Akhir Zaman : Padang Pasir Akan Disuburkan Dan Ditanam Dengan Tanam-Tanaman

>> Monday, March 28, 2011

Rasulullah berkata, mafhumnya: 

Pada akhir zaman nanti ada padang pasir akan disuburkan dan tanam dengan tanam-tanaman.



Benar atau tidak?
Benar, kerana ini sedang berlaku di Libya setelah kerajaan membina sungai buatan manusia yang terbesar di dunia. Sekarang sudah 135,000 hektar padang pasir ditanam dengan segala macam tanam-tanaman.

Man Made River
Libya

Libya Projek Sungai Besar Man-Made



1 September menandakan amaran pembukaan tahap utama Man-Made Libya Great River Project. Penggunaan air yang sangat besar adalah hampir tidak dikenali di Barat. Pemimpin negara-negara maju seperti Amerika Syarikat tidak boleh meniru kejayaan ciptaan Sungai Besar Libya buatan manusia ini. Barat menolak untuk mengakui bahawa sebuah negara kecil, dengan penduduk tidak lebih dari empat juta, boleh membina sesuatu yang begitu besar tanpa meminjam satu sen dari bank antarabangsa.

penggali yang digunakan untuk membuat parit




Pada tahun 1953, carian ladang minyak baru di padang pasir Libya selatan menyebabkan penemuan tidak hanya dari cadangan minyak yang signifikan, tetapi juga sejumlah besar air tawar terjebak dalam strata yang mendasari. Sebahagian air ini dikumpulkan antara 38.000 dan 14.000 tahun yang lalu, meskipun beberapa beg hanya 7.000 tahun.

Ada empat cekungan bawah tanah utama. Cekungan Kufra, berbaring di selatan timur, berhampiran sempadan Mesir, meliputi kawasan seluas 350,000 km ², membentuk lapisan akuifer lebih daripada 2,000 m dalam, dengan anggaran kapasiti 20.000 km ³ di sektor Libya. Akuifer 600-jauh di dalam cekungan Sirt dianggarkan mempunyai lebih dari 10.000 km ³ air, sedangkan 450,000 km ² Murzuk baskom, selatan Jabal Fezzan, dianggarkan mempunyai 4.800 km ³. Selanjutnya air yang terletak pada cekungan Hamadah dan Jufrah, yang memanjangkan dari Arch Qargaf dan Jabal Sawda ke pantai. 

salah satu waduk



Projek GMR - usaha kejuruteraan terbesar di dunia - bertujuan untuk mengangkut air dari akuifer dengan sabuk pantai utara, untuk menyediakan 5,6 juta penduduk negara itu dan untuk pengairan. Dimaksudkan untuk menjadi barang pameran revolusi Libya, Kolonel Muammar Gaddafi menyebutnya "keajaiban kelapan dari dunia".

Pertama kali disusun pada akhir tahun 1960, kajian kelayakan awal dilakukan pada tahun 1974 dan bekerja mulai sepuluh tahun kemudian. Projek, yang masih memiliki 25 tahun dianggarkan untuk menjalankan, direka dalam lima tahap. Masing-masing sebahagian besar berasingan dalam dirinya sendiri tetapi akhirnya akan bergabung membentuk sebuah sistem yang terintegrasi.

Pada tahun 1996-Man Made Great River Projek telah mencapai salah satu tahap akhir. Louis Farrakhan, yang mengambil bahagian dalam upacara perasmian tahap penting projek, menggambarkan Sungai Man-Made Agung sebagai "keajaiban lain di padang pasir." Bercakap pada upacara pelantikan untuk penonton yang termasuk Libya dan tetamu asing, Kolonel Qadhafi mengatakan projek "adalah jawapan yang terbesar ke Amerika ... yang menuduh kita sebagai pengganas." 

The Great Man-Made River, sebagai projek pengangkutan air terbesar yang pernah dilakukan, telah digambarkan sebagai "keajaiban kelapan dari dunia". Ini membawa lebih daripada lima juta meter padu air pada hari melintasi padang pasir ke daerah pesisir, sangat jauh meningkatkan jumlah lahan subur. Total kos projek besar diharapkan dapat melebihi $ 25 bilion (AS).

paip dalam perjalanan untuk memperluaskan sistem


Terdiri dari rangkaian paip bawah tanah ditanam untuk menghilangkan pengewapan, empat meter  diameter, projek tersebut yang panjangnya empat ribu kilometer jauh ke padang pasir.  Air bawah tanah dipam dari perigi 270 ratusan meter jauh ke dalam reservoir untuk dibekalkan kepada sungai buatan tersebut. Kos satu meter padu air sama dengan 35 sen. Meter padu air desalinized adalah $ 3,75. Para saintis menganggarkan jumlah air yang setara dengan 200 tahun aliran air di Sungai Nil.

Tujuan diwujudkan projek Sungai Besar Man-Made ini adalah untuk membuat Libya penuh dengan sumber pertanian, yang mampu menghasilkan makanan yang cukup dan air untuk memenuhi keperluan sendiri dan untuk berkongsi dengan negara-negara jiran.

paip yang disampaikan


Paip ditempatkan dalam parit itu menggunakan crane besar, mampu mengangkat sehingga 450 tan, dan bergabung ke paip yang telah diletakkan dengan mendorong mereka ke tempatnya dengan buldozer.

besar hidrolik excavator


Sokongan kilang, peralatan dan logistik untuk projek ini juga dalam skala besar. Sekitar 10.000 orang digunakan. Dua ribu lima ratus tan simen dibekalkan oleh Syarikat Semen Libya dan diangkut dalam armada 127 kapal tanki simen ke kilang paip di Brega dan Sarir.

The Man-Made Great River Projek membekalkan air kepada penduduk Libya dan menyediakan air untuk keperluan bandar, industri dan pertanian. Pemerintahan Libya bertanggung jawab dalam mempertingkatkan tahap pengeluaran tanaman dan ternakan ke tahap yang mencapai tahap yang tertinggi membantu diri dan mengurangkan pergantungan pada import dari pasar luar negeri ke tahap serendah mungkin. Hal ini juga bertujuan untuk meningkatkan kemampuan produktif tenaga kerja dan pelaburan modal dalam sektor ini, dan pada menghasilkan bahan mentah untuk industri pemprosesan makanan.

ldan padang pasir dan unta


Menurut penulis Ali Baghdadi, "Sungai ini adalah contoh dalam perjuangan untuk mencapai tuntutan keselamatan makanan dan kemerdekaan sejati. Tidak ada bangsa yang bergantung pada negara asing untuk memberi makan rakyatnya bisa bebas .. The Great River adalah kemenangan melawan haus dan lapar Ini adalah kekalahan melawan kebodohan dan keterbelakangan .. Hal ini mencerminkan penentuan Libya untuk melawan tekanan penjajah, untuk mendapatkan teknologi, untuk membangunkan, untuk memperbaiki kehidupan mereka, dan untuk mengawal nasib mereka sendiri sesuai dengan kehendak bebas mereka sendiri. "

4 comments:

Ifti Larina April 3, 2011 at 3:39 PM  

wow.. em apepon mmg hebat

Mr JePz June 24, 2011 at 7:02 AM  

wow..really nice post~mnx share okey coz sy pun duk pdg pasir..hee

Wan85 July 7, 2011 at 3:58 PM  

http://wanwidget.com
serius aku suker entry ni

LensaHp November 13, 2011 at 12:58 PM  

Muammar Gaddafi memang hebat... Hahaha...

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP