Surat Nabi Muhammad SAW Kepada Paderi St. Catherine’s Monastery

>> Wednesday, December 14, 2011

Surat Nabi Muhammad Kepada Paderi St. Catherine’s Monastery

Pada tahun 628 Nabi Muhammad SAW mengeluarkan Piagam Anugerah kepada biarawan St. Catherine Monastery di Mount Sinai. 

Surat ini mengandungi tentang aspek-aspek hak asasi manusia termasuk perlindungan bagi umat Kristian, kebebasan beribadah dan bergerak, menjaga harta mereka, dan hak untuk dilindungi di dalam medan perang.

St. Catherine's Monostery

Di bawah adalah terjemahan dokumen tersebut di dalam bahasa Inggeris :-

“This is a message from Muhammad ibn Abdullah, as a covenant to those who adopt Christianity, near and far, we are with them.

Verily I, the servants, the helpers, and my followers defend them, because Christians are my citizens; and by Allah! I hold out against anything that displeases them.

No compulsion is to be on them.

Neither are their judges to be removed from their jobs nor their monks from their monasteries.

No one is to destroy a house of their religion, to damage it, or to carry anything from it to the Muslims’ houses.

Should anyone take any of these, he would spoil God’s covenant and disobey His Prophet. Verily, they are my allies and have my secure charter against all that they hate.

No one is to force them to travel or to oblige them to fight.

The Muslims are to fight for them.

If a female Christian is married to a Muslim, it is not to take place without her approval. She is not to be prevented from visiting her church to pray.

Their churches are to be respected. They are neither to be prevented from repairing them nor the sacredness of their covenants.

No one of the nation (Muslims) is to disobey the covenant till the Last Day (end of the world).”

Surat Nabi Muhammad yang berada di St. Catherine's Monostery 

Maksudnya :-

"Ini adalah mesej dari Muhammad ibn Abdullah, sebagai perjanjian dengan orang-orang yang mengamalkan agama Kristian, jauh mahupun dekat, kita bersama dengan mereka.

Sesungguhnya saya, hamba-hamba, pembantu, dan pengikut saya mempertahankan mereka, kerana orang-orang Kristian juga adalah warganegara saya. Dan demi Allah! Saya bertahan terhadap apa-apa yang mengganggu mereka.

Tiada paksaan yang diberikan ke atas mereka.

Tidak ada hakim-hakim mereka yang akan dipecat daripada pekerjaan mereka dan tidak ada juga rahib mereka yang dibuang dari tempat ibadat mereka.

Tidak ada sesiapa yang akan memusnahkan rumah ibadat mereka, merosakkan, atau membawa apa-apa dari rumah ibadat mereka ke rumah-rumah orang Islam.

Sesiapa yang mengingkari perintah ini walaupun satu, dia akan merosakkan perjanjian Allah dan menderhaka kepada Rasul-Nya. Sesungguhnya, mereka adalah sekutu saya dan saya mempunyai piagam yang selamat terhadap apa yang mereka benci.

Tiada sesiapa yang akan memaksa mereka untuk melakukan perjalanan atau memaksa mereka untuk berperang.

Orang-orang Islam berjuang untuk mereka.

Jika seorang wanita Kristian berkahwin dengan seorang Muslim, dan dilakukan tanpa kemahuan beliau. Dia tidak akan dihalang daripada melawat gereja untuk berdoa.

Gereja-gereja mereka perlu dihormati. Mereka tidak boleh dihalang daripada memperbaiki diri mereka mahupun kesucian janjinya.

Tiada satu negarapun (Islam) akan melanggar perjanjian ini sehingga ke hari terakhir (akhir dunia)."

Topkapi Palace yang menyimpan salinan asal perjanjian


Pada tahun 1517, piagam asli ini diambil oleh Sultan Selim I dari Turki dan kini berada di Muzium Topkapi di Istanbul. Akan tetapi Sultan memberikan salinan piagam tersebut kepada para biarawan, dan mengkaji isi piagam tersebut.

Dari koleksi besar gulungan kuno dan moden yang diawetkan di perpustakaan biara, jelaslah bahawa Perjanjian Nabi, walaupun asli ataupun hanya salinan, jelas memberikan hak dan perlindungan untuk umat Kristian.

Video piagam tersebut dapat dilihat di bawah.


17 comments:

Fazreen Misbae December 14, 2011 at 11:10 PM  

subahanallah..xsangka wujud surat dari Rasul junjungan kita dan masih ada sehingga skrg..

terima kasih share psl ni... :)

Bani Tamim December 14, 2011 at 11:54 PM  

Assalamualaikum

BANI TAMIM ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada anda kerana menjadikan blog ini sebagai persinggahan untuk mendapatkan pautan-pautan terkini tentang
SEJARAH l KONSPIRASI l BERITA l DAKWAH.

Tujuan blog ini dibina adalah untuk mengumpul seberapa banyak mungkin pautan blog-blog yang selari dengan penulisan tentang pendedahan sejarah yang sebenar, konspirasi kebatilan, berita semasa serta berinterprestasikan dakwah.

Alamat : http://banitamim.blogspot.com/

hisham December 15, 2011 at 11:08 AM  

Artikel yang amat menarik, minta kebenaran nak masukkan artikel di dkm blog saya.

Zharif Alimin December 15, 2011 at 11:52 AM  

Terima kasih kepada banitamim sebab letak link blog ni kat blog banitamim.

Share la byk2 pun xpe :). semoga bermanfaat kepada semua.

burnkelana December 15, 2011 at 12:37 PM  

nice info.. have a nice day!

LensaHp December 15, 2011 at 3:45 PM  

Puak-puak ni memang menghargai sejarah bebanding dengan orang Islam, sejarah sendiri pun ramai yang taktau... Hahaha

yusof December 17, 2011 at 7:42 PM  

saya minta maaf tentang terjemahan yang mungkin agak mengelirukan. Iaitu bab perkahwinan:

"...yang dilakukan tanpa persetujuan wanita...."
sepatutnya
"...yang TAK BOLIH dilakukan tanpa persetujuan wanita....."
ATAU mungkin saya silap....

Anonymous March 15, 2012 at 3:24 PM  

Yusof..Saya rasa anda tak silap.

Anonymous May 6, 2012 at 10:26 AM  

Betapa jahil dan lemahnya penguasaan bahasa.... Masing masing terpegun sampailah ada yg tegur. Amat menyesatkan.

balqishDESIGN October 23, 2013 at 5:41 PM  

Salam zharif alimin..xde entry baru ke?..sgt teruja dgn pena zharif. Pls dont give up and keep posting♡♡

Anonymous November 25, 2013 at 6:52 PM  

?????

Anonymous January 7, 2014 at 8:50 PM  

apapun agama kita.yg penting adalah iman yg kita miliki. sekiranya iman kita kuat tiada siapa yg dpt mempengaruhi kita utk melencong dr ajaran agama kita. Tuhan memberkati. ...

Anonymous January 8, 2014 at 9:53 PM  

Sekiranya pihak yang merampas bible orang christian peka dengan sejarah ini, mereka mungkin tidak akan bertindak sewenang2nya mengganggu dan mengancam ibadat orang christian.Tapi kejahilan mengatasi segala2nya.Mementingkan diri sendiri.

Anonymous January 10, 2014 at 1:40 AM  

nabi muhammad dah berjanji...tetapi sesetengah umat nya mengingkarii

AnakUncleJohn April 25, 2015 at 12:41 AM  

But why some peoples here in malaysia didn't act as what Muhammad's did was. Some of them overreact and extrims.

Anonymous April 26, 2015 at 10:59 PM  

http://www.isadanislam.com/al-quran/mengapa-al-quran-memuji-orang-kristen

Syed Ariffin Wan Mohamad June 30, 2015 at 12:20 PM  
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP