Nabi Isa A.S (Jesus) Sembahyang Mengikut Islam

>> Friday, January 1, 2010


FIRMAN ALLAH AL-QUR'AN:
"Apakah kamu masih mengharapkan mereka (Bani Israel) akan percaya kepadamu, padahal segolongan dari mereka mendengar Firman Allah, lalu mereka mengubahnya setelah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui?" (QS. 2:75)

RATAPAN NABI YEREMIA:
"Bagaimanakah kamu berani berkata: 'Kami bijaksana, dan kami mempunyai Taurat TUHAN?' Sesungguhnya, pena palsu penyurat sudah membuatnya menjadi bohong." (Yeremia 8:8)

TIPU DAYA PAULUS TARSUS:
"Baiklah, aku sendiri tidak merupakan suatu beban bagi kamu, tetapi dalam kelicikanku aku telah menjerat kamu dengan tipu daya." (2 Korintus 12:16)

Untuk pengetahuan, Jesus tidak pernah pun membatalkan apa yang terkandung dalam Taurat. Maknanya Jesus bukanlah mahu mencipta agama baru tapi mahu membetulkan akidah kaum Bani Israel yang telah terpesong ajarannya. Dan semua orang tahu pengasa christian adalah Paul. Paul yang banyak menyesatkan orang kristian sekarang.

Jesus tidak membatalkan hukum Taurat.

"Janganlah kamu menyangka, bahwa Aku (Yesus) datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapinya. (Matius 5:17)

Karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya selama belum lenyap langit dan bumi ini, satu iota atau satu titikpun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum semuanya terjadi. (Matius 5:18)

Karena itu siapa yang meniadakan salah satu perintah hukum Taurat sekalipun yang paling kecil, dan mengajarkannya demikian kepada orang lain, ia akan menduduki tempat yang paling rendah di dalam Kerajaan Sorga; tetapi siapa yang melakukan dan mengajarkan segala perintah-perintah hukum Taurat, ia akan menduduki tempat yang tinggi di dalam Kerajaan Sorga. (Matius 5:19)

Maka Aku berkata kepadamu: Jika hidup keagamaanmu tidak lebih benar dari pada hidup keagamaan ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, sesungguhnya kamu tidak akan masuk ke dalam Kerajaan Sorga. (Matius 5:20)

Kristen mengutuk hukum Taurat sesuai pernyataan Paulus.

Kamu tahu, bahwa tidak seorangpun yang dibenarkan oleh karena melakukan hukum Taurat, tetapi hanya oleh karena iman dalam Kristus Yesus. Sebab itu kamipun telah percaya kepada Kristus Yesus, supaya kami dibenarkan oleh karena iman dalam Kristus dan bukan oleh karena melakukan hukum Taurat. Sebab: "tidak ada seorangpun yang dibenarkan" oleh karena melakukan hukum Taurat. (Galatia 2:16)

Kesimpulan

Hukum Taurat merupakan bagian dari ajaran Yesus yang wajib dilaksanakan oleh umatnya (Matius 5:19)

Ya Ya Ya!!! itulak komen dari mulut orang kristian kalau kita beri petikan ayat di atas. Tapi apa kesannya? mereka tetap cuba membutakan hati mereka kerana mereka yakin syurga adalah tempat mereka. Sedangkan itu adalah janji2 yang dibuat oleh mereka sendiri. Mereka nyata umat Paulus bukannya Umat nabi Isa a.s.

Yesus memerintahkan banyak berwudlu apabila sedang berpuasa dan mengajarkan sujud serta berdoa ketika sedang sujud.

Tetapi apabila engkau berpuasa, minyakilah kepalamu dan cucilah mukamu, (Matius 6:17)

Maka Ia (Yesus) maju sedikit, lalu sujud dan berdoa, kata-Nya: "Ya Bapa-Ku, jikalau sekiranya mungkin, biarlah cawan ini lalu dari pada-Ku, tetapi janganlah seperti yang Kukehendaki, melainkan seperti yang Engkau kehendaki." (Matius 26:39)

Musa dan Harun serta anak-anaknya membasuh tangan dan kaki mereka dengan air dari dalamnya. Apabila mereka masuk ke dalam Kemah Pertemuan dan apabila mereka datang mendekat kepada mezbah itu, maka mereka membasuh kaki dan tangan--seperti yang diperintahkan TUHAN kepada Musa. (Keluaran 40:31-32)

Maka pergilah Musa dan Harun dari umat itu ke pintu Kemah Pertemuan, lalu sujud. Kemudian tampaklah kemuliaan TUHAN kepada mereka. (Bilangan 20:6)

Aku akan mengadakan perjanjian antara Aku dan engkau, dan Aku akan membuat engkau sangat banyak." Lalu sujudlah Abram, dan Allah berfirman kepadanya: (Kejadian 17:2-3)

Kristen mengajarkan bernyanyi di gereja sesuai perintah Paulus.

dan berkata-katalah seorang kepada yang lain dalam mazmur, kidung puji-pujian dan nyanyian rohani. Bernyanyi dan bersoraklah bagi Tuhan dengan segenap hati. (Efesus 5:19)

Hendaklah perkataan Kristus diam dengan segala kekayaannya di antara kamu, sehingga kamu dengan segala hikmat mengajar dan menegur seorang akan yang lain dan sambil menyanyikan mazmur, dan puji-pujian dan nyanyian rohani, kamu mengucap syukur kepada Allah di dalam hatimu. (Kolose 3:16)

Kesimpulan

Menyanyi di gereja bukanlah ajaran Yesus, tetapi ajaran Paulus (Efesus 5:19)

Tuhan menciptakan akal untuk manusia untuk berfikir dan mencari kebenaran.untuk membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Tapi "tuhan" memberikan bible yang banyak memberikan kefahaman yang berbeza2 dari segi asasnya. Bagus "tuhan" tidak berikan manusia akal supaya manusia tak berfikir akan kelemahan kitab tersebut.

Bayangkan anda ingin membeli sebuah buku matematik. di halaman 13 dinyatakan 2+2=4. dan dihalaman 14 dinyatakan 2+2=6. Anda mahu beli dan guna buku tersebut????

15 comments:

Anonymous April 11, 2011 at 4:59 PM  

Kenapa anda sangat berminat mengkaji BIBLE orang Kristian? Kalau anda benar-benar ingin tahu dan ingin memahami kitab BIBLE, jangan baca petikan-petikan tertentu sahaja. Anda harus bermula dari perjanjian lama iaitu Kejadian hingga akhir perjanjian baru iaitu Wahyu. Jika anda hanya membaca petikan-petikan tertentu sahaja,anda tidak akan memahami FIRMAN TUHAN(BIBLE). Tafsiran tentang ayat-ayat BIBLE yang anda buat dan yang anda tulis di dalam blog anda adalah salah kerana anda hanya melihat petikan-petikan tertentu sahaja.Anda telah meutarbelitkan apa yang tertulis di dalam BIBLE.Saya sangat hairan terhadap orang islam yang terlalu obses untuk menghakimi BIBLE orang Kristian sedangkan orang Kristian tidak pernah memburuk-burukkan al-quran.Adakah kamu orang islam TAKUT dan TIDAK YAKIN dengan al-quran sehingga kamu berusaha untuk memberi tafsiran yang salah tentang BIBLE agar orang percaya bahawa BIBLE adalah salah dan al-quran adalah betul?????? Lebih baik anda mendalami dan memahami al-quran anda terlebih dahulu sebelum anda menghakimi orang lain. [We Christian don't hate muslims but we feel sorry for muslims]

Zharif Alimin April 11, 2011 at 7:53 PM  

:) . Thanks sudi luah apa yg anda rasa. Saya sikit pun x membenci kamu n kristian yg lain. Ni sekadar mncari ilmu. Saya x tkt pun bible. Xde sebab saya nak tkt. Saya ada bible..saya baca, bukan sy blaja petikan2 mcm dlm greja. Kalau saya salah, kamu blh btlkan. Bgi fakta2 kamu, saya trima trbuka

:)

Anonymous January 6, 2012 at 5:32 PM  

'orang islam yang terlalu obses untuk menghakimi BIBLE orang Kristian sedangkan orang Kristian tidak pernah memburuk-burukkan al-quran.' orang islam obses sebab kristian dikatakan agama samawi (dari langit) dan al quran mengakui kitab injil yang diturunkan...cuma bible yang dirujuk oleh panganut kristian adalah bercanggah. sebab tu bagus wat perbandingan agama sprti usaha yang dilakukan ahmad deedat supaya fikrah dapat dibuka...

Anonymous August 4, 2012 at 11:37 PM  

Apa yang saya tahu.. umat Islam juga banyak mereka-reka cerita untuk kelihatan lebih perfect dimata agama lain.. walhal, ianya tidak logik sama sekali. Cthnya, ada satu kisah dimana sahabat Nabi Musa memeluk khinzir, Musa mengatakan..Bukan kah engkau seorang Islam?. Ingatlah, yang agama Islam belum wujud ketika itu... Tajuk inipun sama, Nabi Isa berdoa mengikut Islam walhal zaman Nabi Isa belum wujud pun Islam. Sangat2 menipu dan tidak logik.

Anonymous December 27, 2012 at 3:29 PM  

Islam ertinya beserah diri pada tuhan yh satu iaitu Allah tanpa sekutu,mana mana nabi akan menyeru ke arah akidah ini, dalam bahasa arab adalah muslim faham,atau islam,dan logiknya ialah,semasa adam dsyurga bahasa yang digunakan adalah bahasa arab,khas bahasa syurga,so islam dah ujud dari zaman nabi Adam lagi.Kebergantungan adam atas rahmat Allah sepenuhnya itu maksudnya hamba yg muslim or islam dan berterusanlah ianya hingga Rasul muhammad saw yg terakhir..anda muskill lagi..Allahhu alam ..izinkzn hamba bertanya pd yg menyoal...perlu kah undang undang diperbaharui mengikut bilangan manusia oleh pencipta alam ini....apa akan jadi tanpa panduan yg betul....sila jawab sekadar perbahasan

Anonymous December 27, 2012 at 4:03 PM  

nilah manusia bila kita bandingkan agama katanya jaga tepi kain,kita nak cari asas kepercayaan,lupakah kita tentang tugas iblis yg menyesatkan,

Anonymous December 27, 2012 at 4:59 PM  

pada org yg mengatakan islam belum ujud sebelum Nabi muhammad,dah lama ujuddah cuma ianya telah dsempurnakan oleh Allah melalui utusan terakhirnya muhammad saw rasul ter akhir....jika engkau mengetahui kedudukan Muhammad di sisi Allah engkau pasti merasa rendah diri yg amat sangat,dan bersyukur walau hanya mengenali namanya,dan rindu pada orangnya,...ingatlah jika di dunia ada penjara apakah mustahil di akhirat tiada neraka,sedangkan kita hidup hanya pandai kata antara dua sahaja,
1.di sini sejuk sangatlah
2.adoi panas sangatlah tak tahan lah
sejuk adanya panas ,syurga adanya neraka....mungkin banyak yg tanya
mengapa mesti ada neraka,kerna ianya sempadan garisan kebebasan manusia yg di ciptanya......tamadun manusia akan musnah hidup sperti binatang malah lebih teruk lagi,itulah hakikatnya,yg pasti dunia ini adalah ujian siapa yg berhak mewarisi syurga milik Allah,contoh andai siapa rajin menkaji pelajaran akan beroleh pelbagai kemewahan dunia,yg tak bersungguh tentulah kecundang kureng....kajilah kunci syurga Allah...Allahualam,berpesan pesan atas kebenaran,astagfirullah al azim

Anonymous November 23, 2013 at 6:44 PM  

islam agama yang benar...yang banyak terpesong adalah kritian.kalau kamu kata yang orang islam hanya berpura-pura..maknanya kamu sendiri yang tak faham tentang islam.tuan punya blog ini hanya sekadar menjelaskan kekaburan yang terdapat dalam agama kamu..dan sekiranya agama kamu benar kenapa perlu kamu menambah dan menolak sesuatu yang tersebut dalam kitab kamu.dan kenapa seharusnya penganut kristian katolik perlu menyembah berhala..dan kenapa kamu boleh percaya bahawa Nabi Isa A.S yang kamu panggil jesus itu tuhan anak sedangkan kamu tahu sekiranya tuhan itu maha hebat..mengapa perlunya dia mempunyai teman dan mempunyai anak.

affanizam December 7, 2013 at 8:15 PM  

Penganut Islam selari dengan akidah...adakah kamu penganut kris faham mengenai akidah...dan juga beza kita dalam agama samawi ini adalah Nabi kami Muhammad saw adalah Nabi terakhir yang mana bangsa Yahudi tidak dapat menerimanya...jelaslah pada kamu biarlah dengan agama kamu dan kami dengan agama kami.

affanizam December 7, 2013 at 8:16 PM  

Penganut Islam selari dengan akidah...adakah kamu penganut kris faham mengenai akidah...dan juga beza kita dalam agama samawi ini adalah Nabi kami Muhammad saw adalah Nabi terakhir yang mana bangsa Yahudi tidak dapat menerimanya...jelaslah pada kamu biarlah dengan agama kamu dan kami dengan agama kami.

affanizam December 7, 2013 at 8:17 PM  

Penganut Islam selari dengan akidah...adakah kamu penganut kris faham mengenai akidah...dan juga beza kita dalam agama samawi ini adalah Nabi kami Muhammad saw adalah Nabi terakhir yang mana bangsa Yahudi tidak dapat menerimanya...jelaslah pada kamu biarlah dengan agama kamu dan kami dengan agama kami.

Anonymous July 11, 2014 at 3:37 PM  

Bacalah Bible dari Kitab Kejadian sehingga akhir Kitab Wahyu..ada satu ayat FirmaNya yg mengatakan..Tidak seorang pun memahami nubuat nubuatNya..dan ada pula FirmanNya mengatakan..ramai uang salah faham dengan penulisan paulus sehinggakan ada ayat FirmanNya diputar belitkan oleh sesetengah orang. sy tdk akan nyatakan ayat itu dipetik dlm muka surat berapa..kamu sendiri lah yg selidik. Kesimpulannya..hanya pengikut Kristus yg sejati akan dikaruniakan pemahaman tentang ayat2 dalam Bible. salam damai.

Anonymous July 11, 2014 at 3:52 PM  

sy pengikut Kristus..sedikit pun tdk merasa terpesong..ajaran yg di beri oleh Yesus (nabi Isa) yg diutus oleh Allah semuanya baik2. Dia melarang org membunuh kerana itu berdosa, Dia menasihatkan suami isteri supaya saling taat dan setia pada seorang dan berzina adalah dosa. Yesus adalah seorang yg suci..Dia tidak berkahwin kerana tujuan Dia dtg ke bumi adalah utk melakukan kehendak Allah iaitu menyebarkan Berita baik tentang hidup yg kekal bagi setiap org yg percaya padaNya dan melakukan semua ajaran dan nasihatNya. Yesus menasihat supaya mengasihi musuh dan mendoakannya. banyak lagi nasihat dan teladan yg baik diajar oleh Yesus..sy amat bersyukur menjadi pengikut Kristus.

biel December 18, 2014 at 11:29 PM  

Ketika kalian percaya pada Yesus atau Isa, kenapa tidak mengikutinya? Malah mengomentarinya? Apalah yang kalian tau mengenai Kristen sedangkan kalian bukan berada didalamnya. Bukankah Muhammad percaya akan Isa? Paulus bukanlah Tuhan yang dipercaya Kristen tapi dia adalah saksi dari kuasa Tuhan yang menarik manusia dari Gelap ke Terang. Apakah Muslim itu adalah penentu kebenaran Tuhan yang bertugas mencari kesalahan dan menyudutkan agama lain? Karena dalam ajaran Yesus untuk saling mengasihi dan tak punya Kuasa untuk menghakimi. Apakah yesus meniru sembayang Muslim sedangkan Masa Yesus Muslim itu tak pernah ada? Dari manakah Muhammad S.A.W belajar mengenai allah sebelum jibril mendatanginya? Mari kurangi kebiasaan saling mencela dan berdebat antar agama. Karena anda bukanlah Tuhan, Nabi, bahkan Rasul seperti tang ada dibuku Suci. Sadarlah anda hanya mengenal agama dari orang sebelum anda dan anda tafsir dengan isi kepala anda sendiri yang belum tentu isi kepela anda sendiri helum tentu Beres. Karena memperdebatkan Hasil karya Tuhan tidak membuat anda masuk dalam kerajaannya.

Mohd Firdause August 26, 2015 at 7:11 PM  

semasa zaman Nabi Isa, orang arab sudah mengenal Allah melalui Nabi Ismail... namun sepertinya ada golongan yg mengatakan Allah mempunyai anak... orang2 arab jahiliah juga mewujudkan sekutu bagi Allah dengan mengatakan Allah mempunyai Anak dan diwakilkan oleh berhala... Nabi Muhammad diutus untuk membetulkan penyelewengan itu...

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP