Lautan yang Tidak Bercampur Satu Sama Lain

>> Monday, March 22, 2010



Salah satu di antara sekian sifat lautan yang baru-baru ini ditemukan adalah berkaitan dengan ayat Al Qur’an sebagai berikut:



"Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya ada batas yang tak dapat dilampaui oleh masing-masing." (Al Qur'an, 55:19-20)



Sifat lautan yang saling bertemu, akan tetapi tidak bercampur satu sama lain ini telah ditemukan oleh para ahli kelautan baru-baru ini. Dikarenakan gaya fisika yang dinamakan "tegangan permukaan", air dari laut-laut yang saling bersebelahan tidak menyatu. Akibat adanya perbedaan masa jenis, tegangan permukaan mencegah lautan dari bercampur satu sama lain, seolah terdapat dinding tipis yang memisahkan mereka. (Davis, Richard A., Jr. 1972, Principles of Oceanography, Don Mills, Ontario, Addison-Wesley Publishing, s. 92-93.)



Sisi menarik dari hal ini adalah bahwa pada masa ketika manusia tidak memiliki pengetahuan apapun mengenai fisika, tegangan permukaan, ataupun ilmu kelautan, hal ini dinyatakan dalam Al Qur’an.

2 comments:

afqh September 17, 2011 at 10:54 PM  

salam
saya kagum tentang post ni.
saya pernah pergi ke taman negara pahang di mana sungai tembeling dan satu lagi sungai (tak ingat namanya) memang tak bercampur. Warna berbeza dalam gambar. Macamtu jugak dengan suhu. Bila celup tangan dalam air, dapat rasa salah satu dari sungai tu lebih sejuk airnya.
sekadar berkongsi.

Zharif Alimin September 18, 2011 at 2:01 AM  

terima kasih sudi kongsi pengalaman. saya belum ada lagi pengalamnan tu. harap dapt tgk dengan mata sendiri lepas ni :) .

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP