Kristian menciplak ajaran Hindu dan penyembah berhala

>> Sunday, September 26, 2010



Assalaamu’alaikum w.b.t. Semoga dengan keterangan2 yang akan diberikan ini dapat menyedarkan semua umat Kristian yang telah lama terpedaya dengan kerajaan ROME dan Yahudi dahulu kala. Tulisan ini bukan untuk menghina dan merendah2kan kamu, tetapi kerana kasihan belas dan ingin menyeru ke arah KEBENARAN yang hakiki, agar kita semua diredhai oleh Allah S.w.t.
Kristian menciplak ajaran Penyembah berhala Mithra
Mithra

1. Baal ditangkap.
2. Baal didengar perkaranya di dalam rumah di atas gunung.
3. Baal dipukuli (dilukai).
4. Baal dibawa ke gunung.
5. Maka beserta dengan Baal ada seorang penyamun dibawa dan dibunuh. Ada seorang terdakwa penyamun dilepaskan dari hukumannya. Oleh sebab itu ia tiada dibawa beserta Baal.
6. Sesudah Baal pergi ke gunung, dalam kota timbul huru-hara dan terjadilah di sana peperangan.
7. Pakaian Baal dibawa lari.

Kristian
1. Yesus ditangkap.
2. Yesus didengar perkaranya di dalam rumah Imam Besar dan di dalam gedung [pengadilan Pilatus.
3. Yesus disiksa.
4. Yesus dibawa ke Golgota akan dipalangkan.
5. Maka serta dengan Yesus ada dua orang penyamun dibawa dan dipalangkan. Ada seorang (Barabas namanya) dilepaskan dari hukumannya atas permintaan orang banyak. Oleh sebab itu ia tiada dibawa beserta Yesus.
6. Pada ketika Yesus mati, tirai rumah Allah pun cariklah dan bumi gempa, dan gunung-gunung batu berbelah, dan kubur-kubur terbuka, dan beberapa tubuh orang mati bangkit dari dalam kubur lalu masuk ke dalam kota suci.
7. Jubah Yesus dibahagi-bahagikan di antara askar (Synoptic: Yahya, Mazmur 22: 19).

Mithra
8. Seorang perempuan membasuh darah Baal yang keluar dari jantungnya sebab kena senjata.
9. Baal pergi turun ke Gunung terjauh dari matahari dan terang, lenyap dari pemandangan manusia dan dipegang keras-keras di dalam gunung sebagai orang tawanan.
10. Orang-orang pengawal menunggu Baal dipenjarakan dengan keras di dalam gunung.
11. Seorang Dewi duduk dengan Baal; ia datang untuk memelihara Baal.
12. Mereka mencari Baal ke tempatnya dipenjarakan. Terutama seorang perempuan mencari dia dengan tangisnya di pintu kubur. Ketika sudah nyata bahawa ia dibawa lari, perempuan itu pun menangis, katanya: “O, saudaraku laki-laki! O, saudaraku laki-laki!
13. Baal dihidupkan kembali (sebagai matahari musim semi), ia datang keluar dari gunung.
14. Ia mempunyai pesta perayaan yang terbesar, iaitu tahun baru bangsa Babylon jatuh pada bulan March musim semi, hari itu dirayakan sebagai peringatan juga bagi kemenangan atas kuasa kegelapan.

Kristian

8. Lambung Yesus ditikam dengan tombak lalu keluar darah, dengan air (Yahya) Maria Magdalena dan dua orang perempuan yang lain pergi merempah-rempahi tubuh Yesus (Markus; Lukas).
9. Yesus dalam kubur bukit batu (Synoptic); turun ke kerajaan orang mati (Ipetrus 3: 19; Matius 12: 40; Kisah Rasul-rasul 2: 24) masuk ke dalam neraka (Dogma).
10. Kubur Yesus ditunggui oleh orang pengawal (Matius).
11. Maria Magdalena dan Maria lainnya duduk bertentangan dengan kuburan itu (Matius; Markus).
12. Orang-orang perempuan terutama Maria Magdalena datang ke kubur mencari Yesus dan ia terdapat di belakang pintu kubur. Maria adalah berdiri di luar hampir dengan kubur itu dengan tangisnya, kerana tuhannya sudah diangkat orang (Yahya).
13. Yesus hidup kembali, bangun dari kubur (pada hari Ahad waktu pagi).
14. Ia mempunyai pesta perayaan jatuh lebih kurang pada musim semi, hari itu dirayakan sebagai peringatan juga bagi kemenangannya atas kuasa kegelapan.
Mithra dan Liberty (Semiramis)
Dan bukan itu sahaja, Kristian juga menciplak dari beberapa ajaran penyembah berhala yang lain. Secara ringkasnya boleh dilihat di bawah;
1. Dianggap Tuhan atau Dewa
- Yesus —> Tuhan Kristian
- Mithra —> Dewa Parsi Kuno
- Osiris —> Dewa Mesir Kuno
- Baachus —> Tuhan Yunani Kuno
2. Tanggal Kelahiran
- Yesus —> Tanggal 25 Disember
- Mithra —> Tanggal 25 Disember
- Osiris —> Tanggal 25 Disember
- Baachus —> Tanggal 25 Disember
3. Pengharapan manusia
- Yesus —> Mesiah yg ditunggu
- Mithra —> Perantara yg ditunggu
- Osiris —> Pembebas yg ditunggu
- Baachus —> Pembebas yg ditunggu
4. Lahir dari Ibu Perawan
- Yesus —> Seorang perawan Maria
- Mithra —> Seorang perawan Aishev
- Osiris – –> Seorang perawan Naeith
- Baachus —> Seorang perawan Demeter / Semele
5. Kematian
- Yesus —> Mati Disalib
- Mithra —> Mati Dibunuh
- Osiris —> Mati Dibunuh
- Baachus —> Mati Dibunuh
6. Tujuan Kematian
-Yesus -> Menebus dosa manusia
-Mithra -> Menebus dosa manusia
-Osiris -> Menebus dosa manusia
-Baachus -> Menebus dosa manusia
7. Kebangkitan
- Yesus -> 3 hari dari penyaliban
- Mithra -> 3 hari dari pembunuhan
- Osiris -> 2 hari 3 malam dari pembunuhan
- Baachus -> 3 hari dari pembunuhan
8. Triteisme
- Yesus -> Oknum dari Triniti (Anak,Bapa,Roh Kudus)
- Mithra -> Oknum dari Tridewa (Mitra,Ahirman,Ohrzmad)
- Osiris -> Oknum dari Tridewa (Osiris,Isis,Horus)
- Baachus -> Oknum dari Tridewa (Baachus,Apolos,Yupiter)
9. Kedatangan kedua kali ke dunia
- Yesus -> Menjelang kiamat
- Mithra -> Menjelang kiamat
- Osiris -> Menjelang kiamat
- Baachus -> Menjelang kiamat

Tambahan2 lain:
- Hari Sabtu Yesus beribadah – Kristian buat pada Hari AHAD = Ahad hari penyembah tuhan matahari
- Obelisk yang dipuja oleh penyembah2 tuhan Matahari, gereja Vatican City ambil letak di situ
obelisk
Obelisk di vatican City
- 25 Disember berkait rapat dengan PENYEMBAH TUHAN MATAHARi, Kristian jadikan Hari Perayaan
- Lambang salib juga sebenarnya simbol kepada PENYEMBAH tuhan matahari , tetapi kristian gunakan salib sebagai simbol mereka kononnya memperingati Yesus disalib

ankh (1)Ankh – simbol penyembah dewa matahari
ankh
- Cara pemakaian Osiris tidak ubah seperti Pope di Vatican
osirisOsiris
pope-benedictPope
Konsep Agama Hindu – Trimurti
Konsep Trimurti iaitu tuhan bapa / Zupitri (Brahman), anak tuhan (Vishnu) yg dapat menjelma menjadi manusia dalam bentuk Krishna dan Rama, dan roh suci (Siva) di adaptasi secara langsung ke dalam pembinaan konsep triniti / trinitas. Didalam konsep Trimurti hindu, tuhan itu terbahagi kepada tiga iaitu tuhan pencipta, tuhan pemeliharadan tuhan pemusnah. Kesemua konsep ini dapat dilihat di dalam konsep triniti kecuali tuhan pemusnah.
Dalam Bhagavad Gita (Nyanyian tuhan), pada ayat ke-14, dalam Kitab yang sama, Krishna bersabda kepada Arjuna :
Kerana aku adalah tuhan
Dalam tubuh ini
Kehidupan abadi
Tak akan musnah
Aku adalah kebenaran
Dan kebahagiaan selama-lamanya
Perhatikan ayat2 kiasan di atas lebih kurang maksud seperti kata2 Yesus di dalam AlKitab.
Persamaan Yesus (dalam kristian) dengan Krishna (dalam Hindu)
Ahli-ahli Teologi Kristian terawal dulu juga ada mengeluarkan pendapat tentang persamaan yang ada dalam Kristian dengan agama Hindu dan agama2 penyembah berhala yang lain.
Di bawah ini mari kita lihat pula beberapa persamaan antara Yesus (dalam kristian) dengan Krishna;
1. Kedua-duanya lahir dalam bandar yang jauh dari rumah mereka.
2. Keduanya lahir dengan mahu dibunuh oleh raja yang memerintah kerana kononnya mereka nanti akan menggugat takhta raja.
3. Antara keajaiban yang awal ditunjukkan oleh mereka ialah MENYEMBUHKAN pesakit kusta.
4. Kedua-duanya dipanggil tuhan dan anak tuhan.
5. Keduanya dihantar dari syurga ke dunia dalam bentuk manusia.
6. Keduanya dipanggil PENYELAMAT.
7. Ayah tiri mereka adalah tukang kayu.
8. Kedua mereka ada hubungan pada keturunan raja-raja juga.
9. Kedua mereka di bawa ke padang pasir untuk diuji dan berpuasa.
10. Keduanya dikatakan tidak berdosa.
11. Keduanya dikatakan mati dan dibangkitkan kembali.
12. Keduanya datang ke dunia untuk MENEBUS DOSA.
13. Keduanya membasuh kaki murid2 mereka.
14. Keduanya ada murid2 yang disayangi dan kemudiannya menyebarkan ajaran.
15. Keduanya akan kembali di akhir zaman untuk menentang kejahatan. Krishna dibayangkan akan kembali sebagai seorang pahlawan yang lengkap dan menaiki kuda putih bersayap. Cuba bayangkan jika kedua2nya kembali.
16. Ketika keduanya mati berlaku gempa bumi, meteor jatuh dan beberapa lagi.
17. Keduanya dapat menghalau roh2 jahat dan membangkitkan orang mati.
18. Keduanya menyambut perjamuan makan malam terakhir.
19. Keduanya mengajar agar memaafkan musuh.
20. Keduanya naik ke langit selepas mati
Dan macam-macam lagi persamaan peristiwa besar yang KETARA
Dan perlu diingat,  Yesus berbangsa Yahudi, dan sepatutnya kitab Injil itu asalnya ditulis dalam Bahasa Ibrani.  Tetapi malangnya Bible asalnya ditulis dalam Bahasa Yunani. Dan kebudayaan Yunani pada ketika itu banyak juga dipengaruhi dengan kebudayaan Hindu.   Kebudayaan Hindu adalah antara yang TERTUA di dunia.
Dan jika dilihat dalam MITOLOGI Yunani, banyak terdapat persamaan nama2 yang digunakan dalam Yunani dengan Hindu. Sebagai contohnya;
Yunani : Herakles = Pahlawan
Hindu : Hara Kala = Pahlawan pertempuran (gelar untuk Siva)
Yunani : Theseus = Pengiring Herakleus
Hindu : Thasa = Pengiring Siva
Yunani : Rhadamantus = Hakim alam barzakh ,
Hindu : Rhada-manta = Orang yang menghukum kejahatan
Yunani : Perseus = Pahlawan, anak Zeus
Hindu : Para-saha = Penolong pada saat yang tepat
Yunani : Ariadne = Cinta pada Theus dan menurut musuh
Hindu : Ari-ana = Yang dipujuk musuh
Yunani : Kentauren = Separuh manusia, separuh kuda
Hindu : Kentura = Manusia kuda
Yunani : Andromeda = Korban untuk Poseidon (Dewa Air)
Hindu : Andha-ra-medha = Pemikul derita Dewa Laut
Dewa-dewa Olympus
Yunani : Jupiter = Dewa Langit, Pencipta, Pemberi hukum
Hindu : Dyaus Pitar = Bapa Langit
Yunani : Pallas = Dewi Kebajikan
Hindu : Palasa = Budi
Yunani : Athena = Dewi Kesucian
Hindu : A-tanaia = Tak melahirkan anak (suci)
Yunani : Bellona = Dewi perang (Romawi)
Hindu : Bala-na = Kekuatan tentera
Yunani : Neptunus = Dewa Air
Hindu : Na-pata-na = Kekuatan yg menguasai banjir
Yunani : Mars = Dewa Perang
Hindu : Mri = Pembunuh
Yunani : Pluto = Dewa alam barzakh
Hindu : Plushta = Yang menghukum dengan api
Nama-nama suku bangsa
Yunani : Pelasga = Suku Yunani kuno yang kejam
Hindu : Palaca-ga = Yang berperang tanpa belas kasihan
Yunani : Hellenes = nama suku bangsa
Hindu : Hela-na = Penempur yg merebut Hela (negeri Rembulan)
Yunani : Sparta = sebuah suku bangsa yang kuat
Hindu : Spardha-ta = Penentang
Penutup
Banyak konsep dalam PENYEMBAHAN TUHAN MATAHARI bersangkut paut dengan KRISTIAN. Mungkin ada BANYAK lagi ……. Kristian terpedaya dengan istilah,  god of sun, dikatakan mereka son of god.
Maka saya menyerulah kepada umat Kristian agar kembali insaf dan kembali menTAUHID kan Allah dengan sebenar2nya, demi kebahagiaan kita di dunia dan di akhirat. Kembali berpegang kepada ajaran para nabi sejak dari nabi Adam lagi.  Dan hentikanlah merendahkan martabat Tuhan dan  menTrinitikanNya.
Allah itu Esa – bukannya Triniti / Trinitas
Kerana itulah Islam seboleh2nya mengelak dari berlaku persamaan dengan umat Penyembah Dewa Matahari. Contohnya, makruh solat sunat selepas Subuh dan selepas Asar. Kerana untuk mengelakkan solat ketika matahari naik atau matahari jatuh. Lihatlah betapa berhati2 nya Islam untuk mengelakkan dari berlaku persamaan dengan agama Penyembah Dewa Matahari.
“Dan katakanlah: “Yang benar telah datang dan yang bathil telah lenyap”. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.  Dan Kami turunkan dari Al-Qur’an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al-Qur’an itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.” Surah Al Israa’ : Ayat 81 – 82

39 comments:

MIce May 30, 2011 at 2:15 PM  

kalau pun diaorang menciplak tapi juga menyusahkan awak pun.apa awak peduli.meleis sungguh

MIce May 30, 2011 at 2:16 PM  

kalau pun diaorang menciplak tapi juga menyusahkan awak pun.apa awak peduli.meleis sungguh

MIce May 30, 2011 at 2:17 PM  

*tak* juga menyusahkan

Zharif Alimin May 30, 2011 at 3:41 PM  

tapi awak nampak mcm peduli je :)

Anonymous May 31, 2011 at 9:06 AM  

Hanya Islam agama yang benar dan diiktiraf oleh Allah Swt. So..kembalilah kepada kebenaran.

Führer und Reichskanzler May 31, 2011 at 10:35 AM  

Salam Bro,

Jangan cepat buat andaian sendiri berdasarkan logik.
Kristian agama yg dtg dr Kitab Samawi - kitab yg diturun kan Allah. Jadi dengan membuat persamaan atau mengatakan Kristian meniru Hindu adalah salah. Saudara telah menidakkan kenabian n kerasulan Nabi Isa. Nabi Isa adala Rassul Allah yg kita wajib tahu. Ingat yg Allah turunkan 4 kitab...Taurat, Zabur, Injil n AlQuran. Jadi jgn sesuka hati mengatakan apa yang Allah turunkan adalah ditiru dari agama lain.

Anonymous May 31, 2011 at 11:28 AM  

agama yang dibawa oleh Nabi Isa A.S berbeda dgn agama kristian. agama Kristian wujud beratus tahun selepas "kematian" isa ( kita percaya Nabi Isa diangkat kelangit).

bible di bukukan oleh maharaja Rom constantine. benda nih mmg ada kajian oleh pihak barat. persamaan antara agama kristian dgn Yunani kuno mmg ada. ( dulu agama kristian nih diharamkan oleh kaum yunani sebab menjejaskan dewa2 mereka). sehinggalah maharaja constantine jadi raja. dia yang menyatukan agama yunani dgn agama kristian menjadi satu.

manakala Taurat (asal), Zabur ( asal), Injil (asal) disatukan didalam Al-Quran.

malah pihak barat juga percaya ada 4 org yang dikatakan nabi Isa. kesemuanya diperanggi oleh raja mereka. ( mereka sendiri confuse yang mana satu betul)

jadi, injil Nabi Isa A.S dan bible ada perbedaannya. dan saya rasa article diatas merujuk agama kristian yang tidak berkaitan dgn injil yang kita percaya.

Jaimis June 1, 2011 at 2:14 PM  

Inilah cara orang islam,mempengaruhi fikiran manusia supaya menganuti agama islam. Apa salahnya agama kristian di mata anda. coba kita lihat paling banyak melakukan zina,jenayah dan sebagainya adalah dari kalangan umat islam. Apakah ini yang dinamakan agama suci? sehinggakan ramai umat islam sendiri yang terjebak dengan pelbagai masalah sosial. Sebelum tuan,menginginkan orag-orag kristian memasuki Islam, anda perlu perbetulkan saudara-saudara tuan yg jauh tersesat dari jalan kebenaran dan ajaran agama tuan. kami bersyukur walaupun agama kami dihina dan dianggap sebagai penciplak dan penyembah patung(kristian bukan penyembah berhala seperti yang tuan fikirkan) namun kami hidup harmoni dengan pegangan agama kami sendiri mala kami menghormati agama tuan dan tidak pernah menidakkan agama tuan. Anda tidak perlu menjadi hakim terhadap mana-mana agama di dunia ini. Apakah perang merupakan satu kemestian bagi umat islam bagi menegakkan keadilan. Seharusnya anda perlu mencontohi cara umat kristian mengekalkan perpaduan dikalngan kaum tanpa mengira agama dan fahaman. Disabah kita hidup aman walaupun mempunyai pegangan agama yang berbeza. Mala kita menolak sebarang perbalahan yang menyentuh sensiviti kaum masing2. Pendedahan tuan ini tidak akan mengubah hati kami walau sedikit pun, kerana kami percaya agama kami merupakan agama yang terbaik bagi seluruh umat kristian.

Anonymous June 2, 2011 at 12:58 AM  

hahaha begok btol si jaimis dgn komennye, nmpk sgt otaknya dangkal. cbe la ko tgk pengganas paling besar ats muke bumi ni sape klu bkn George Bush dgn konco2nye. mngaku kononye pengikut kristian tp sbnrnye penyembah Syaitan dan pengikut dajjal laknatullah. yg ko bodoh g nilai ajaran islam dgna pengikut yg terpesong watpe, nilai scara luaran xde gne ko xkn dpt ape2 cbe ko nilai scara dalaman ajaran islam yg sbnr. klau nilai scare luaran aku pon leh ckp yg agama ko xbtol mcmla sume pngikut kristian baik sgt, lainlah klu ko ni buta kot, buta hati...

Anonymous June 4, 2011 at 4:27 PM  

agama2 lain yang tgl d negri yg d perintah oleh urg islam,adakh mereka d tindas?jwpn nya TIDAK..tetapi org islam yg tgl d negri2 yg d perintah oleh bukan islam,sering d tindas....umat islam berperang utk mempertahankn diri keluarga n negera mereka..tetapi bush & sekutu2 nya selalu menghantar tentera ke negeri2 islam utk berperang mengatakn utk perdamaian n membebaskan penduduk nya sbg alasan...

Anonymous June 9, 2011 at 10:59 AM  

Article yang bagus saya sangat senang membacanya,injil nabi isa as yang asli ada di manakah?...

Anonymous June 27, 2011 at 3:40 PM  

Jaimis, sebab itulah diciptakan syurga dan neraka.Orang islam yang melakukan dosa2 yang anda sebutkan itu tidak akan terlepas dari neraka untuk tempoh yg tertentu...sedangkan orang kafir akan kekal di neraka selamanya..

Anonymous June 27, 2011 at 3:47 PM  

Orang islam dan agama islam adalah berbeza.Kajilah agama islam dgn hati yang terbuka dan mintalah pertolongan dr Allah kerana DIA-lah tuhan untuk seluruh umat manusia.Somoga anda selamat dunia dan akhirat..Amin.

Anonymous August 3, 2011 at 2:54 PM  

Adalah menjadi satu dosa menyamakan agama kristian dn agama yahudi sebagai agama samawi sama seperti Islam. Nabi Allah Musa a.s dan Nabi Allah Isa a.s tidak menyebarkan agama Yahudi mahupun agama Kristian. Mereka menyebarkan agama Islam dan bangkitnya Nabi Muhammad s.a.w adalah pelengkap kepada agama Islam yang disebarkan oleh nabi terdahulu daripadanya.

Mudah2an En. Anon mendapat hidayah dari Allah S.W.T. dan tidak terpedaya dengan persamaan agama yang diperjuangkan oleh puak2 Kristus & Yahudi (pluralisme agama).

tiwas August 26, 2011 at 1:40 PM  

Hai,
Agak menyedihkan apabila kepercayaan Kristian di katakan ditiru dari kepercayaan lain. Dan sebenarnya teori ini bukanlah sesuatu yang baru. Ia sudah lama ditimbulkan dan lebih ironik lagi, ia juga sudah lama diketahui sebagai palsu.

Di dalam dunia akademik dan penyelidikan agama-agama kuno, teori "meniru" ini sebenarnya sudah lama tidak diperkatakan kerana ia tidak mempunyai dasar yang kukuh.

Persamaan yang dikatakan wujud di antara Kristian dan dewa-dewi pagan ini sebenarnya tidak sama langsung jika kita membaca sendiri cerita untuk setiap dewa-dewi ini.

Contohnya, anda mengatakan tentang Mithra, namun, penjelasan yang diberikan di dalam post ini bukannya tentang Mithra, kerana itu bukan cerita sebenar tentang Mithra. Saya sarankan anda membaca sendiri cerita tentang Mithra dan kemudian membandingkannya dengan kepercayaan Kristian.

Malah, setiap contoh yang anda berikan tentang persamaan di antara Yesus dan dewa-dewi ini sebenarnya tidak ada.

Secara ringkasnya, jika anda membaca sendiri cerita asli untuk setiap dewa-dewi ini, anda akan segera mendapati ia tidak mempunyai persamaan langsung.

Lebih penting lagi, anda tidak sedar, dalam anda mendakwa kisah tentang Yesus adalah ditiru dari mitos pagan kuno ini, anda sebenarnya telah menidakkan apa yang juga tertulis di dalam kitab kepercayaan anda sendiri, iaitu Al-Quran.

Agak ganjil kerana anda tidak memasukkan contoh persamaan berikut sebagai ditiru oleh Kristian:
1. Yesus melakukan mukjizat.
2. Yesus dilahirkan oleh seorang perawan.

Tahukah anda kedua-dua perkara ini juga dikatakan telah ditiru oleh Kristian oleh mereka yang memulakan teori ini? Ironiknya, kedua perkara ini juga tertulis di dalam Al-Quran. Maka, jika anda mengatakan Kristian meniru kepercayaan lain, mengapa anda tidak memasukkan kedua perkara di atas sebagai salah satu elemen yang ditiru?

Maka, agak jelas di sini, anda sendiri sebenarnya belum menyelidiki hal ini dengan lebih dalam lagi.

Maaf jika komen ini kurang disenangi, cuma, agak menyedihkan apabila dakwaan yang sudah lama disangkal di dalam dunia penyelidikan kepercayaan kuno, masih diperkatakan oleh anda. Dan lebih menyedihkan lagi, anda tidak sedar implikasi dakwaan anda ini terhadap kepercayaan anda sendiri.

Tiwas

Anonymous October 1, 2011 at 10:24 PM  

klau nak buat entry tu, tlg jgn melibatkan hal agama, ko islam, ko tau apa ttg christian, setakat copy paste. apa faedah?segelintir org kristian yg ada blog tp tak pernah membuat entry ttg islam mcm ko!..
lain kali, jgn nak tunjuk lagak. jgn melebih lebih memceritakan ttg kristian.

Maaf lah .

Anonymous November 5, 2011 at 2:17 AM  

blogger ni tuhan ker?

Anonymous November 5, 2011 at 2:42 AM  

Saya ada beberapa soalan untuk kamu:

1) Mengapa kmu mesti sembahyang menghadap ke arah terletaknya kaabah? Apakah relevannya kaabah itu? adakah Tuhan akan marah sekiranya kmu sembahyang dengan niat tapi menghala ke arah lain?

2) macam mana kmu tahu bahawa muhamad menerima al-quran daripada malaikat? ada saksikah yang bersama dia? mungkin muhamad merasuah dia. mungkin itu bukan malaikat. tapi setan.

3) apakah relevannya bulan dan bintang di atas kepala masjid dan surau kamu? apa salahnya kalau itu dibuang? apakah ia akan mengubah status masjid dan surau itu?

4) mcm mana kmu tau yg kafir smua ke neraka dan kmu akan ke syurga? kamupernah ke neraka kah? kamu pernah melihat umat kmu d syurga ka? senangnya kmu ditipu oleh nabi kamu.. betapa sesatnya agama kamu.. saya amat bangga menjadi kafir...

tgklah negara2 islam.semua miskin. hampir kesemuanya terletak di gurun. hampir kesemuanya bodoh. tak caya? tgk somalia, niger, chad, mali, dan sebagainya... dan negara yang kuat melakukan suicide bombing.. pakistan, afghanistan, iraq, dan sebagainya.... kmu mengatakan bush seorang yg jahat kerana dia merupakan seorang kristian. hahaha... bahlol la kmu ni... jadi, bolehkah saya mengatakan yang osama, omar al-basher itu jahat kerana dia islam?

makanya... janganlah menuduh sesukahati... quran kmu sendiri yang mengatakan jgn berbuat kawan dgn orang nasrani dan yahhudi.. ini bukan seperti ajaran Tuhan yang mementingkan perpaduan umat manusia, tetapi sepertinya ajaran kmu ni ajaran iblis. betul...memang betul pun.. menurut quran kamu, allah akan membunuh mereka yang tidak percaya kepadanya dan tidak memeluk agamanya.. mcm ini ka Tuhan? sepertinya mcm setan ni...

kesimpulannya, agama islam memang virus yang patut dihapuskan dengan kaspersky.. oops salah.. dihapuskan dari muka bumi demi keharmonian sejagat.. untuk maklumat lanjut, pergilah ke youtube dan tgklah filem FITNA.. kmu mungkin mengangggap bahawa ia satu lagi agenda hollywood. tetapi tgk baik2.. ada mcm ciptaan hollywood ka? semuanya video2 yang benar..

kawan orang kecil November 10, 2011 at 2:32 PM  

Salam,izinkan saya menjawab soalan anon (5 Nov 2:42)

1.)Petikan dari Al-Quran:
"Dan dari mana saja kamu keluar,maka palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram.Dan di mana saja kamu berada,maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya,agar tidak ada hujah ke atas kamu,kecuali orang2 yang zalim di antara mereka"
(Surah Al-Baqarah,ayat 150)

Ayat diatas menerangkan kiblat umat Islam adalah pusat Masjidil Haram (yakni Kaabah).Relevan arah tujuannya menunjukkan uniti semua umat Islam di dunia ini yang akan menghadap ke arah yang sama.Sekiranya Kaabah dialihkan umat Islam tetap akan menghadap pada tempat yang sama iaitu di pusat Masjidil Haram.

Sememangnya kewajipan umat Islam menghadap kiblat ketika melakukan ibadat solat fardhu namun sekiranya menghadapi kesulitan (dalam kenderaan,berperang,dsbg) tidaklah menjadi masalah untuk menghala ke arah lain.Ini membuktikan Islam agama yang mudah.

2.)Terdapat banyak bukti kerasulan Muhammad S.A.W samada sains ataupun sejarah.Baik dari sudut agama Kristian,Buddha,mahupun Hindu terdapat bukti kerasulannya.Bukti yang nyata Muhammad S.A.W menerima wahyu daripada Allah melalui perantara Malaikat Jibril A.S adalah tidak terdapat satu pun penyataan dalam Al-Quran yang bercanggah antara satu sama lain samada melalui Sains atau sebaliknya. Sedangkan di dalam Bible terdapat seribu satu percanggahan samada dari sudut akidah hingga kepada ilmu sains itu ditambah dengan pelbagai
versi Bible itu sendiri menunjukkan kontradiksi.

3.)Bulan dan bintang itu hanya simbol bahawa syiar Islam itu wujud di kalangan masyarakat sahaja.
Ianya bukan kemestian bahkan tidak menjadi salah jika dibuang seperti sesetengah kawasan yang tidak ada lambang ini di masjid2. Berbeza dengan Kristian kerana sepanjang hayat Jesus tidak pernah menggunakan salib tapi hanya disalib.

kawan orang kecil November 10, 2011 at 2:33 PM  

4.)Allah menciptakan syurga dan neraka sebagai balasan ujian yang diberikan-Nya.Saya memberi analogi kepada saudara
-peperiksaan di sekolah:murid yang berusaha dengan betul akan
berjaya dan malas akan gagal, balasan syurga adalah sesiapa yang berusaha dalam ujian Allah pada jalan yang betul dan bukan berpaling pada-Nya! Sudahkah
saudara membuat penilaian secara ilmiah terhadap agama saudara yang terang2 diselewengkan dengan
kritikal terutamanya dari sudut akidah seperti Triniti!

Saya tidak menafikan ada umat Islam yang akan masuk neraka juga namun bukanlah selamanya kerana umat Islam tidak menolak keEsaan Allah.
Dan saya juga tidak menafikan ada negara2 Islam yang miskin bahkan mundur namun bukanlah manifestasi kebenaran sesuatu agama itu betul,adakah saudara membuat perkiraan yang tidak adil walhal semua keadaan ini adalah hasil neo-
imperialism dan kapitalisme yang menekan negara2 Islam.Kejahatan Bush bukanlah kerana agamanya tapi
kerana tindakannya yang menindas Islam.Suicide bomber pula,adakah saudara layaknya berada pada
tempat mereka yang begitu terdesak untuk meneruskan sisa2 hidup yang ditindas seperti di Palestin, Iraq,dsbnya? Mereka tidak mempunyai
pilihan,lihat sahaja layanan israel.

Quran mengatakan:
Orang2 yang telah Kami berikan kitab kepada mereka bergembira dengan kitab yang diturunkan kepadamu,dan di antara golongan2 (Yahudi dan Nasrani) yang bersekutu,ada yang mengingkari sebahagiannya.Katakanlah "Sesungguhnya aku hanya diperintah untuk menyembah Allah dan tidak mempersekutukan sesuatupun dengan Dia.Hanya kepada-Nya aku seru (manusia) dan hanya kepada-Nya aku kembali.
(Surah Ar Ra'd:ayat 36)

Islam menggalakkan perpaduan,namun penegasan yang diberikan di dalam Al-Quran bukanlah bererti jangan berkawan dengan orang Yahudi dan Nasrani tetapi hanya jika mereka bersekutu di antara satu sama lain. Sedarkah umat Kristian apa dosa yang telah dilakukan oleh Yahudi terhadap Jesus!? Oleh itu mereka selama2nya tidak akan berbaik2 bahkan mustahil.Disebabkan itulah Al-Quran menegaskan seperti ayat diatas,persaudaraan yang berlaku diantara Yahudi dan Kristian seperti mana yang terjadi sekarang adalah mereka ini bukan lagi penganut Kristian/Yahudi tetapi Dajjal kerana sudah dipesongkan sehabis2. Jika benar Allah akan
membunuh mereka yang tidak percaya kepada agama-Nya kenapa umat Kristian/ Yahudi dibenarkan
memasuki Palestin saat pemerintahan Islam ditegakkan di zaman Umar Al-Khattab?

Kesimpulan yang saudara berikan adalah kerana saudara tidak mendalami ilmu Islam dengan lebih
mendalam,saudara hanya sekadar mendengar kata2/propaganda2 yang didakyahkan oleh golonganb anti-Christ supaya saudara kekal sesat dan tidak kembali ke jalan yang benar.

Saya mengajak saudara supaya beriman kepada Allah dan taat pada perintah-Nya,fitnah yang berlaku
pada masa kini sangat dahsyat sehingga mata hati saudara sudah tertutup.Saudara kajilah sejarah, agama,dan segala sumber,ketahuilah Islam itulah agama yang sebenar2nya..

Dan kepada sahabat2/saudara2 Islam saya,diharapkan supaya kita dapat mengawal emosi kita dalam berbicara,kita sebagai orang Islam seharusnya berbicara secara berhikmah. Sekiranya kita melenting memaki hamun secara membuta tuli nescaya golongan2 bukan Islam akan semakin benci dan jauh kepada Islam.Kita yang berdosa pula nanti..

Salam

Anonymous December 2, 2011 at 9:18 PM  

Whoa!!!

Well said 'kawan orang kecil' ni yang kita cakap... get your facts right =)

kawan orang kecil December 9, 2011 at 8:06 AM  

although from the well said..haha

satu point dari saya,jika sesuatu itu terbukti kebenaran (tanpa cacat cela) semestinya akan menjadi ikutan setiap orang yang berlapang hati dan membuka mindanya.

dan saya juga mengaku sekiranya ada sesuatu agama itu benar2 terbukti kebenarannya (tanpa percanggahan pokok seperti ketuhanan,kitab,etc) itulah yang akan menjadi ikutan saya selama2nya.

sekiranya betul Kristian/Buddha/Hindu itu adalah benar nescaya saya akan mengikutnya,kesimpulan dari pemerhatian/kajian saya bahawa hanya Islam adalah sebenar2 agama tanpa sebarang percanggahan. sekiranya ada ia hanyalah merangkumi soal cabang2 dan bukannya soal pokok seperti akidah/ketuhanan.

oleh sebab keingginan manusia untuk mendapatkan kebenaran sebab itulah banyak persoalan yang wujud sepertimana percanggahan dalam agama yang diutarakan dalam posting ini dimana ianya lebih kepada persoalan ketuhanan.

tambahan pula saya menemukan percanggahan khususnya soal ketuhanan dalam Kristian,Buddha,dan Hindu.Oleh itu sukar untuk saya jadikannya sebagai pegangan hidup.


saya bukanlah merendahkan jauh sekali mencela agama lain,apa yang penting adalah mencari jalan hidup yang paling sempurna,kerana hayat ini bukanlah hanya mencari wang,kerja,dan habis digunakan begitu sahaja.Adakah kita ingin hidup kita terus dibelenggu sesuatu yang tidak nyata?

bukan mudah dalam menyentuh hal kepercayaan khususnya kepada yang menutup pintu hatinya dari kebenaran,sungguhpun demikian saya tegar mengajak saudara2 supaya beriman kepada Allah dan taat pada rasul-Nya (termasuk Isa A.S).itulah jalan sebaik2nya dan sebenar2nya..=)

Anonymous December 13, 2011 at 7:43 PM  

ko ckp sembarang jak. pandai2 memburuk agama lain. ini menunjukan ko seorg yg racist x guna hidup. pandai2 komen agama org dia sendri xtau apa2 tentang agama kristian dasar melayu semenanjung yg racist..mmg semenanjung racist balik2 timbulkan psl agama..kami d SABAH n SARAWAK x mcm tu la..kami hidup harmoni semua agama dan bangsa..lg bgs kalau SABAH,SARAWAK keluar dari malaysia....

kawan orang kecil December 26, 2011 at 10:29 AM  

maafkan kalau ayat2 atas menyinggung saudara anon..saya setuju dengan pendapat anon kebanyakan masyarakat semenanjung agak 'over' dalam bab agama tanpa melakukan kajian yang mendalam, ditambah dengan rasict agama terutamanya..

apa yang berlaku hari ini kebanyakan masyarakat tidak melakukan kajian agama dengan teliti apatah lagi dengan semberono mengambil maklumat tanpa rujukan yang tepat..masalah2 dalam agama memang susah untuk dijelaskan lebih2 lagi dalam bentuk mudah/ringkas..

sekiranya kefahaman agama itu ada maka isu2 yang wujud pada hari ini tidak akan berlaku..tetapi kebiasaannya campur tangan politik berlaku dan secara tidak langsung media memainkan peranan seolah2 masalah besar yang sedang berlaku..

namun,bukan di malaysia sahaja masalah ini berlaku..jika di luar negara masalah ini berlaku dimana pihak Kristian pula bimbang akan "gejala" dakwah yang dijalankan masyarakat Islam (contohnya kes daging halal di Australia)..semua ini menunjukkan kurangnya pemahaman dalam agama lain..

saya mempunyai sahabat Kristian dari Sabah,dan dia juga terkilan dengan cara2 masyarakat semenanjung dalam menjaga hal ehwal agama lain terutamanya Kristian..saya juga malu dengan cara pemimpin menguruskan masalah ini yang banyak bertindak semata2 hanya menjadi juara rakyat tanpa memikirkan penyelasaian terbaik..

saya tidak pernah memburukkan agama lain (saya bukan moderator blog ini),saya sangat menghormati agama lain terutamanya Kristian..Kristian adalah agama yang sangat dekat dengan Islam,disebabkan itulah sering saya memahami Kristian terutamanya dari segi Ketuhanan,Kitab,dan sebagainya..

cuma saya nyatakan diatas dengan tegas hanya Islam adalah agama yang benar..itu bukanlah rasics!!saya hanya mengkaji sahaja dan itulah konklusinya..manusia memang inginkan petunjuk yang benar dalam hidupnya,patutkah kita membiarkan perjalanan hidup kita sentiasa dijalan yang salah sehingga akhir hayat kita hanya dengan sangkaan ia adalah benar semata2?..itulah sebabnya tuhan mengurniakan akal supaya kita dapat mengkaji apa yang benar ataupun sebaliknya..

saya tertarik dengan kehidupan di Sabah & Sarawak yang hidup harmoni dalam agama dan bangsa..masalah ini mungkin berlaku kerana pecahan agama yang setara di sesuatu kawasan di semenanjung hinggakan sebelah pihak berasa tergugat..mungkin

suka saya nyatakan,jangan samakan melayu-Islam dengan Islam yang benar2 diamalkan..mutakhir ini masyarakat melayu sudah rosak ditambah dengan banyak amalan dan kepercayaan karut/khurafat..

Anonymous February 15, 2012 at 10:08 PM  

bersetujulah kamu untuk berbeza pandangan kerana setiap orang berbeza. jauhilah dan perangilah perkara-perkara yang mengsyirikkan Allah SWT kerana seksaan Nya amat pedih.

Penyanyi Thalia dari Mexico pernah dilihat memakai rantai bersimbol 'Ankh' pemuja matahari.

Anonymous February 17, 2012 at 3:34 PM  

asalamualaikum... saya sebenarnya penganut kristian.. saya telah memilih agama islam sebagai pegangan hidup...sesungguhnya hidayah tue milik allah swt... kepada penganut kristian.. anda harus memecah kan ego mu baru berdebat dengan cara sehat, alhamdulilah.. saya juga semasa masih kristian saya telah dengar hal2 mcm ni.. kitab bible di ubah2, penganut kristian sembah yesus(nabi isa). tapi saya tidak perlukan bukti2 umat islam untuk saya yakin.. TAPI saya sendiri mencari hidayah itu... subahanallah.. jika kamu mencintai kebenaran.. nescaya allah akan memberi kebenaran itu... walaupun kamu harus menghancur kan ego masing2.. - Rex, from sabah.

Anonymous February 17, 2012 at 3:35 PM  

pembetulan: Bekas penganut kristian.
- Rex, from sabah.

Muhd Izzat June 15, 2012 at 4:13 PM  

korang ni.Cubalah percaya sikit.walaupun banyak yg banyak maksiat dlm islam,tapi ada yg kuat agama.korang juga apa yg xde maksiat ni.lurus bendullah.

Muhd Izzat June 15, 2012 at 4:16 PM  

Anonymous ko ni memuji islam ke atau mengejek

Insan Kerdil July 23, 2012 at 8:22 PM  

Islam bermakna Menerima dan Mengikut/Mengamal ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW.

Yang hanya sekadar menerima tetapi tidak mengamalkanya, bermakna tidak sempurnalah Islam seseorang itu. Juga boleh dianggap sama seperti seseorang yang tidak menerima ajaran yang disampaikan.

Kepada yang beragama Islam, tetapkanlah diri anda dengan Rukun Islam dan Rukun Iman.

Diwajibkan keatas setiap manusia menuntut ilmu hingga ke liang lahad (mati).

Dengan ilmu, barulah kita mampu menilai yang mana baik dan yang mana buruk.

Jangan sesekali anda mempersenda dan mengata keburukan tentang sesuatu agama.

Tetapi, beramalah dengan bersungguh-sungguh agama anda itu. Tunjukan kepada penganut agama yang lain bahawa agama anda itulah yang sebaiknya.

Sesiapa sahaja pasti akan tertarik dengan kebaikan. Apabila membuat sesuatu perkara, jangan sesekali mengharapkan balasan dari manusia. Tetapi lakukanlah dengan hati yang ikhlas, yakni hanya mengharapkan balasan dari Tuhan.

Jangan sesekali anda menceritakan tentang kebaikan yang anda telah/akan lakukan. Juga janganlah anda menceritakan tentang keburukan yang telah/akan anda lakukan. Ianya bagi menjaga keikhlasan/kesucian hati.

p/s: kepada yang ingin berkongsi ilmu bersama saya, sila klik pada nama.

nosts August 15, 2012 at 10:39 AM  

allhamdulillah..terjawab segala persoalan dari pemuda/pemudi kristian tersebut. Saudara islamku.."kawan orng kecil" & Insan Kerdil" terima kasih kerana menjawab dengan penuh ilmiah daripada sebahagian yang menjawab secara tidak berilmu dan kasar. Sememangnya Islam itu lembut dan sopan. Bersopanlah kita tidak kira dengan sesiapa, baik sesama Islam atau pun bukan Islam.
Semua ini telah diterangkan didalam Al-Quran dan Hadith. Kafir yang patut diperangi adalah kafir yang memerangi orang Islam, tetapi bukanlah setiap yang bukan Islam harus diperangi.
Ingat lagi saya tentang artikal dalam blog ini mengenai imam di irish..katanya jangan terus menIslamkan seorang yang bukan Islam tetapi lebih baik tunjukkan apa itu Islam sebenarnya. Kerana hidayah Allah S.W.t itu diluar kuasa makhluk.

Anonymous November 15, 2012 at 9:31 PM  

BODOH
MENYESATKAN
KAFIR

MELAWAN HADIST & QURAN

unclethines February 9, 2013 at 11:24 AM  

Ya..la kalau nak tahu siapa hebat memang x tahu sampai bila2..la. Tuhan turunkan..islam sebagai agama last skali.....Jadi ape2 pun no problem..leh. :) Asal hidup lagi.hehe

unclethines February 9, 2013 at 11:25 AM  

Ya..la kalau nak tahu siapa hebat memang x tahu sampai bila2..la. Tuhan turunkan..islam sebagai agama last skali.....Jadi ape2 pun no problem..leh. :) Asal hidup lagi.hehe

Anonymous April 8, 2013 at 11:41 AM  

umat islam atau kristian marahkah,
kenapa perlu emosi,apa yg kena
diutamakan apabila Allah marah,murka dan tak ampunkan kita
inilah sepatutnya kita jaga dan khuatirkan,kerna syurga,utk yg faham dan taat perintahnya,neraka pula utk yg tersesat kefahamanya keliru mana satu akidah yg lurus. ikuti landasan Allah melalui rasul utusannya,keduanya di sediakannya utk manusia dan jin,mintalah petunjuk andai masih kelru...jgn sekali syirik padanya,syirik maknanya bertuhankan selain Allah.. satu surah al ikhlas dlm al Quran firman Allah mahfumnya..
"Katakan Allah itu esa,hanya Allah tempat meminta,tiada ia beranak dan diperanakan.juga tiada sesuatupun yg setanding denganya".
Andaikata saya hidup empat zaman al kitab diturunkan,maka saya pasti akan menjadi pengikut ahli kitab,
1,Al kitab zabur saya akan ikut syariat nabi daud or david
2,Taurat musa or moses saya akui ikut ajaran
3,injil nabi Isa or jesus akan aku ikuti ajarannya.
4.zaman nabi Muhammad merupakan rasul terakhir,akhir zaman,hingga kiamat,pasti aku ikut ajarannya,kerna aku hamba Allah yg sejati...apakah kata anda?utk pengetahuan Islam juga bermaksud berserah secara total pada Allah,Allah yang menamakannya dan redha ianya sebagai agama utk seluruh hambanya samaada golongan manusia dan jin..Allahu alam...andai saya silap sila betulkan dgn bukti,andai saya betul,ingatlah kata pepatah hendak seribu daya tak nak apa dalilnya...ikhlas by fikir umat sabah bukan negeri singkatan nama Saya A bin A.H,doakan saya menjadi hamba Allah yg sejati insyaallah
namun amal ku hanya sediki cuma dibandingkan nikmat Allah padaku
. ini lah yg amat aku takutkan,namun nikmat islam itu adalah segalanya.,,,kerna maha pencipta menghantar rasullulah,
hebatnya Muhammad saw tanpa usahanya mungkin umat ini tiada yg
kenali Allah dan sujud padanya
itulah sebabnya ia menjadi kekasih Allah,setiap sujud umatnya ada saham baginya,,,,1...billilion umatnya bayangkan saham akhirat
nabi saw....tapi bila anda atau saya telah mensesatkan akidah
sesiapa maka saham neraka juga akan berkembang nauzubillah minta djauhi....renungkanlah bersama tq

Anonymous August 16, 2014 at 5:06 PM  

Salam saudara penulis, terima kasihh kerana anda mengkaji tentang perbandinga agama kristian dan hindu. Memang di akui sesetengah penyembahan dalam kristian itu, ada bersangkut paut dengan penyembahan berhala yang dipengaruhi oleh agama yg diamalkan oleh Rom. Sebab itulah pada kurun ke-16 di eropah berlakunya zaman refomation yg dipelopori oleh martin luther di jerman. Sebab ada sesetengah yg bertentangan dengan ajaran utama kristian. Dengan berlakunya zaman tersebut maka eropah berpecah kepada dua mazhab iaitu protestan dan roman katolik. Mungkin saja saudara penulis mengkaji persamaan tersebut dengan gereja roman katolik.( saya tidak berniat menyinggung perasaan saudara Rc) kebanyakan penulis islam malaya, banyak tertumpu kepada gereja roman katolik. Walau bagaimanapun, Gereja RC dan protestant sama2 mempercayai bahawah yesus adalah juruselamat bagi umat manusia. Yesus sanggup mati di kayu salib untuk menebus dosa manusia dan bangkit dihari ketiga mengalahkan kuasa kegelapan. Intipati ajaran kristian adalah 'kasih'. Tuhan yang kami sembah sanggup mati untuk kami umat kristian. Berkaitan simbol2 yg saudara penulis kemukakan, bukan kah islam mempunyai simbol bulan dan bintang. Kalau kata menyelidiki simbol2 ini digunakan dalam agama kuno tamadun mesopotamia yg dikenali sebagai baal, begitu juga dlm tamadun mesir purba mereka menggunakan simbol yg sama, sama seperti dalam agama hindu dewa shiva mempunyai simbol yg sama. Cara sembahyang yang berpandukan masa2 tertentu juga sama. Bukti ini boleh disahkan dengan membaca keseluruhan Danel (perjanjian lama) semasa dalam tahanan di Babel(babylon). Berkaitan dengan hajar aswaddan kaabah sebelum islam, kedua2 benda tersebut sudah wujud untuk tujuan penyembahan berhala. Kalau dikaji dengan lebih banyak lagi, islam la yg banyak persamaan dengan hindu. Taip saja "root of islam" di youtube dan kamu tentu mendapat jawapanya. Lagi satu, satu satunya agama didunia yg mempunyai persamaan agama kuno penyembahan berhala ialah islam sama seperti apa yg berlaku di menara babel, mereka menggunakan satu bahasa sebelum tuhan turun dan mengacau balaukan mereka menjadi pelbagai bahasa dan bangsa(kejadian) dan islam menghidupkan semula dengan menggunakan satu bahasa di dalam ritual mereka. Bnyk lagi persamaan kaji sendiri. Dan yg paling utama islam la yg akan memerintah dunia di akhir zaman, dimana antkristus memerintah. Sebab satu satunya agama yg membenci yahudi dan kristian adalh islam. salam

Anonymous July 5, 2015 at 8:07 AM  

Jaimis..jaimis..anda itu buta. Di atas sudah di katakan kalo ini bukan merendahin agama kristian tapi mengasih tahu.
Semua orang yang pegang agama pasti ada sesat, kalo gak ada yah semua orang pasti masuk surga. Gak ada tuh yang namanya neraka.
Jangan salahin agama nya, orang nya yang tak punya iman.
Sekarang saya omongin soal agama kristian yah, saya selalu di tarik2 untuk di suruh masuk kristian, saya tolak teros di surh ikut ke gereja teros. Ketika saya tolak teros malahan saya di musuhin. Apakah agama kristian suci?. Teros kalian bisa nya omongin dunia materi dan sedangkan apakah kita perlu materi untuk dekat ke tuhan?. Apakah agama kristian suci?. Kalo mau omongin lage meh gak ada abies nya tapi saya omong dari pengalaman diri sendiri.

hanim cute March 1, 2016 at 12:01 AM  

Memang betul tu...ini adalah konfrontasi gereja katolik dgn pemerintah romawi pd ketika dlu, ajaran mithraism diterapkn ke dalam ajaran nabi isa, dek kerana mereka percaya dgn penyaliban nabi isa(jesus) dan mukjizat y di milikinya mampu membentuk satu ajaran baru utk mereka sebarkan disamping menggunakan unsur ajaran paganisme ini utk membutakan hati manusia utk ikut sesat dgn ajaran mereka, lihat sj bible bkn 100% dr ayat Allah dan nabi...dan lg pelik bgaimana pula paulus y xada kena mengena dgn bani israel boleh dpt pangkat rasul dlm kitab bible...ini adalah cr mereka (roma) utk takluki kekuasaan didunia...dunia akn tunduk dgn mereka kerana kononnya sikap tidak mau cmpur tgn dlm apa2 agenda politik ngra luar pdhal mereka lah org pertama y mengarahkn tentera2 mereka utk bersama dgn sekutunya utk menyerang negara2 yg lemah.....kalau msih x percaya boleh bc sejarah rom dr awl smp sekarang... constantine the great sbnarnya xpernah pun skli dibaptis smp saat kmatiannya hingga lh dipaksa oleh sesorg.. da vinci code pon ada menceritakan tntg konfrontasi mereka ini..dan jgn terkejut, salah seorg pendeta dr filipina pernah bgtau kpd umat kristen d indonesia tntg angka 666 tu dan siapa dalangnya...ternyata mereka dh buka kebenaran sndri umat kristen bhwa antichrist berpusat di daerah kecil d Roma iaitu Vatikan... klu ikut logik, sblum mereka nk sst kn org lg baik msyrt stmpt perlu d sesatkn terlbih dhlu bukan? Jd sbnarnya unsur2 itu dh ada dh pd ajaran kristen. Mlah doa pujian org kristen sbnarnya mantra utk menjemput mesiah mereka yakni mathra putra fajar mereka.

hanim cute March 1, 2016 at 12:25 AM  

Demi Allah ,kami umat islam tidak sama sekali menipu kalian malah kami mau kamu semua sedar akan hal ini..ini bkn hal main2..ini melibatkn keimanan ..kamu nk ke hidup dlmn ajaran sesat@pagan...senang utk buka mata anda...semasa hidup yesus pernah x dia berckap tentang santa clause kpd pengikutnya...?x bukan?kepercayaan ini diserap msuk selepas kematian yesus... kalau awk msih xmau percaya sekurangnya awk kaji sndri sam ada btl atau tidak...sy umat islam sy percaya 4 kitab Allah dan sy xkan sesekali mendustakan mana 1 pun ayt2 Allah dlm kitab sbb kami tau itu berdosa dan Allah murka... yesus ajar hri sabath adalah sabtu tp kenapa hari sabath adalah ahad.. ok awk dgr ya , dlm arabic hari2 berbunyi mcm ni

Wahidun -ahad
Itsnaini -isnin
tsulastun -selasa
Arbaatun -rabu
Khamsatun -kamis
Jum'atun -jmaat
Sab'ahtun (as-sabt)-sabtu

Tp kenapa org kristen anggap sabath hr ahad (sunday)?
-sbb pd masa pemerintahan constantine the great beliau masih lg mngikut ajaran pagan menyembah matahari lg meskipun berada dlm agama kristen sbb dia x mahu meninggalkn ajaran nenek moyang meskipon dlm agama y baru...so, beliau mengarahkan umat kristen utk beribadat utk membuat pemujaan bg dewa sol(dewa matahari) pd hri ahad...yg kamu pgil son of god sebenarnya adalah sun of god (dewa matahari org roma)..kalau kamu xpercaya boleh double check. Kalau sy tipu awk sy sendri akan msuk agama kristen awk sbb tuduh ajaran roma dr ajaran pagan...

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP