Apa Yang Penting Sangat Ada Al-Quran ni??

>> Tuesday, March 1, 2011

Wahai teman saya ... Kita semua kekurangan sesuatu .. 

Terutama ketika kita berbicara tentang Quran. 

Pernahkah anda menyedari, saat ini ... orang HANYA membaca Al-Quran tanpa mengerti artinya. Hanya senang mendengar suara menenangkan dari bacaan Al-Quran terutamanya dengan tarannum. Hanya digunakan untuk melawan jin dan syaitan. Hanya dibaca jika kita takut sesuatu atau mempunyai masalah dan menjadi dekorasi hanya di rumah dan kedai-kedai. 

Wahai teman-teman saya. YA. Itulah Quran. Tapi bukan untuk semua orang.

Dan jika kita amati lebih mendalam, betapa rendahnya kita telah meletakkan buku Allah yang mulia itu.

Mari kita lihat apa yang Allah telah menyatakan dalam mukasurat kedua surah Al-Baqarah dari ayat 1-4 

[1-4] Alif. Lam. Mim. Ini adalah Kitab Allah: tidak ada keraguan tentang hal itu. Ini adalah panduan untuk orang Taqwa, yang percaya pada yang ghaib, mendirikan solat dan mengeluarkan (dengan cara kami) dari apa yang Kami berikan kepada mereka, yang percaya pada Kitab Kami telah menurunkan kepada kamu (iaitu Al-Quran) dan dalam Kitab diturunkan sebelum anda, dan sangat yakin di akhirat. 

Dari sini, mudah memahami bahawa Quran adalah sebuah buku dan tidak ada keraguan apapun dengan isinya dan peranan utama yang dimainkan Quran adalah untuk menjadi acuan dalam setiap gerak geri kehidupan kita. 

Tapi panduan ini untuk siapa? 

Ini adalah untuk Muttaqeen, orang-orang yang bertaqwa. Lalu apa yang taqwa? Apa yang berbeza taqwa, iman dan Islam? 

Dan itu adalah bagi orang-orang yang beriman. Untuk orang yang beriman. 

Dan bagi orang-orang yang melakukan solat .. 

Bukankah itu jelas teman saya? Hanya orang-orang yang memenuhi ciri-ciri tersebut yang akan memahami apa Quran. 

Jika kita memberikan Mein Kampf kepada orang yang sederhana, ia dapat memahaminya hanya sebagai idea oleh Adolf Hitler. Tetapi jika Sosialis Nasional membacanya, dia boleh memahami secara berbeza. Sama juga halnya jika buku geologi yang anda berikan kepada pelajar perubatan untuk dibaca. Ia mungkin memahami atas kemampuan pengetahuannya. Tidak lebih dari itu. Tetapi jika anda memberikan buku teks geologi kepada seorang mahasiswa geologi, ia mungkin melihat gambaran yang pensyarahnya sedang mengajarnya.

Tapi apa yang kita bicarakan adalah Quran yang mulia. Yang dikatakan acuan itu. Dan secara harfiah, itu adalah petunjuk untuk manusia yang bertaqwa. Dan mengapa Allah berkata bahawa itu adalah untuk Muttaqeen tersebut. Untuk Mukminin tersebut. 

Apakah ciri-ciri seorang yang Muttaqeen sehinggakan al-Quran dibuat khusus oleh Allah untuk diguanakan sebagai pedoman? 

Mengapa kita tidak berfikir tentang hal itu teman saya? 

Bagi saya, ketika kita berbicara tentang Al Quran, kita boleh mengharapkan Quran sebagai tontonan dan kami sedang mencari segala sesuatu dalam hidup kita sehari-hari melaluinya. Biarlah kita melihat sebagai seorang pemimpin politik atau bahkan hanya orang yang sederhana, kita melihat melalui Al Quran. Adakah Al Quran membolehkan kita untuk melakukan ini dan itu? 

Mengapa sangat penting? 

Jika kita melihat segala sesuatu melalui Al Quran, kita telah meletakkan Al-Quran sebagai aturan hidup yang paling berkualiti  dan tiada tandingnya. 

Kami tidak perlu menggunakan keadaan zaman sekarang sebgai penanda aras dalam hidup kita. Mari kita kembali ke zaman silam. Pada abad pertengahan, semua wanita Eropah harus memakai pakaian sederhana. Bahkan mereka perlu untuk menutup rambut mereka. Dan wanita yang memakai pakaian yang seksi akan dianggap seorang wanita yang teruk. Tapi sekarang, semuanya menjadi begitu berbeza. Hal ini nampaknya berbalik. Mengapa? 

Hal ini berlaku kerana idea dan pegangan yang timbul dari manusia dan masyarakat. Apabila masyarakat berubah, idea dan pegangan juga akan berubah. Jika perubahan masyarakat untuk menjadi lebih baik, kita boleh mengatakan Alhamdulillah. Tapi apa yang terjadi ketika masyarakat berubah menjadi buruk Seperti di era baru ini? Ramai yang mengatakan zaman telah berubah. Manusia mesti mengikut arus zaman. Sebenarnya zaman tak pernah berubah. Yang berubahnya adalah manusia.

Itu sebabnya, cita-cita harus didasarkan bukan oleh manusia. Tetapi dengan sesuatu yang lebih besar dari Kewujudan manusia iaitu Tuhan. 

Itulah sebabnya jika kita menggunakan Quran sebagai panduan, secara tidak langsung Quran akan menjadi penanda aras dalam kehidupan kita seharian.Dalam ekonomi. Dalam tentera. Dan bahkan dalam keluarga. 

Apakah al-Quran tidak merangkumi semua ruang lingkup dalam kehidupan kita? Setiap bahagian dari kehidupan anda, kandungan al_quran ibarat darah yang mengalir di dalam badan anda. Bahkan lebih dari itu lagi.

Teman saya sekalian, Islam bukan hanya pada agama. Bukan juga sekadar nama. Islam adalah bagaimana kita menunjukkan kepada-Nya bahawa hari ini dan hari-hari yang lain kita melakukan segalanya bagi Dia untuk mendapatkan Redha Nya. 

Biarkan saya membawa anda melihat bagaimana hal ini terjadi. Seperti apa yang saya katakan, Quran adalah petunjuk. Sama seperti ketika kita katakan tentang Prosedur Standard Operations. Kita harus mengikuti panduan. Jika kita tidak mengikuti panduan ini dan melanggar peraturan-peraturan ini, kita mungkin menghadapi masalah atau bahkan kemalangan. 

Bukankah kita sudah menghadapi 'kemalangan' banyak saat ini. Kekotoran, masalah anak-anak luar nikah, membunuh dan semua dan segala sesuatu yang merosakkan masyarakat kita. Itu semua kemalangan saya bicarakan. Tapi Quran memberikan idea utama bagaimana semua hal harus bekerja menurut Allah. Penerangan kemudian dan lebih halus yang diberikan oleh Rasul-Nya, Rasulullah SAW 

Sebagai contoh, jika kita membaca dalam Surah As-Saff, Allah meminta kita untuk bekerja dalam formasi. Seperti batu bata. Di beberapa tempat di dalam Quran, Allah juga mengatakan bahawa kita harus mematuhi para pemimpin kita. Itulah konsep utama. Konsep persatuan dan kepimpinan. Tetapi penjelasan lebih halus disediakan oleh Rasulullah. Sebagai contoh, ia menunjukkan kita bagaimana ia memilih orang untuk memimpin dalam kempen ketenteraan atau bahkan menjadi gabenor. 313 askar dari perang Badar boleh dikira hari ini sebagai MP yang memimpin parlimen kerana mereka adalah orang yang mengadakan pertemuan untuk membincangkan politik. Dan dari itu, Umar, Abu Bakar, Ali dan beberapa orang sahabatnya menonjol adalah salah satu yang boleh dikira sebagai menteri peringkat tinggi kerana mereka adalah orang yang mempunyai suara lebih menonjol. Mereka mengajar kita tentang politik. 

Selanjutnya, kita melihat tentang hubungan lelaki dan wanita. Dalam surah An Nur, Allah telah menyatakan banyak tentang hubungan lelaki dan wanita. Dalam suraah Ar-Ruum Allah menyatakan bahawa segala sesuatu memiliki pasangan dan manusia berpasangan lelaki dengan perempuan. Dan itu adalah konsep utama. Tetapi penjelasan lebih halus adalah bagaimana perkahwinan berlaku yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah. Bagaimana ia mengatakan bahawa sekurang-kurangnya seorang lelaki perlu memberi mahar sekurang-kurangnya dengan cincin besi. 

Itu hanya sebahagian kecil dari Quran.

Sekarang, apa yang perlu kita lakukan adalah tidak hanya menghormati Quran meletakkannya di tempat-tempat tinggi seperti bahagian atas peti sampai kita lupa kehadirannya. 

Tapi apa yang harus kita lakukan adalah, buka Kitab Suci tersebut. Buka dan baca. Tapi jgn macam gambar di bawah.


BACA AL QURAN. 

MEMAHAMI AL QURAN. 
 
Kemudian kita akan menjadi generasi Al-Quran yang mengamalkan ajaran yang terkandung di dalamnya.


1 comments:

sollehahn March 26, 2011 at 11:34 AM  

Alah dah janjikan, Al-Quran tu lengkap dengan segala jenis panduan..cuma manusia je yang tak nak korek sedalamnya

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP