, jadi takperlulah nak salahkan mana2 pihak kalau mereka tidak membantu.. "tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang menghulur.. Buatlah yang termampu kalau nak membela kucing terbiar.. kalau mampu se ekor, bela se ekor jer.. tp kalau rasa nak bela beratus2 ekor pun, usaha lah.. kan itu lebih baik... dan jangan nak menyalahkan orang lain kalau tak membantu usaha murni saudara Jamil tu...

Nur Amalina Maisarah May 7, 2013 at 4:30 AM  

En Jamil :

Tak salah rasenye kalau owner nak kongsikan cerita Rasulullah S.A.W. sekadar untuk dijadikan teladan. Kite memang diwajibkan untuk mencontohi baginda. Baginda menonjolakn akhlak yang baik. Ramai jugak Melayu Islam yang menyayangi haiwan. Kalau tengok dari sudut yang negatif mmg jd macam tu lah ye En. Jamil :)

Owner : Err nak pinjam cerita ni nak share dekat blog boleh :) Kalau tak boleh inform kat blog erh ^^

Anonymous May 11, 2013 at 4:31 PM  

ape ke bodoh benor ko ni jamilkucing oooiiiii....

Anonymous June 12, 2013 at 8:39 PM  

En jamil... cuba fahami apa yg admin maksud...jgn nak don attack jer....

Anonymous July 17, 2013 at 1:36 AM  

taip dan perkataan pun tunggang langgang....haishh jamill jamill,haha

JAMILKUCING July 17, 2013 at 2:21 AM  

Perangai ornag melayu sampai kiamat pun tak akan berubah. kalau dia tak ada fakta atau ajwapan dia akan attack personal. peribadi,. sampai tulisan typo pun jadi hal kesian sungguh.

Anonymous December 26, 2013 at 10:11 AM  

Releks brader~brader releks~aku taw ko marah..tp jgn lah pakai emosi :-).Kita ada Allah maha kuasa,kita punya kuasa tenaga & doa sbgai senjata.Mungkin apa yg ko ckp tu betul..tp x smua mcm tu.Doakan supaya orang melayu yg beragama islam akan bersatu 1 hari nnt.

Anonymous December 26, 2013 at 10:16 AM  

As-Salam,

Nasihat dan menasihati..jgnlah kita menghina sesama sendiri.Berkata-katalah dgn lembut....sesungguhnya kata2 yg lembut tu dpt memadamkan api.nabi kita kan seorang yg sgt lemah-lembut :-)

VENDETTA January 20, 2014 at 2:02 PM  

Assalamualaikum saudara jamil.

Saya tidak peduli berapa umur saudara kerana penulisan komen saudara jamil nampak kejahilan dan kekurangan akhlak. You are not truly muslim if you're not respecting others opinion with open mind and 'lmu. Rasulullah s.a.w said: A muslim will protect others muslim from his tongue and evil deeds. Mutafaq Alaih. Some your words already identified the words of from munafiqun because the ria', ta'akbur and Ujub. Bertaubatlah saudara kerana Allah tidak menerima setiap amalan yang ria' dan takabur kecuali selawat kepada Baginda Rasulullah s.a.w. Another advise for you Jamil, if you wanna care the pet please make sure your 'ilmu about fardhu ain first and you should know that we are muslim should never said thing that supported about other's religion festive such as happy easter, happy depavalli and so on unless that festive never has any connection about the religion. WaAllahuta'ala'alam.

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP