Nabi Isa (Jesus) Menghalalkan Alcohol?

>> Wednesday, April 14, 2010

Ada satu ajaran yg ditinggalkan oleh ummat christian, ajaran itu ialah LARANGAN ALCOHOL.

Padahal jelas sangat jika Nabi Isa melarang alcohol. Ini bukan KATA SAYA, bukan KATA TELEVISYEN, bukan KATA MEDIA MASSA, tapi kata KITAB, bukti terkuat sebuah agama yg dipercayai sebagai KATA TUHAN.

Imamat 10:9 "JANGANLAH ENGKAU MINUM ANGGUR ATAU MINUMAN KERAS, ENGKAU SERTA ANAK-ANAKMU, bila kamu masuk ke dalam Kemah Pertemuan, supaya jangan kamu mati. Itulah suatu ketetapan untuk SELAMANYA bagi kamu TURUN-TEMURUN.

Hakim-hakim 13:4 Oleh sebab itu, peliharalah dirimu, JANGAN MINUM ANGGUR ATAU MINUMAN YANG MEMABUKKAN dan jangan makan sesuatu yang haram.

Hakim-hakim 13:14 Janganlah ia makan sesuatu yang berasal dari pohon anggur; anggur atau MINUMAN YANG MEMABUKKAN TIDAK BOLEH DIMINUMNYA dan sesuatu yang haram tidak boleh dimakannya. Ia HARUS berpegang pada segala yang Kuperintahkan kepadanya."

Yesaya 5:11 Celakalah mereka yang bangun pagi-pagi dan terus mencari MINUMAN KERAS, dan duduk-duduk sampai malam hari, sedang badannya dihangatkan anggur!

Amsal 20:1. ANGGUR ADALAH PENCEMOOH, MINUMAN KERAS ADALAH PERIBUT, TIDAKLAH BIJAK ORANG YANG TERHUYUNG-HUYUNG KARENANYA.

Amsal 23:20 JANGANLAH ENGKAU ADA DI ANTARA PEMINUM ANGGUR dan pelahap daging.

Hosea 4:11 ANGGUR DAN AIR ANGGUR MENGHILANGKAN DAYA PIKIR.

Lukas 1:15 Sebab ia akan besar di hadapan Tuhan dan ia TIDAK AKAN MINUM ANGGUR ATAU MINUMAN KERAS dan ia akan penuh dengan Roh Kudus mulai dari rahim ibunya;

Dari ayat diatas, boleh diberi kesimpulan:
1. Alcohol dilarang oleh ALLAH sejak para Nabi terdahulu
2. Larangan larangan itu masih jelas tertulis dalam kitab
3. Alcohol dilarang turun temurun
4. Alcohol dilarang untuk selamanya

JESUS TAK MENGHAPUSKAN HUKUM TAURAT & KITAB PARA NABI

Ada orang christian yg cakap jika itu semua ialah Perjanjian Lama (Taurat & kitab para Nabi terdahulu) yg sudah tak lagi berlaku, hukum itu sudah ditukar oleh Jesus dengan "Injil" Perjanjian Baru dengan jalan mati di tiang salib untok menebus dosa seluruh umat manusia.

Ini tak betul kerana Jesus tak pernah menghapus Taurat sedikitpun:

Matius 5:17. "Janganlah kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapinya.

5:18 Karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya SELAMA BELUM LENYAP LANGIT DAN BUMI INI, satu iota atau satu titikpun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum semuanya terjadi.

5:19 Karena itu siapa yang meniadakan salah satu perintah hukum Taurat sekalipun yang paling kecil, dan mengajarkannya demikian kepada orang lain, ia akan menduduki tempat yang paling rendah di dalam Kerajaan Sorga; tetapi siapa yang melakukan dan mengajarkan segala perintah-perintah hukum Taurat, ia akan menduduki tempat yang tinggi di dalam Kerajaan Sorga.

Lukas 16:17 LEBIH MUDAH LANGIT & BUMI LENYAP dari pada satu titik dari hukum Taurat batal.

YESUS MENOLAK MINUM ANGGUR

Matius 27:34 Lalu mereka memberi Dia minum anggur bercampur empedu. Setelah Ia mengecapnya, IA TIDAK MAU MEMINUMNYA.

Markus 15:23 Lalu mereka memberi anggur bercampur mur kepada-Nya, TETAPI IA MENOLAKNYA.

Ayat-ayat Alkitab/Bibel tersebut adalah larangan Allah terhadap anggur atau minuman keras lainnya. Yesus sendiri tidak mau meminum anggur maupun minuman keras lainnya, tapi umat Kristen yang mengaku yakin akan kebenaran kitab “suci” mereka malah justru sebagian besar tidak mengamalkan larangan Allah maupun Yesus.

Bahkan sebagian besar mereka sangat suka dan hobi meminum minuman keras. Bagaimana mungkin mengaku sebagai pengikut Yesus, sementara apa yang Allah & Yesus larang tidak diikuti. Justru yang mengikuti & patuh atas larangan Allah & Yesus adalah Umat Islam.

KENAPA ALCOHOL DILARANG OLEH KITAB TAPI DIJADIKAN SARANA IBADAH YG PENTING SANGAT & WAJIB DALAM PERJAMUAN KUDUS???

Inilah suatu kenyataan yg jelas salah, sudah banyak terbukti baik dalam Perjanjian Lama maupun Baru jika Alcohol itu dilarang SELAMANYA & TURUN TEMURUN, tapi mengapa gereja malah mewajibkan alcohol dalam ibadah perjamuan kudus?

Inilah pernyataan Jesus jika mulut mereka memuji Jesus tapi ibadahnya bukan atas perintah ALLAH, tapi berdasar perintah gereja sahaja:

Matius 15:8-9 Bangsa ini memuliakan Aku dengan bibirnya, padahal hatinya jauh dari pada-Ku. Percuma mereka beribadah kepada-Ku, sedangkan ajaran yang mereka ajarkan ialah perintah manusia."

Dasar yg mereka ajukan ialah Jesus mengajarkan Perjamuan Kudus dengan alcohol & roti, lalu mana boleh di satu sisi Jesus tak menghapus Taurot sekecil apapun, Jesus pun menolak minum anggur, tapi ia mengajarkan minum alcohol & melanggar hukum Taurot & kitab para Nabi??

Ayat ini ialah contoh perintah untok meminum alcohol:

1 Timothy 5:23 Janganlah lagi minum air saja, melainkan tambahkanlah anggur sedikit, berhubung pencernaanmu terganggu dan tubuhmu sering lemah.

Amsal 31:6-7 Berikanlah minuman keras itu kepada orang yang akan binasa, dan anggur itu kepada yang susah hati. Biarlah ia minum dan melupakan kemiskinannya, dan tidak lagi mengingat kesusahannya.

Mungkinkah beribadah pada ALLAH dengan sarana minum Alcohol???
Mungkinkah beribadah pada ALLAH dengan sesuatu yg dilarang kitab???

Dari itu, ajaran yg telah hilang ini dimurnikan kembali oleh ALLAH dalam Qur'an melalui Rasulullah Muhammad SAW:

Qs. 5 Maa'idah:90-91. Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khamar, berjudi, berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu.

Dalam ayat ini ada beberapa bentuk ta'kid (penegasan) yang menunjukkan haramnya khamr.

1. Diawali dengan kata “Innama”.

2. Disejajarkan dengan praktek menyembah berhala dan mengundi nasib. Padahal keduanya merupakan aktivitas kemaksiatan yang berkaitan dengan masalah aqidah yang bisa menyebabkan kekufuran. Ini sejalan dengan apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW: "Membiasakan diri (minum) khamr seperti menyembah berhala" (HR Ibnu Majah).

3. Diberi sifat najis. Benda najis tentu tidak layak sama sekali untuk diminum, diproduksi, didistribusikan, dsb.

4. Ddisebutkan termasuk perbuatan syetan. Sedangkan syetan tidak pernah mengerjakan perbuatan kecuali kejahatan dan kemungkaran.

5. Diperintahkan untuk dijauhi. Perintah untuk menjauhi ini lebih tegas daripada dilarang untuk meminumnya. Jika dekat saja tidak boleh, tentu meminumnya dan memanfaatkannya lebih tidak boleh.

6. Dikaitkannya orang yang mau meninggalkan perbuatan tersebut dengan keberuntungan. Itu artinya, mendekatinya merupakan sebuah kerugian. Sedang, ukuran untung dan rugi dalam pandangan Islam adalah ridla Allah.

Kedua perbuatan tersebut (khamr dan berjudi) tidak hanya perbuatan dosa, tetapi juga perbuatan yang bisa menjadi penyebab terjadinya perbuatan-perbuatan dosa lainnya.

Ini sejalan dengan hadits Nabi SAW:
”Jauhilah khamr, karena sesungguhnya khamr itu adalah pembuka bagi setiap kejahatan” (HR Al Hakim, lihat dalam Al Mustadrak III hal 145).

"Sesungguhnya Rasulullah SAW melaknat dalam khamr sepuluh personel, yaitu: pemerasnya (pembuatnya), peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan uang hasilnya, pembayarnya, dan pemesannya" (HR Ibnu Majah dan Tirmidzy).

”Dan sesungguhnya Allah, apabila mengharamkan suatu kaum untuk memakan sesuatu, maka haram pula bagi mereka hasil penjualannya" (HR Imam Ahmad dan Abu Daud).

“Sesungguhnya khamr itu telah diharamkan. Laki-laki itu bertanya,"Apakah aku harus menjualnya?", Rasulullah SAW menjawab,"Sesungguhnya sesuatu yang diharamkan meminumnya, diharamkan pula menjualnya". Laki-laki itu bertanya lagi,"Apakah aku harus memberikan kepada orang Yahudi?"

Rasulullah menjawab,"Sesungguhnya sesuatu yang diharamkan, diharamkan pula diberikan kepada orang Yahudi". Laki-laki itu kembali bertanya,"Lalu apa yang harus saya lakukan dengannya?" Beliau menjawab,"Tumpahkanlah ke dalam selokan" (HR Al Khumaidi dalam Musnad-nya).

Inilah ketegasan Islam untuk MENJAUHI khamar, judi, berhala & mengundi nasib. Mendekati pun tak boleh, duduk bersama saat minum khamr/judi/berhala/mengundi nasib pun tak boleh, apalagi melakukannya meski cuma sedikit.

”Diharamkannya khamr karena bendanya, banyak maupun sedikit. Juga yang memabukkan dari setiap minuman” (HR An Nasa'i dengan sanad hasan, Sunan An Nasa'i VIII hal 320 dan 321).

Dan jelas dari kesihatan pun telah dinyatakan jika Alcohol jauh lebih banyak kerugiannya dibanding manfaatnya.

Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran? Kalau kiranya Al Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya. QS. 4 An-Nisaa':82

7 comments:

Anonymous July 1, 2011 at 5:40 PM  

Pak, hebat juga ya, kok hapal Injil sampai detail begitu ya, tapi sayang Bapak tidak faham maksud dan tujuannya, yang bapak fahami hanyakah tulisan nya saja yang tertera.

GOD Bless You

Anonymous February 5, 2012 at 5:36 PM  

alhamdulilah saya bekas penganut agama kristian.. saya mengakui kebenaran islam sendiri tanpa di paksa atau terpaksa.. subhanallah. terima kasih ya allah. :)

Anonymous April 14, 2012 at 11:24 AM  

ingat tak semasa pertemuan Jesus dan 12 muridnya, Jesus berkata, wahai muridku, ini adalah minuman angur anggaplah sebagai darahku, dan roti ini sebagai daging ku..

Anonymous December 24, 2012 at 3:24 PM  

terima kasih atas pandangan anda semua,,betulkan saya andai silap,usia nabi Isa berada di bumi 33tahun akibat ketakutan raja rom tentang pengaruhnya mereka sanggup membunuh utk melenyapkannya,namun Sperti yg dimaklum Allah swt di dalam alquran utusannya diangkat ke langit dan digantikan orang lain yg menyerupai nabi isa,tak mustahil bagi Allah,sprti nabi ismail yg digantikan dgn kibas sewaktu perkara korban sedang berlaku oleh nabi ibrahim ayahnya.
pasti dari logiknya ada mesej yg tersirat kerna nabi Isa akan muncul sekali lagi utk menjelaskan perkara sebenar,kebenaran Alquran,ibarat buah tak sempat masak sudah dipetik dgn paksa tentulah tak sama nikmatnya andai di biar masak pasti manis dan lazat,manakala keujudan nabi muhammad di bumi selama 63th,usia 40th dilantik nabi,23 tahun berdakwah sebelum wafat,dia sempat berucap dikhalyak ramai dgn khutbah pesanan terakhir menandakan kesempurnaan agama islam yg redhai Allah,berpandukan kitab Alquran(kalam Allah)dan assunah(sabda atau lafaz)rasullulah saw.dan tiada nabi selepasnya,nabi muhammad mengakui keujudan nabi terdahulu termasuk Isa alaihi salam,malah merinduinya,kenapa perlu kita menghindari rasul terakhir sepatutnya kita raikan,kerna ada bukti nyata Alquran dan mukjizat sprti bulan terbelah dua dgn izin Allah,banyak lagi kena buat researchlah sendiri tentang kisah nabini.dgn pertanyaan utk apa dia bersusah payah nak berdakwah,kalau dia tak pernah dibawa melawat kealam neraka dan syurga semasa peristiwa israj miraj bersama angel gibrail,umpama polis penjara pasti akan berpesan pada anak serta jiran tetangga tentang keburukan tinggal dipenjara dunia,inikan pula neraka akhirat pasti nabi akan bermati matian berdakwah,kerna dia insan yg paling penyayang dan mulia didunia dan akhirat tak sanggup melihat umatnya memenuhi neraka,semahunya biarlah semua di syurga,dibandingkan kita yg hanya mampu kesian dan berdoa,nabi sanggup buat apa saja utk selamatkan umatnya,dgn usaha kerasnya,agar manusia kenal dan ikut perintah Allah,nabi tiada miliki kemewahan dunia,kerna darjatnya tinggi disisi Allah,siapakah wanita tidak ingin bersuamikan Kekasih Allah iaitu nabi,utk mendalami ilmu Allah dan terpimpin,dan adil...allah hu alam
ini sekadar ulasan saya,penyuluh dimalam yg gelap.berpesan dalam kebenaran hanya itu maksud di hati, wasalam

Anonymous December 28, 2012 at 10:11 AM  

walau diriku pasti berdosa,kekadang
aku rasa sebak dan pilu kenapa masih ada ramai manusia yg tak ingin sujud dan megenali Allah dan Rasul terakhirnya,percayalah dan pelajarilah akidah ketuhanan melalui Alquran alkarim(yg mulia)ianya kalam Allah,Allah memberi nikmat didunia,samaada non beriman juga tahniah pada yg beriman atas usaha mereka,andai Allah menuntut nilai atas nikmat oxsigen udara,air,cahaya matahari,dsbgnya mampukah kita membayar,namun Allah hanya berkehendakan,ucapkanlah Allah tiada Tuhan selainnya,dan muhammad rasullulah,katakan apa yg Allah tak cipta utk manusia,kerna manusia ciptaan allah lahirlah dunia moden masa kini,terbang spti burung,kapal air terapung umpama kayu,atas usaha manusia mahluk Allah,Allah yg membari kudrat tenaga utk manusia berpunca dari tumbuhan dan air,apalah kiranya ,solat,berpuasa,zakat,dan haji,masihkah tak mampu utk menyatakan syukur padanya...malah janji allah siapa yg bersyukur akan dtambah nikmatnya berganda ganda,makin syukur makin ditambah,apakah kamu tidak inginkannya,azmkan marilah kita bersyukur.....hingga keakhirnya...fikir umat...sabah berpesan dalam kebenaran..

iss Sara April 7, 2015 at 4:25 AM  

Sy seorang penganut Agama Islam....... Alhamdulilah segala pujian pada Allah,Tuhan sekalian Alam....Sesungguhnya semua Nabi tidak kiralah apa Nabi sekalipun Nabi Ibrahim, Nabi Isa, Nabi Musa, nabi Nuh, Nabi Muhammad tetap mengajar Tauhid Ibrahim iaitu menyembahAllah dngn lebih hakikahakikatnyalah meminta pertolongn hanya kdp Allah.sifat yg selalu ada adalah Semua Nabi mengajar kita supaya Berkasih Sayang antara Satu sama Lain..' Love ' cinta',Sayangilah org lain seperti kita menyayangi diri kita sendiri,sygngilah sesiapa pun dan bangsa apa pun, agama apa pun... Dengan kasih syg...... Allah sngt Maha Penyayang, kita kena ikut sifat yg baik2. In sya Allah Ros kudus itu tidak lain, semuanya dari Allah, tetapi jgnlah berkata Allah ada anak? Allah tidak ada anak... Allah bukanya ada anak atau bapa, Allah itu Allah, tiada yg serupa atau setara dengnnya.... Allah punya banyk rahsia, dan rahsia itu hanya untuk kekasihnya.... Jadi... Sama2 lah bersatu hati tidak kira lah apa bangsa, agama atau apa apa pun.... Kita hendak duduk dalam satu jemmah, yg dipanggil (Al-Mahdi)Jangn risau... Nabi Isa akan menyusur.... Nabi isa sudah bersedia bila sampai hari dan ketikanya Allah lah yg menentukan... Allahlah Tuhan yg paling kita (Sayang)7 lapis langit dan 7 lapis bumi.......Asalamualaikum.... Hai org2 kafir yg menentang Allah, masa dan hari kehancuran kamu telah tibkitAllah beserta kitA. Allah Hu Akbar, Allah hu Akbar, Allah hu Akbar

iss Sara April 7, 2015 at 4:39 AM  

Agen2 Dajjal sedang memerhati, huhuhu :-) ,Allah lebih bijaksana dari tipuan Kamu.. Kamu pun tidak mampu,Kamu buta sebelah mata... Kamu tidak dpt melihat dri sebelah kananmu... Knp? Sbb kamu lupa diri, Kamu tidak ada kuasa Wahai Dajjal? Engkau mungkin sedang melihat dan membacanya ketika dan waktu ini... Engkau Dajjal tidak boleh lari, Aku sekarng mencari mu dengn Izin Allah..... Allah izin, engkau akan mati di mata Tombak di Pintu gerbang..... Engkau akan musnah,,, tetapi enkau lupa Dajjal.... Allah Maha Penyayang.... Bertaubatlah wahai Dajjal sebelum ajal menjemputmu.... Allah Maha Pengampun.........

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP