Keajaiban al-Quran: Semut yang bercakap

>> Friday, January 1, 2010


Kupasan Islam dan sains hari ini adalah tentang semut. Antara kisah-kisah yang menarik dalam al-Quran ialah kisah Nabi Sulaiman dengan semut. Kisah ini direkodkan pada surah al-Naml, ayat 15-19.

[27:15]
Dan sesungguhnya kami telah mengurniakan ilmu pengetahuan kepada Nabi Daud dan Nabi Sulaiman; dan mereka berdua bersyukur dengan berkata: "Segala puji tertentu bagi Allah yang dengan limpah kurniaNya memberi kami kelebihan mengatasi kebanyakan hamba-hambaNya yang beriman".
[27:16]

Dan Nabi Sulaiman mewarisi (pangkat kenabian dan kerajaan) Nabi Daud; dan (setelah itu) Nabi Sulaiman berkata: "Wahai umat manusia, kami telah diajar mengerti bahasa pertuturan burung, dan kami telah diberikan serba sedikit dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan); sesungguhnya yang demikian ini adalah limpah kurnia (dari Allah) yang jelas nyata".
[27:17]
Dan dihimpunkan bagi Nabi Sulaiman bala tenteranya, dari jin dan manusia serta burung; lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanan masing-masing.

[27:18]

(Maralah angkatan itu) hingga apabila m
ereka sampai ke "Waadin-Naml", berkatalah seekor semut: "Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari".
[27:19]
Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu, dan berdoa dengan berkata:" Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku - dengan limpah rahmatMu - dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh".


Selama ini, saintis berpendapat bahawa semut berkomunikasi dengan menggunakan signal-signal berbentuk kimia dan tidak menggunakan bunyi sebagai bentuk komunikasi mereka. Pendapat saintis ini adalah bercanggah sama sekali dengan ayat al-Quran seperti yang saya tunjukkan diatas kerana dalam ayat 16:18 dan 16:19, didapati bahawa semut bercakap (berkomunikasi dengan bunyi). Dan bunyi ini pula didengari oleh Nabi Sulaiman A.S. serta difahaminya dengan ilmu yang dikurniakan Allah S.W.T.

Saban hari, orang bukan Islam yang dengki dengan perkembangan Islam di dunia menggunakan maklumat ini untuk memperkecilkan Islam dan mengatakan bahawa Islam ialah agama yang kuno serta tidak saintifik. Contohnya boleh dilihat pada website:

http://www.answering-islam.org/Responses/Menj/ants.htm

Penulis website ini cuba mempengaruhi orang Islam dengan menggunakan kaedah emperikal bagi membuktikan bahawa Islam bukan agama yang benar.

........................................................................................................................................................................
Sebelum saya membuktikan kebenaran tentang semut ini biarlah saya ceritakan sedikit tentang semut. Telah dianggarkan bahawa terdapat 20,000 spesis semut yang wujud di dunia. Semua semut-semut ini hidup berkoloni dan mempunyai sistem sosial yang tersusun dengan beberapa kasta iaitu - pekerja, askar, permaisuri dan dron - semua daripada mereka ini mempunyai tanggungjawab dan tugas-tugas yang amat spesifik untuk koloni mereka. Hanya semut permaisuri dan dron-dron jantan sahaja yang mampu untuk menghasilkan semut-semut baru. Kesemua semut askar dan semut pekerja adalah steril (tidak boleh menghasilkan zuriat).
Semut merupakan serangga yang bersosial kerana mereka hidup dan bekerjasama di dalam satu komuniti. Mereka membesar dan menjaga anak-anak mereka. Kehidupan seperti ini adalah amat berbeza dengan kehidupan serangga-serangga lain yang lebih banyak masa hidup bersendirian. Satu komuniti semut ini dipanggil sebagai koloni. Kehidupan dalam koloni semut adalah sangat tersusun. Setiap ahli mempunyai pekerjaan masing-masing yang sangat spesifik.

Koloni semut diperintah oleh semut permaisuri. Antara tugas semut permaisuri yang penting adalah untuk bertelur. Semut pekerja melakukan semua kerja-kerja yang lain seperti menjaga permaisuri dan anak-anak, membina sarang dan membaiki sarang yang rosak. Semut pekerja juga bekerja mencari makanan dan mempertahankan sarang dari musuh. Semua semut pekerja adalah betina. Pekerja askar tugasnya hanya mempertahankan sarang dari serangan musuh (lihat saiznya yang lebih besar).

Kebanyakkan semut jantan hanya hidup beberapa minggu atau bulan sahaja. Mereka tidak bekerja dan akan mati sebaik sahaja bersenyawa dengan semut permaisuri yang baru.

.........................................................................................................................................................................

Sebagai serangga yang bersosial pastinya semut mempunyai suatu cara untuk berkomunikasi. Para saintis berpendapat bahawa semut berkomunikasi menggunakan feromon (pheromones) sahaja. Mereka berpendapat bahawa apabila terdapat bahaya semut akan merembeskan feromon bahaya. (rujuk 'alarm pheromones' di http://en.wikipedia.org/wiki/Pheromone untuk keterangan lanjut).

Pada hari ini, kenyataan itu terbukti tidak benar apabila para saintis berjaya membuktikan bahawa semut juga berkomunikasi dengan menggunakan bunyi untuk menggesa semut-semut lain untuk berasa dalam keadaan awas apabila terdapat bahaya.

Click atas article untuk baca selanjutnya.....

Artikel diatas membuktikan semut-semut sentiasa bercakap-cakap dalam frequensi yang sukar didengari oleh manusia. Semut permaisuri pula boleh memberikan arahan kepada semut-semut lain untuk berada dalam keadaan awas dengan menggunakan bunyi. Penemuan ini yang telah diterbitkan dalam jurnal Science telah menyanggah dakwaan pihak-pihak yang anti-Islam yang mengatakan bahawa semut tidak berkomunikasi dengan bunyi.



Beberapa lama apabila artikel ini telah diterbitkan dalam 'The Times', pihak-pihak yang anti-Islam tersebut telah menarik balik artikel mereka yang mempersendakan Islam. al-Quran yang mereka laporkan sebagai tidak benar dan tidak saintifik adalah begitu tepat. Mampukah Nabi Muhammad S.A.W. mengetahui bahawa semut juga boleh bercakap 1400 tahun dahulu? Inilah antara tanda-tanda/petunjuk/hidayah yang Allah S.W.T. berikan kepada kita dalam al-Quran. Kita tidak mungkin untuk mengetahui perkara ini tanpa membaca dan memahami ilmu dalam al-Quran.

Pada hari ini, sedihnya kita hanya membaca al-Quran tanpa memahami atau mengetahui maksud ayat-ayat Quran. Mungkin dengan membaca kita akan mendapat pahala tetapi yang pasti kita tidak akan mendapat ilmu dari al-Quran. Jika tidak mendapat ilmu bagaimana kita boleh menjadikan al-Quran sebagai panduan hidup dan sebagai ubat kepada hati kita?

Walaupun al-Quran adalah dalam bahasa Arab, kini telah banyak diterbitkan terjemahan-terjemahan al-Quran dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Bukan sahaja terjemahan al-Quran adalah dalam bahasa tempatan bahkan tafsir al-Quran juga kini banyak diterjemahkan kepada bahasa Melayu dan Inggeris.

Bacalah cerita yang sama dalam 'dailymail'. Click atas gambar di atas.

Body talk: Queen ants make a subtly different noise rubbing their chests to worker ants, allowing them to talk to each other
Balik semula kepada topik asal iaitu semut boleh berkomunikasi dengan bunyi, ada juga serangga-serangga lain yang tahu bahasa semut ini mengambil kesempatan ke atas semut. Contohnya arahan berbentuk bunyi dari semut permaisuri boleh dimimik oleh pupa dan larva rama-rama parasit yang mempergunakan semut untuk melindungi dan memberikannya makanan. Artikel ini turut membuktikan semut berkomunikasi dengan bunyi (bercakap).


Sila klik di sini untuk membaca selanjutnya....

Baiklah, sekarang kita lihat kembali al-Quran 27:16

27:18 حتى اذا اتوا على واد النمل قالت نملة ياايها النمل ادخلوا مساكنكم لايحطمنكم سليمان وجنوده وهم لايشعرون
[027:018] Hatta itha ataw AAala wadi alnnamli qalat namlatun ya ayyuha alnnamlu odkhuloo masakinakum la yahtimannakum sulaymanu wajunooduhu wahum la yashAAuroona

Jika saudara-saudari ada sedikit pengetahuan Arab, daripada kata kerja di atas didapati kata kerja yang digunakan menunjukkan bahawa semut yang memberikan arahan itu adalah semut betina.

Jika kita bandingkan dengan kajian-kajian terbaru yang dilakukan, didapati yang memberikan arahan adalah semut permaisuri iaitu semut betina. Soalnya disini ialah bagaimana Nabi Muhammad S.A.W. 1400 tahun dahulu tahu bahawa semut yang memberikan arahan itu adalah semut betina iaitu semut permaisuri? Pada ketika itu tiada kanta pembesar, apatah lagi mikroskop dan pengetahuan genetik. Ilmu ini pastinya datang dari Pencipta kita yang Maha Mengetahui segalanya dan disampaikan kepada kita melalui Nabi Muhammad S.A.W. pesuruhNya.

[41:53]
Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?


Allahuakbar! Subhanallah.
Inilah mukjizat al-Quran yang telah ditinggalkan kepada kita.

Setiap kali nampak semut teringat pulak kisah Nabi Sulaiman.

Segala pujian bagi Allah.

9 comments:

Learn Quran Online March 10, 2013 at 11:43 PM  

We offer translation courses in Urdu and English languages to our students learning the Quran with Tajweed. The Holy Quran is a divine book and the book of God. The Quran was revealed in Arabic. It is necessary for non-Arabs to understand the Quran, It is important for every Muslim to know that God speaks to us in the Quran.
Learn Quran

Anonymous June 11, 2014 at 11:01 AM  

www.cddesign.us
In addition, it believed it all designed your bargain to dispose of any Reed Krakoff industry to the set guided by way of Krakoff, that will get away from the firm after this sales. Krakoff were definitely Coach's leader in addition to management imaginative representative for the purpose of of sixteen ages. Advisor launched with July this Krakoff won't continue his / her deal if it again expires inside 06 2014..

http://www.cddesign.us/

Anonymous June 19, 2014 at 8:46 AM  

I know this site provides quality based articles or reviews and other data, is there any oher website which presents these
kinds of things in quality?

my siote - iron force hack download

Anonymous August 6, 2014 at 10:29 PM  

What a nice ԁiscоvery after long hoսrs off online research and reading of unimportant ɑnd misleading material.
Your page is just like a neеdle in a haystack and a gold mine of
quality information. Cοngratulatiօns on producing
suϲh an effective site!

Hеree iѕ my blog: e juice calculator - ,

Anonymous September 11, 2014 at 12:35 PM  

I blog frequently and I seriously thank you for your content.
This great article has really peaked my interest.
I'm going to book mark your website and keep checking for
new information about once per week. I subscribed to your RSS feed too.


Feel free to visit my homepage: best wp plugins all over the
world - -

Anonymous October 19, 2014 at 2:42 AM  

Saved as a favorite, I really like your web site!


Feel free to surf to my homepage ... Garcinia cambogia xt Review

Unknown June 6, 2015 at 1:06 AM  

nice article..

feel free visit my blog http://miezanajwanordin.blogspot.com

Online Quran lessons January 22, 2016 at 6:53 PM  

thanks for sharing this article with us, it was great.

poris October 18, 2018 at 11:11 AM  

Menakjubkan

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP