Hitler Itu Mungkin Ada Benarnya

>> Monday, July 12, 2010

Adolf Hitler



Ketika saya menulis rencana ini (pada Hari Sabtu) saya sedang berada di Osnabruck, Jerman. Pada Hari Jumaat semalam saya memberikan ceramah ringkas di sebuah masjid di sini yang diberi nama Masjid Ibrahim. Kebanyakan ahli jemaahnya merupakan orang Arab.



Saya berucap dalam bahasa arab mengenai isu semasa umat Islam sekarang khususnya Palestin. Imamnya yang berasal dari Syria berkhutbah dengan berani dan bersemangat tentang isu Gaza. Bahkan beliau berkempen agar ahli jamaahnya menyertai demonstrasi aman membantah kekejaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin.



Saya melihat satu keperluan apa yang beliau kempenkan, sebab di Berlin telah dibuat demonstrasi besar menyokong tindakan Israel. Malanglah jika ada masjid di Malaysia yang tidak berani mengutuk Israel. Hari ini (Ahad) saya bercadang hendak ke Berlin untuk berjumpa dengan beberapa pihak.



Ini adalah kali pertama saya sampai ke Jerman. Semasa kecil apa yang saya tahu mengenai Jerman iaitu tenteranya di pihak yang jahat berperang melawan hero-hero Amerika. Ini semua adalah pengaruh filem ‘Combat’ semasa zaman tersebut.



Oleh kerana Amerika yang menerbitkan siri ‘Combat’ tersebut, maka digambarkan merekalah di pihak yang benar dan Jerman di pihak yang jahat. Alasan kejahatan tidak diketahui melainkan kerana hero yang ditabalkan berada di pihak tentera Amerika.



Demikianlah cara sesebuah filem mempengaruhi minda manusia, terutama kanak-kanak. Apabila masuk ke sekolah menengah serta terdedah kepada bahan bacaan yang berbagai, nama Adolf Hitler dan puak ‘Nazi’nya agak sinonim dengan Jerman di lintasan minda setiap kali perkataan Jerman itu disebut. Selain itu, tidak banyak maklumat tambahan tentang Jerman yang saya baca.



Sebelum saya sampai ke Jerman, seminggu lepas saya menghabiskan buku yang ditulis oleh Seymour Rossel yang bertajuk The Holocaust. Sebagai Yahudi, beliau memang membela Yahudi dan mengutuk Hitler habis-habisan. Beliau mengutip maklumat daripada Encyclopedia Judia mendakwa bahawa Nazi telah membunuh sebanyak 5,820,960 Yahudi terutama Yahudi Poland dan Rusia.



Saya tidak pasti sejauh manakah benar angka tersebut. Tapi yang pasti memang Hitler ialah seorang diktator yang sangat kejam. Membunuh dengan zalimnya bukan sahaja Yahudi, tetapi juga sesiapa sahaja yang menentangnya. Cara pembunuhannya juga begitu sistematik bagaikan kilang perusahaan yang teratur. Kekejaman itu tidak dapat diterima oleh sesiapa pun. Di Jerman sehingga hari ini kekejaman itu dikutuk oleh rakyat negaranya.



Namun, di samping kekejaman yang disandarkan kepada Adolf Hitler, persoalan yang patut ditanya, mengapakah kempen Adolf Hitler bahawa Yahudi adalah bangsa yang bahaya, telah merosak dan mengancam Jerman, mendapat sambutan ketika itu?



Ketika Hitler baru cuba muncul dalam politik Jerman pada tahun 1919, walaupun beliau seorang pemidato yang baik, beliau belum terkenal dan hanya beberapa orang sahaja yang hadir mendengar ucapannya. Namun selepas itu, apabila beliau membangkitkan dalam ucapan-ucapannya isu anti-semitic atau anti Yahudi, rakyat Jerman mula membanjiri ucapannya dan menyokong gerakannya membenci Yahudi.



Mein Kampf



Apabila Hitler dipenjarakan pada tahun 1923 selama sembilan bulan, beliau menulis bukunya yang terkenal Mein Kampf. Sejak awal penulisan buku tersebut, Hitler menegaskan bahawa penderitaan ekonomi yang dihadapi oleh bangsa Jerman yang ketika itu adalah berpunca dari kejahatan Yahudi. Perasaan kebencian terhadap Yahudi dihidupkan dalam buku tersebut.



Sebenarnya, Hitler bukanlah orang memulakan kepercayaan bahawa Yahudi adalah bangsa perosak. Pada 1542, pemimpin agung Prostestan Jerman, Martin Luther telah menulis tentang pembohongan dan kemerbahayaan Yahudi dalam bukunya Against The Jews And Their Lies. Pada kurun yang ke-14, Sepanyol dan Portugal memaksa masyarakat Yahudi hidup secara terpisah dari bukan Yahudi.




Warsaw Ghetto



Pada 1516, di Venice, Itali, pihak Gereja Katholik memerintah agar dibina tembok mengelilingi penempatan Yahudi yang dinamakan dengan Ghetto. Yahudi tidak benarkan keluar pada waktu malam sehingga menjelang fajar. Masyarakat awam Kristian ketika itu percaya bahawa Yahudi adalah bangsa yang jahat dan beramal dengan ilmu hitam.



Pembinaan ghetto kemudiannya telah berkembang ke seluruh Eropah. Maka Yahudi Eropah dikepung disebalik tembok ghetto, atau pekan-pekan khas hanya untuk mereka. Mengapakah masyarakat Eropah ketika itu bersepakat mempercayai Yahudi adalah kaum yang jahat? Jawapannya, samada kepercayaan itu adalah khurafat, atau mereka mempunyai asas pengalaman dengan Bangsa Yahudi. Jikalau jawapannya yang pertama, Yahudi adalah memang bangsa yang teraniaya.



Jika jawapannya, Yahudi memang dalam sejarahnya telah merosakkan kehidupan manusia sehingga menjadi ketakutan kepada masyarakat Eropah, tindakan kejam atau rakus Adolf Hitler, sekalipun kejam dan tidak dapat diterima, namun ia secara tidak langsung mengurangkan jumlah kemerbahayaan Yahudi kepada masyarakat Eropah khususnya dan dunia amnya.



Apapun ceritanya, kesangsian pihak pihak Gereja Kristian telah lama berakar umbi, sehinggalah Yahudi kembali menipu Eropah pada hari ini. Lalu undang-undang Anti-Semitic dikuatkuasakan di Eropah, maka bangsa Yahudi mendapat kekebalannya di sini, terutama di Jerman ini.



Jika lihat dalam sejarah Islam, di samping menyedari tentang tabiat Yahudi, namun Islam tidak pernah menghukum mereka hanya kerana mereka Yahudi, tetapi menghukum berdasarkan tindakan mereka. Nabi s.a.w pernah mengizinkan mereka terus menetap di Khaibar yang subur. Namun mereka khianat, merancang dengan pihak musuh untuk menjatuhkan kerajaan Nabi s.a.w. Maka mereka pun diusir.



Pada zaman Khalifah ‘Umar Ibn al-Khattab, beliau telah memberikan kepada Yahudi penempatan dan keamanan di Alia, Palestin. Kebebasan beragama dan hidup diberikan dengan jelas serta termaktub dalam pengistiharan khalifah agung tersebut. Namun, seperti biasa, Yahudi terus khianat.



Sejarah pengkhianatan Yahudi bukan bermula sejak kemunculan pemikiran zionisme, tetapi sejak lama dahulu. Sejak kisah mereka dengan para nabi yang mengalami berbagai tragedi disebabkan kerenah mereka. Pun begitu, Islam tidaklah pula menghukum secara ‘borong’ dengan menyatakan setiap individu yahudi itu jahat.



Bahkan dalam sirah Nabi s.a.w, isteri baginda Safiyyah binti Huyyai merupakan anak ketua Kabilah Yahudi Bani Quraizah. Ada sahabah yang mulia bernama ‘Abd Allah bin Salam. Beliau seorang yahudi, bahkan tokoh agamawan besar Yahudi. Beliau menganut Islam dan amat dihormati. Islam amat adil dalam menilai, tidak ditanggung dosa orang lain atas bahu orang lain.



Maka walaupun secara umumnya, rekod Yahudi memanglah buruk, namun ini tidak menafikan kemungkinan adanya mereka yang baik di kalangan Yahudi. Tetapi rekod Yahudi secara umum, memanglah buruk.



Ini diakui oleh Abd Allah bin Salam sendiri ketika beliau menganut Islam. Katanya:



“Wahai Rasulullah! Kaum Yahudi adalah puak yang paling kuat berdusta. Mereka jika tahu aku menganut Islam mereka akan menuduhku bukan-bukan. Sembunyikanlah aku di sisi engkau dan hantarlah orang bertanya pendapat mereka mengenaiku”. Maka Rasulullah pun menyembunyikannya dan menghantar orang memanggil golongan Yahudi lalu mereka pun datang. Rasulullah s.a.w bertanya mereka: “Apakah kedudukan Abdullah bin Salam pada pandangan kamu?” Jawab mereka: “Dia orang yang terbaik di kalangan kami, anak orang terbaik. Pemimpin kami, anak pemimpin kami. Ulama kami, anak ulama kami”. Sabda Rasulullah: “Apakah jika dia menganut Islam, kamu akan turut menganut Islam?”. Jawab mereka: “Allah lindunginya dari perkara tersebut”. Sabda Rasulullah: “Wahai Abdulullah bin Salam, keluar dan beritahulah kepada mereka”. Abdullah bin Salam pun keluar dan berkata: “Aku menyaksikan bahawa tiada ilah melainkan Allah dan Muhammad Rasulullah”. Lantas mereka berkata: “Dia orang yang paling jahat di kalangan kami, anak orang yang paling jahat. Orang yang paling jahil di kalangan kami dan anak orang paling jahil”. Kata Abdullah bin Salam: “Aku telah beritahu wahai Rasulullah! Bahawa Yahudi adalah kaum yang kuat berdusta”. (Riwayat Ahmad dan al-Bukhari).


Kita bukan anti kaum tertentu, atau anti-semitic secara membabi buta seperti Hitler atau masyarakat Eropah dahulu. Namun jika kita melihat Yahudi Israel hari ini mengkhianati perjanjian atau bersikap jahat, itu bukanlah perkara baru dan pelik untuk mereka kerjakan. Kepercayaan Hitler itu, mungkin ada benarnya..

12 comments:

Anonymous February 21, 2011 at 8:59 AM  

As-salam

saudara tambah la icon 'like'.
boleh juga sy promote di facebook supaya baca artikel ne. nak share rasa banyak sangat pula,,kalau 10 artikel,letih juga nk share,kalau like..senang sikit

Zharif Alimin February 21, 2011 at 9:17 AM  

thanks bagi cadangan. sy cuba tmbh icon like.

dinosaur May 7, 2011 at 4:03 PM  

salam .. nak tanya.. jikalau hitler ialah bangsa yahudi.. mengapa membunuh bangsanya sendiri??

Siti Rahmah Kamarudin May 18, 2011 at 12:04 AM  

tajuk post ni buatkan saya teringat pada salah satu artikel tulisan Dr. Maza tentang yahudi.

Anonymous July 16, 2011 at 8:58 PM  

hye....whe u said seorang Yahudi yg bernama Samiri (Shamir) yang telah membuat patung Lembu Betina dari emas dan menyesatkan kaum yahudi......the truth is....samiri that was not from jews....samiri is a dajal....want knwo more about who samiri..search it google

Anonymous August 1, 2011 at 9:07 PM  

adolf hitler tidak membunuh semua yahudi semasa zaman kegemilangannya...supaya dunia boleh melihat kejahatan bangsa yahudi dimasa akan datang(sekarang)...

bangsa yahudi ialah bangsa pertama yang menipu dalam perniagaan..

pergi mampos la yahudi...

nice share...

Siapa Saya November 26, 2011 at 5:04 AM  

"Orang2 Yahudi dan nasrani tidak akn senang slagi umat islam tidak mengikuti agamnya" . Conclusion . Pandai2 lh hidup . he3

Anonymous December 6, 2011 at 8:01 PM  

saya setuju dgn Siti Rahmah Kamarudin, bahwesenye tajuk post ni + isi kandungannye + mmg copy bulat2 dari Dr.Maza, siap pihak Dr.maza siarkan 2kali artikel ini, 1st: 18 Januari 2009 & 2nd: 01 Jun 2010 cumenye Zharif Alimin buboh pic je..

korang bleh klik link ni kalo xcaye..
http://drmaza.com/home/?p=542

aidil January 20, 2012 at 11:46 AM  

salam....

TERTARIK juga saya dengan artikel berkenaan adolf hitler ini..mereka tidak hanya membunuh yahudi sahaja..mereka membunuh orng yg menentang hitler..tapi tahukah anda bahawa...ada juga komander tertinggi nazi itu adalah terdiri dari orang yahudi..jeneral2 dan komander mereka...berikutan sejarah yg sentiasa dimanupulasikan..menyatakan nazi membunuh yahudi...tapi itu adalah arahan...bagaimana pula dengan kewangan peperangan?dari mana nazi memperolehi?ia diperolehi dari dana yang diberi oleh roth child dan rockerfella..siapakah mereka?mereka adalah kuasa besar ekonomi dunia sehingga sekarang mengawal duit dunia.dan mereka adala 7 bloodline yahudi...mengapa nak bunuh orang yahudi sendiri??asalanya adalah mencari negara untuk di"kembali"kan kepada mereka iaitu Palestin..mereka tak kisah bunuh yahudi kerana mereka lebih utamakan agenda bangsa yg sangat penting..seperti yang mahu dilakukan oleh theodor herzl (seorang peguam yahudi mahukan penubuhan negera yahudi) banyak lagi kita perlu bongkar ia semua konspirasi dunia.

Zharif Alimin January 20, 2012 at 3:07 PM  

salam.

memang artikel ni dari dr.maza. sekadar untuk perkongsian bersama. Apa yang menarik, saya akan siarkan. mula-mula saya percayakan setiap apa yg diperkatakan di dalam artikel ni. selepas sy membuat kajian dengan membaca dari pelbagai sumber, sy jd ragu2 dengan artikel ni.

Aidil boleh baca artikel di bawah ni.

http://zharifalimin.blogspot.com/2011/11/holocaust-penipuan-terbesar-dan.html

http://zharifalimin.blogspot.com/2011/05/adolf-hitler-terbukti-berketurunan.html

Anonymous February 13, 2012 at 5:23 PM  

aku tak suka orang islam mengidolakan hitler ni. dia penindas.. bukan tu yang islam mau.. Nabi Muhammad adalah idola terbaik sepanjang zaman.. tah2 hitler ni cuma boneka untuk buat yahudi pindah ambek tanah Palestin..

Anonymous March 28, 2012 at 11:25 PM  

tapi pelikan nik aziz kata bole bekerjasama dgn yahudi,anwar nak pertahankan keselamatan israel..

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP