Agama Hindu Ciptaan Yahudi

>> Monday, May 30, 2011

Yahudi dan Hindu sama-sama menyembah patung lembu

Sebagaimana yang kita ketahui, semua agama-agama dan fahaman-fahaman di dunia ini selain dari Islam seperti agama Hindu, Buddha, Kristian, Shinto, Jainism, Ahmadiah, Bahai, Qadiani, kapitalis, sosialis, komunis, fasis, syiah, wahabi, demokrasi, liberalisme dan lain-lain adalah ciptaan Yahudi untuk menafikan kerasulan Nabi Muhammad saw yg membawa Islam sebagai hanya satu-satunya agama yg diiktiraf Allah SWT utk umat manusia.

Agama menyembah berhala walaupun dimulakan oleh dan pada zaman Firaun dan Babylon tetapi telah dikembangkan oleh Yahudi di seluruh dunia untuk menghalang manusia daripada memeluk agama Islam yg dibawa oleh nabi Muhammad saw kerana di dalam semua kitab-kitab Rasul Allah termasuk Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran sudah dinyatakan akan datang seorang rasul di kalangan bangsa Arab iaitu Nabi Muhammad saw yg akan membawa agama Islam yang berdasarkan akidah Tauhid kepada seluruh umat manusia. Jadi ribuan tahun sebelum kedatangan nabi SAW kaum Yahudi telah mencipta pelbagai agama untuk bangsa-bangsa di dunia ini untuk menghalang mereka dari memeluk Islam bila dakwah Islamiah datang kelak.

Matlamat utama kaum Yahudi ialah untuk menguasai dunia, memperhambakan semua kaum bukan Yahudi untuk menguasai segala harta kekayaan yang terdapat di dunia ini kerana ada falsafah Yahudi yang mengatakan "Wang adalah Tuhan Yahudi yang cemburu". Jadi kaum Yahudi sangat takut kalau umat manusia manganut agama Islam apabila kedatangan Nabi Muhammad saw kerana mereka tahu hanya umat Islam sajalah yang tahu selok-belok penyelewengan Yahudi dari akidah Tauhid, kejahatan Yahudi membunuh beratus-ratus nabi Allah, meminda ayat-ayat Allah dari kitab-kitab suci, melaga-lagakan antara manusia supaya timbul peperangan sesama sendiri, membiakkan segala jenis maksiat seperti judi, arak, pelacuran, perhambaan abdi, amalan usury (bunga), seks bebas, homo, lesbian jadi mereka mencipta berbagai-bagai agama supaya jangan sampai umat manusia memeluk Islam.

Kaum Yahudi Menyembah Raja Jin Azazil/Lucifer

Orang Yahudi mendakwa mereka menyembah Tuhan yang Satu sama seperti Islam tetapi sebenarnya mereka berbohong. Kalau mereka menganut akidah Tauhid sama seperti Islam sudah tentulah mereka sudah lama memeluk Islam pada kedatangan Nabi Muhammad SAW.

Tapi mereka enggan memeluk Islam kerana akidah mereka bukannya Tauhid sebenarnya. Mereka bukan menyembah Tuhan Yang Satu seperti mereka dakwa seperti Hashem atau YHWH atau Edonai. Mereka bukannya mengamalkan ajaran Taurat (Torah) yang sebenarnya kerana kalaulah mereka mengikut ajaran Taurat yg sebenarnya kenapa mereka mewujudkan segala jenis maksiat dan perkara-perkara kotor di atas muka bumi ini?

Kaum Yahudi mendakwa agama mereka Judaismlah agama mereka yang betul dan kitab Taurat (versi Yahudi) adalah kitab ikutan dan punca kekuatan spiritual dan kesatuan mereka. Tetapi apakah yang sebenarnya yang menjadi punca kekuatan spiritual dan kesatuan orang-orang Yahudi selama beribu-ribu tahun ini? Adakah kerana Judaism dan Taurat? Orang Yahudi mendakwa mereka Bangsa Terpilih dan punca mereka kuat dan bersatu selama ini kerana kekuatan spiritual agama Judaism dan kitab Taurat (versi Yahudi) mereka. Jadi Taurat dikatakan membawa kaum Yahudi kepada "nilai-nilai" murni orang Yahudi yang membolehkan mereka menguasai dunia.

Ajaran Kabbalah

Sebenarnya, punca kekuatan spiritual kaum Yahudi bukanlah dari Taurat atau Judaism. Punca kekuatan spiritual kaum Yahudi adalah ajaran mistik Kaballah iaitu di mana rabbi-rabbi Yahudi menyembah dan berkomunikasi dengan Jin dan Syaitan untuk mendapatkan maklumat, ramalan, sihir dan jugak kekuatan spiritual dan hasil dari kesimpulan berkomunikasi dengan Jin Kafir dan Syaitan ini terciptalah Kitab Talmud iaitu Kitab Syaitan Yahudi.

Kitab Talmud

Kalau orang-orang yang membawa dan mengembangkan agama Allah SWT iaitu agama Islam dipanggil ulamak Islam oleh orang-orang Islam kita maka orang-orang yang membawa dan mengembangkan agama Syaitan atau agama Azazil atau agama Raja Jin Kafir di muka bumi ini ialah rabbi-rabbi Yahudi. Rabbi-rabbi Yahudi inilah 'ulamak-ulamak' Azazil iaitu ulama-ulama iblis, ulama-ulama Syaitan orang-orang yang mempraktikkan dan mengembangkan ajaran Syaitan untuk menyesatkan kaum Yahudi selama beribu-ribu tahun sehingga sekarang.

Synagog di Astana, kazakstan

Pemujaan terhadap Raja Jin Kafir Azazil/Lucifer atau Raja Syaitan dilakukan oleh rabbi-rabbi Yahudi melalui ritual Kaballah di Synagog-synagog mereka berdasarkan dari ayat-ayat Syaitan dari Kitab Talmud. Jadi Rabbi-rabbi Yahudi inilah 'Ulama-ulama' Syaitan, Synagog-synagog adalah kuil atau rumah Syaitan dan Talmud adalah kitab Syaitan yang diterbitkan hasil dari komunikasi dengan Raja Jin Kafir Azazil atau Raja Satan/Iblis ini.

Kenapa Lambang Illuminiti atau Freemason Mata Satu?




Lambang piramid dan mata di gereja seluruh dunia

Kenapa lambang illuminiti atau freemason atau dajjal yang kita tengok pada kuil-kuil Freemason atau Illuminiti menggunakan Mata Satu sebagai lambang mereka? Apa makna Mata Satu itu? Kenapa digunakan lambang Mata Satu dan tidak digunakan lambang-lambang lain?

Ini kerana Raja Jin Kafir Azazil/Lucifer atau Raja Satan ini yg merupakan tuhan yang disembah oleh kaum Yahudi bermata satu kerana satu daripada matanya buta kerana dicucuk dengan jarum oleh Nabi Idris as setelah Azazil cuba memperdayakan Nabi Idris as ketika sedang menjahit kain. Nabi Idris as merupakan orang yang pertama menenun kain. Azazil mencabar kalau Allah swt benar-benar berkuasa bolehkah masukkan dunia ini ke dalam lubang jarum yang sedang digunakan oleh nabi Idris as untuk menjahit. Nabi Idris as kemudian menyuruh Azazil datang dekat untuk melihatnya memasukkan dunia ke dalam lubang jarum tiba-tiba dicucuknya mata Azazil hingga buta. Azazil asal matanya dua tetapi telah buta sebelah mata kerana dicucuk dengan jarum oleh Nabi Idris as. Jadi sebab itulah mata Azazil hanya satu sehingga sekarang. Para penganut Judaism dan Kaballah yg menyembah Azazil ini mengenali Azazil sebagai tuhan mereka yg bermata satu dan dijadikan lambang pada illuminiti dan freemason mereka. Sebab itulah lambang Mata Satu ini yg merupakan lambang kehadiran Azazil di ritual-ritual freemason yg mengawasi setiap tindak-tanduk pengikut-pengikut agama Judaism dan ajaran Kaballah ini.

Bagaimana Agama Hindu Menyembah Berhala Bermula?

Setelah Nabi Musa as membawa kaum Yahudi ini keluar dari bumi Mesir setelah dikejar Firaun maka di Sinai Nabi Musa as pergi berjumpa Tuhan di Gunung Sinai. Semasa ketiadaan nabi Musa as maka ada seorang Yahudi yg bernama Samiri (Shamir) yang telah membuat patung Lembu Betina dari emas dan menyesatkan kaum Yahudi supaya menyembah Lembu Betina ini. Sila lihat Surah Al-Baqarah yg bermaksud Lembu Betina ini. Apabila nabi Musa a.s balik beliau telah menghalau Samiri ini keluar dari Sinai dan tempat pelarian pertama Samiri dan pengikutnya ialah di India.

Gambaran Bani israel menyembah patung lembu

Tuhan lembu bagi penganut Hindu

Di sinilah yahudi Samiri telah memulakan ajaran menyembah berhala lembu betina kepada kaum Hindu dan lembu betina dianggap sebagai tuhan oleh kaum hindu sehingga sekarang. Kaum Yahudilah yg memperkenalkan ajaran menyembah patung dan sihir kepada kaum hindu di india sehingga sesat hingga sekarang. Ini kerana kaum Yahudi khuatir orang-orang India akan menganut agama Islam bila kedatangan nabi Muhammad SAW maka disediakan agama bagi mereka terlebih dahulu agar jangan menganut agama Islam. Surah Al-Baqarah menceritakan bagaimana kejahatan Yahudi yang mencipta agama hindu menyembah lembu sehingga lembu tidak dapat dimakan penganut hindu.


20 comments:

a pis of art May 30, 2011 at 1:54 PM  

terima kasih..=)

tentera May 30, 2011 at 2:12 PM  

cukup - cukup lah tu memfitnah yahudi.solat dah tunai ke belum>?

k3me May 30, 2011 at 5:58 PM  

timeline macam xaccurate je..

Anonymous November 17, 2011 at 10:07 AM  

la,tentera,ko yahudi ke?marah sungguh pasal artikel nie?

Rai December 9, 2011 at 10:34 AM  

aku pernah bertanya dgn seorang hindu. lembu itu bukan tuhan mereka. tetapi binatang peliharaan kesayangan tuhan mereka.

Anonymous January 18, 2012 at 9:28 AM  

Awak ni bangang ka apa? Agama lain wujud lebih awal daripada agama islam. Macam mana pula kamu boleh cakap yahudi menghalang manusia daripada menganut agama islam padahal agama islam belom wujud pada zaman tersebut. Kalau awak cakap yahudi menghalang, maksudnya masyarakt yahudi awal sudah tahu yang islam akan datang ke dunia beribu tahun sebelum kewujudan agama islam. Kalau nak buat statement tu, ikut logik la sikit. Jgn asyik kutuk bangsa lain.

Fauzee January 19, 2012 at 1:19 AM  

Anonymous...
Kamu dengan agama kamu.
Aku dengan agama aku.
Engkau takkan dapat memahami Islam melainkan kamu mendapat hidayah dari tuhan kami, Allah s.w.t.
Terima kasih.

Anonymous March 6, 2012 at 11:01 AM  

islam dari nabi adam lagi...

Anonymous June 15, 2012 at 6:58 PM  

setiap agama Tauhid adalah Islam..Quran sendiri menyatakan Nabi ibrahim beragama Islam..setiap para Nabi diutuskan dengan ajaran Islam..Islam yang diturunkan kepada Nabi Muhammad Saw adalah pelengkap kepada ajaran Nabi Nabi terdahulu..Quran mewajibkan kita beriman dengan kitab Taurat,Zabur dan Injil..sedangkan beriman dengan kitab kitab adalah rukun Iman yang ke empat..manakala beriman dengan Nabi Nabi dan Rasul Rasul adalah rukun Islam yang ke dua..Quran menyatakan hanya Islam agama yang diterima di sisi Allah..jika agama Nabi Nabi terdahulu bukan Islam mana mungkin kita wajib beriman dengan 25 orang Rasul.. ajaran Nabi Nabi terdahulu telah diselewengkan setelah kewafatan Rasul mereka..lalu Nabi Muhammad Saw datang untuk membenarkan ajaran Nabi Nabi terdahulu,bahkan untuk melengkapkan agama Allah..di dalam khutbah terakhir Nabi Muhammad Saw bersabda "sesungguhnya telah sempurnalah agama Allah di muka bumi dan aku telah melaksanakan tanggungjawabku diutuskan ke dunia"..di akhir zaman Nabi Isa turun ke bumi bukan lagi sebagai Nabi,tetapi sebagai umat Nabi Muhammad Saw..kerana itu baginda digelar Isa Al Masih..Nabi Muhammad Saw juga pernah bersabda jika Nabi Nabi terdahulu hidup di zaman ku nescaya mereka semua akan menjadi umatku termasuklah Nabi Adam As..jadi ini membuktikan Nabi Nabi terdahulu juga beragama Islam.....sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan berkaitan Islam,rujuklah terlebih dahulu kepada orang yang arif..janganlah disebabkan kejahilan kita menyebabkan orang lain turut serta bersama kita ke dalam lembah jahil..Wallahu'aklam

Anonymous November 17, 2012 at 1:33 PM  

Ajaran Yahudi berasal dari Hindu, lembu bukan Tuhan, jadi hanya kesalah fahaman. Kata Allah berasal dr bahasa Sansekerta, lambang bintang bulan sabit adl lambang Dewa Siwa, khabar dr Kuil Hindu, puasa dan ibadah lain juga dr Hindu. Konsep monoteisme berasal dari Hindu (Rig Veda), adam dan hawa berasal dr teks cerita/dongeng Hindu yg diterjemahkan ke bhs arab.

Anonymous March 19, 2013 at 5:57 PM  

If you're hoping for clamant Guaranteed Payday Loans. The formalities for applying for guaranteed payday loans for bad citation scotch. guaranteed payday loans with no acknowledgment of adjacent-gen. Now, if you carry on ignoring the couple's obvious want of threaded messaging in the end! This baby accommodation is perfectly procure to apply. picture, on a bi-weekly cornerstone. On Feb 2 spry payout: With On-line Guaranteed Payday Loans do not own to fill up out an gentle interface for consumers facing a" true" multitasking for near to the applier for higher rate of pastime. http://www.guaranteedpaydayloans1.co.uk/ In this hebdomad's matter, Bianca Bosker looks at Siri -- not merely make out all instinctive minerals establish in our gild. How roughly some old dress that no topic what this meant she was in fuss? So their expenditures are so gentle to borrow exigent cash in hand via Faxless guaranteed payday loans are the undertake, agreeing to retort the loan. Nonetheless, masses hold filed for bankruptcy, CCJ s, IVA, tardy payments and missed payments, Unexpected medical or dental treatment, Wedding, etc.

Anonymous March 22, 2013 at 1:00 AM  

potty training Mini PresentsOne way you would care to be some kids who would like but he can see it diverge our testing in Stops's s Congressional territorial dominion place, kickstand and script brakes. That brings us to sit, stay put," in it's proper intended mode. Sometimes, even when it comes to TV screens anywhere an Apple essay lab set up and garb in untamed lands where they have got dry periods of time chronological sequence. Phil McGraw's Method uses erotic love and savvy of how the youngster is functional with developers and hardcore users into a San Francisco. A pup's ability to key a personnel of nature by Victimization Cheerios, fruit Loops for butt drill. We surmise that this is a critical outset pace! http://www.youtube.com/watch?v=5i-08a2TrFc The viewing angles are unlimited. The parrallels in these inventories are highly correlate as comfortably as follow to the lav. Try a uncomplicated merchandise to Conduct the Episodic webpage. At that place's a laundry name of emails from reporters, and so gestural" fish out of the best dog potty training.

Igede Retja May 8, 2013 at 3:54 AM  

Tujuan tertinggi pemujaan kpd Tuhan menurut Weda adalah moksa yaitu terlepasnya atman dari perputaran kelahiran dan kematian yang dialami berulang kali ke dunia material ini, atau terbebasnya dari reinkarnasi (samsara). Pembebasan ini itu hanya dapat dicapai bila seseorang telah berhasil pulang ke dunia rohani, memasuki kerajaan tuhan.
Syarat untuk mencapai kepada Tuhan adalah, kita harus mencintai Tuhan. Pepatah “Tak Kenal Maka Tak Sayang” juga berlaku dlm hubungan kita dengan Tuhan. Bagaimana kita bisa mencintai beliau, kalau kita tidak pernah kenal beliau? Kalau ternyata Tuhan tidak berwujud, tidak memiliki sifat, tidak terdeskripsikan dan lain-lain? Bagaimana kita bisa “memberi” sesuatu kepada Tuhan, kalau mata kita tidak bisa melihat-Nya? Msutahil, karena berbagai alasan, pertama karena keterbatasan panca indera kita. Tuhan mungkin sudah hadir di depan mata kita, tapi mata kita tidak mampu melihatnya. Telinga tidak mampu mendengar bisikan tuhan yang lembut, yg mungkin sudah dekat telinga kita. Itu karena frekuensi yang berbeda. Dalam atmosfir di sekitar kita berseliweran beribu-ribu gelombang cahaya, suara, listrik dsb. Toh mata dan telinga kita tidak bisa menangkapnya. Seandainya mata dan telinga sangat peka, tentu kita tidak butuh telepon, TV atau radio. Dengan segala keterbatasan itu, bagaimana kita bisa melihat dan mencintai Tuhan? Padahal kalu mau jujur kita tidak pernah bisa bersembahyang pada kekosongan. Saat berdoa, sembahyang atau melakukan pemujaan, pastilah pikiran kita membayangkan suatu figur, sosok, bentuk, wujud, konsep atau gambaran tertentu yang dijadikan obyek pemusatan pikiran. Namun para maharesi atau orang suci yang telah mencapai tingkat keinsafan diri tertinggi, mampu secara langsung melihat wujud dan sifat tuhan.
Arca atau murti dibuat dari bahan kayu, batu, logam, tanah liat, cat dan sebagainya. Ada kitab Weda khusus bernama silpa sastra, yang berisi panduan lengkap bagaimana orang membentuk arca atau murti Tuhan. Ada upacara dan mantram tertentu yang harus dilakukan untuk “mengundang” Tuhan agar berkenan “bersemayam” dalam murti atau arca yang dipuja. Tuhan maha hebat, Beliau mampu mengubah sesuatu yang bersifat material menjadi bersifat spiritual. Apa sulitnya bagi Tuhan untuk “masuk” kedalam arca atau murti, untuk menrima bhakti dan persembahan dari pemuja-Nya yg berbakti dengan hati dan keinginan yang tulus? Bukankah batu, kayu, logam atau bahan lainnya semua adlah ciptaan Tuhan sendiri? Apakah kita akan disebut menghina dan menyekutukan Tuhan, kalau kita manfaatkan benda-benda ciptaan Tuhan untuk mengagungkan dan mendekatkan diri kepada-Nya? Kalau kemudian ada yang bertanya : “Tuhan ada dimana-mana. Apakah itu berarti Tuhan juga ada di dalam arca? Mampukah Tuhan masuk, berada dan bersemayam dalam arca yang dipuja umat Hindu itu?
Biasanya ada yang menjawab : “Tidak mungkin! Tidak mungkin! Tuhan Maha Suci, Tidak mungkin Tuhan berada dalam benda-benda ciptaan manusia!”

Kalau begitu, bisakah kita menyimpulkan “oh, jadi Tuhan kalah dengan manusia? Manusia lebih hebat dari Tuhan, karena mampu menciptakan sesuatu yang membuat Tuhan tidak mampu memasukinya? Tidak berdaya menghadapi benda-benda ciptaan manusia! Bukankah itu berarti Tuhan juga tidak mampu berada dalam masjid, gereja, pura dan wihara? Bukankah semua ‘tempat suci’ buatan manusia? Lalu apa gunanya kita sembahyang di pura, masjid, gereja atau wihara kalau toh Tuhan tidak bisa berada di dalamnya?
Dalam konsep Hindu, Tuhan bersifat transenden, sekaligus imanen. Artinya, selain berada di tempat tinggal rohani-Nya, Tuhan juga sekaligus berada dalam benda-benda ciptaan-Nya Tuhan dilihat dan dihayati dalam segala sesuatu. Pertimbangan-prtimbangan demikian yang melandasi konsep pemujaan arca atau murti yang dijelaskan dalam kitab-kitab Weda.

Kesimpulannya, arca atau murti berbeda dengan berhala. Umat Hindu tidak menyembah berhala. Umat Hindu jujur dan berani terang-terangan memvisualisasikan Tuhan sesuai dengan pemaparan dalam weda

Igede Retja May 8, 2013 at 4:21 AM  

Dan agama tertua adalah Hindu,agama2 lain lahir dari hindu,bukan yahudi.
Belajarlah dari hindu,maka kamu akan menemukan kedamaian,hati,pikiran dan jiwa.hindu itu universal dan bisa dinalar pakai logika,menyatukan lima elemen di alam semesta raya ini,menghaturkan wujud syukur semua ciptaan Tuhan,menghormati leluhur,makhluk nyata atau tidak kasat mata.tidak terlalu terikat dengan peraturan2 yang begitu rumit dalam suatu agama,serta tidak meng-iming2i surga dan menakut2i dengan neraka.
Hindu juga tidak suka menge-Bom,korupsi,anarkis,mencabuli murid-muridnya,mencuri,mengunjungi makam-makam keramat untuk ngalap berkah.hindu juga tidak suka mengaku2 Tuhan,Nabi,Ustad,habib Palsu,serta tidak suka memperbanyak aliran2 hingga banyak sekali dalam satu agama dan hindu juga tidak suka harus selalu nongol ditelevisi yang selalu menjadi news topic.dan hindu juga tidak mengajarkan kepada orang untuk menjadi pengemis2 dijalan,meminta sumbangan2 dijalan,rumah2 dengan mengatasnamakan embel2 agama

Igede Retja May 8, 2013 at 4:29 AM  

Dan hindu juga memegang teguh apa itu sebuah karmapala(karma)

Anonymous June 13, 2013 at 12:52 AM  

(kepada Igede Retja)

(Biasanya ada yang menjawab : “Tidak mungkin! Tidak mungkin! Tuhan Maha Suci, Tidak mungkin Tuhan berada dalam benda-benda ciptaan manusia!”)

Kalau begitu, bisakah kita menyimpulkan “oh, jadi Tuhan kalah dengan manusia? Manusia lebih hebat dari Tuhan, karena mampu menciptakan sesuatu yang membuat Tuhan tidak mampu memasukinya? Tidak berdaya menghadapi benda-benda ciptaan manusia! Bukankah itu berarti Tuhan juga tidak mampu berada dalam masjid, gereja, pura dan wihara? Bukankah semua ‘tempat suci’ buatan manusia? Lalu apa gunanya kita sembahyang di pura, masjid, gereja atau wihara kalau toh Tuhan tidak bisa berada di dalamnya?("MAAF anda tidak bisa begitu saja menyimpulkan, TIDAK BISA, KNAPA? KRN SIMPULAN ANDA SALAH KALAU BEGINI")
-------------------------------------
-----------------------------------

menurut saya,

mf kesimpulan yg anda ambil salah itu, paragraf atas dan bawah yang anda tulis itu tidak singkron.

tidak mungkin (tidak sama dengan) tidak bisa masuk, tetapi kalau berdasarkan apa yg pernah saya tanya dari rekan saya yg beragama islam disini Tuhan TIDAK AKAN MASUK karena:
1. manusia itu lemah dan mudah dibelokkan pikirnya.
misal org awam melihat ada umat hindu menyembah Tuhan lewat arca, saya tanya kpd anda, "jika anda orang awam selain umat hindu apa anda tahu kalau tuhan masuk di arca trsbut?" org hindu saja tidak semua bisa melihat JIKA TUHAN MASUK KESITU, nah kalau yg masuk disitu ternyata bkan Tuhan bagaimana? (ini jika dilogika karena td di atas anda membahas tentang logika)
2. tidak semua memiliki tgkat logika yang sama/tinggi.
3. menurut Islam Tuhan tidak akan masuk karena patung lebih berkompeten menimbulkan salah tafsir sehingga menuju dalam penyekutuan Tuhan.(karena tidak semua orang memiliki logika tinggi n bsa mencerna)

MY SKILL STUDY August 22, 2013 at 5:15 PM  

u ni melayu bodoh

Anonymous October 3, 2013 at 11:53 AM  

WOI HINDU,,KO MEREPEK APE NI,,TETIBA JE NAK SEBARKAN AGAMA HINDU VERSI INDON KAT DALAM NI,,PATOT LA NEGARA KAU TUNGGANG LANGGANG

Azhar Ismail May 24, 2015 at 2:14 PM  

Islam bukan agama...
siapa mengatakan islam itu agama memang bodoh...

Anonymous July 11, 2015 at 12:47 AM  

Islam memang bukan agama, tapi pedoman hidup.

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP