Kehidupan Sebelum Nabi Adam Diturunkan
Jika pembaca antara salah seorang yang percaya kewujudan Dinosaur, pembaca juga adalah salah seorang antara jutaan manusia yang percaya wujudnya hidupan sebelum Nabi Allah, Adam as. Kemungkinan ramai antara pembaca semua tidak sedar akan hakikat ini bukan?.
Persetujuan daripada ahli arkeologi menyatakan bahawa tamadun pertama yang wujud di muka bumi adalah tamadun Mesopotamia iaitu sekitar 4000BC. Jika sekarang kita berada di tahun 2010, ini bermakna tamadun Mesopotamia adalah berusia :
4000BC+2010AD=6010 tahun
Dan ia juga bermakna, Tamadun Mesopotamia telah mencapai usia 60 abad. Manakala, agama pertama di dunia yang di rekodkan iaitu agama Hindu telah dibentuk seawal 3000BC iaitu ketika permulaan tamadun Indus di India. Disebabkan agama Hindu terlampau awal dibentuk, sehingga kini tidak diketahui siapakah sebenarnya pengasas agama Hindu ini.
Agama Hindu yang terdapat pada hari ini tidaklah sama dengan agama Hindu yang pada mula-mula ia diasaskan. Sepertimana agama lain, kecuali Islam, setiap agama mengalami perubahan bahkan terdapat agama yang mengalami perubahan yang ketara sepertimana agama Yahudi dan Kristian. Disebabkan agama Hindu adalah agama tertua di dunia, ahli arkeologi yang ingin menyelidik tamadun-tamadun purba akan mengkaji terlebih dahulu kitab-kitab purba agama Hindu terutamanya Veda dan itulah yang berlaku sekarang.
Dalam kitab Taurat dan Injil dalam Book of Genesis, umur Nabi Adam as ada dinyatakan. Nabi Adam as dikatakan hidup di bumi selama 930 tahun sebelum baginda wafat. Bergitu juga dengan Hawa yang wafat hampir dengan usia Nabi Adam. Namun, di dalam al-Quran tidak pula dinyatakan usia Adam namun Rasullulah SAW pernah menyatakan dalam sabdanya bahawa umur umat terdahulu adalah panjang dan sihat pula tubuh badan mereka.
Rabbi daripada agama Yahudi sepakat menyatakan bahawa umur Adam as diturun ke bumi adalah sekitar 4000BC selari dengan tamadun pertama di dunia di Mesopotamia iaitu juga sekitar 4000BC.
‘Adam’ Sebelum Adam
Berkenaan dengan penciptaan Adam, majoriti ulama Islam percaya bahawa Adam dan Hawa telah dicipta dengan lengkap di Syurga. Mereka kemudiannya dihantar ke bumi selepas memakan buah yang terlarang. Keturunan mereka mengisi populasi bumi dan memulakan sejarah manusia.
Akan tetapi Allah SWT tidak menjelaskan di dalam al-Quran bagaimanakah Adam itu dicipta. Adakah dia dicipta secara berperingkat atau dengan satu proses sahaja? Sebahagian ahli Tafsir mendatangkan pandangan bahawa ketika Allah SWT mencipta Adam, tubuh Adam itu dibiarkan selama 40 tahun sebelum ditiupkan ke dalamnya roh. Di sini kita boleh melihat dengan jelas pengaruh tradisi Ancient Persian terhadap tafsiran berkenaan.
Terdapat juga sebahagian daripada ulama Islam yang menjelaskan bahawa Adam bukanlah manusia pertama yang dicipta di muka bumi. Mereka berpandangan bahawa ratusan ribu ‘Adam’ telah wujud sebelum Adam bapa kita. Setiap satu ‘Adam’ itu telah mempunyai keturunan dan kehidupannya, mereka telah musnah sepenuhnya dan digantikan dengan ‘Adam’ yang berikutnya sehinggalah tiba kepada Adam, bapa kita. Adam bapa kita, dianggap sebagai pusingan terakhir siri ‘Adam’ di muka bumi.
Ada juga ulama yang berpendapat bahawa Adam dan Hawa dicipta bukan di Syurga tetapi di muka bumi dan daripada bumi.
(Lihat al-Maqdisi: Al-Bad’ wa al-Tarikh dan Ibn al-‘Arabi: al-Futuhat al-Makkiyyah)
Ikhwan al-Safa juga ada menghuraikan tentang hal ini. Mereka menyatakan bahawa semua haiwan dicipta dari tanah liat kering dan membiak di kawasan Khatulistiwa yang tidak terganggu oleh perubahan cuaca yang ektrim. Hal ini memberi ruang kepada pembiakan. Di dalam suasana inilah Adam tercipta (takawwana). Ikhwan al-Safa juga berpendapat bahawa Adam dan Hawa hidup di peringkat pertama kehidupan mereka di bumi (Rasaa’il Ikhwan al-Safa, jilid muka surat 181, 229. Ada kemungkinan konsep ini diambil dari Bible kerana di dalam Bible, Syurga itu adalah Garden of Eden, di mana Adam dan Hawa hidup dalam keadaan yang suci)
Zaman Dinasor?
Jika dari awal tadi penulis berkata bahawa tamadun pertama di dunia adalah berusia 4000BC. Sekarang, pembaca akan terkejut apabila menyedari bahawa zaman Dinosaur adalah jauh lebih lama daripada itu. Penemuan rangka-rangka dinosour di serata dunia membuatkan saintis percaya bahawa haiwan ini pernah mendiami bumi ini 61 juta tahun sebelum manusia.
Arkeologi sepakat menyatakan bahawa kepupusan secara besar-besaran Dinosaur adalah pada 65 juta tahun yang lampau. Penulis ingin menekankan ayat ini iaitu Kepupusan. Kepupusan adalah suatu titik di mana sesuatu spesies lenyap tanpa meninggalkan keturunan. Inilah yang berlaku kepada Dinosaur.
Eskavasi di tapak arkeologi yang menempatkan tulang-tulang Dinosaur kebanyakkannya mempunyai tarikh Karbon-12 yang berusia 65 juta tahun yang lalu. Ia seterusnya membuatkan ahli arkeologi sepakat mengeluarkan kenyataan bahawa Dinosaur mula pupus sekitar 65 juta tahun yang lampau.
Namun apa yang mengejutkan sebenarnya adalah tarikh kepupusan iaitu pada 65 juta tahun yang lampau itu. Berbanding dengan permulaan tamadun manusia yang hanya bermula 4000BC, ia bagaikan langit dan bumi berbanding tarikh kepupusan Dinosaur.
Seperti penulis tekankan di awal artikel tadi, barang siapa yang percaya Dinosaur wujud, maka beliau adalah salah seorang daripada ribuan malah jutaan manusia yang percaya terdapatnya hidupan sebelum wujudnya manusia. Dan tarikh kepupusan Dinosaur membuktikan segala-galanya.
Perlu diketahui bahawa ia adalah tarikh (jangka masa) kepupusan Dinosaur. Bagaimana pula tarikh permulaan hidupan Dinosaur?. Bagaimana pula dengan usia Bumi?. Apabila difikirkan daripada logik akal dan logik nakli, sememangnya terdapat hidupan sebelum turunnya Adam as ke bumi Allah ini. Pernahkah pembaca mendengar perdebatan antara malaikat dan Allah SWT semasa Allah mencipta Adam as?
Malaikat Bertanya Kepada Allah SWT
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”
(Al-Baqarah 2: 30)
Baris ayat “orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah”daripada hujah para Malaikat telah menimbulkan seribu satu persoalan. Bagaimana Malaikat boleh mengetahui tentang rahsia masa depan manusia sedangkan hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahui?.
Meskipun malaikat memiliki keistimewaan berada di Syurga dan Arasy Allah namun pembaca jangan lupa bahawa malaikat tidak boleh mengetahui rahsia masa hadapan tanpa izin Allah. Hijab Allah sentiasa tertutup untuk makhluk-Nya kerana ia adalah perancangan Allah swt untuk perjalanan setiap makhluk-Nya.
Jadi, bagaimana malaikat boleh mengetahuinya?
Hari-Hari Terakhir Bumi Sebelum Turunnya Adam - Muhammad Isa Dawud
Cendiakiawan agama terutama Muhammad Isa Dawud (MID) percaya bahawa terdapatnya hidupan sebelum penciptaan Adam. Dalam buku bertajuk "Siapa penghuni Bumi Sebelum Manusia" karya MID, ada persoalan yang dibangkitkan iaitu bagaimana malaikat tahu bahawa hamba Allah yang bakal dicipta nanti (Adam & keturunannya) akan membuat ‘kerosakan’ dan ‘menumpah darah’ (berperang). Ini membuktikan sudah ada kehidupan makhluk lain sebelum manusia yang telah diturunkan syariat Islam. Cuma bezanya makhluk sebelum Adam berbeza dari segi jasad dan kemampuan intelektual. Namun mereka derhaka kepada Allah SWT selepas Allah melimpahkan kemewahan dunia kepada mereka. Akibat kebiadapan mereka menyekutukan, Allah SWT telah mengazab mereka dengan ‘kiamat’ untuk keseluruhan mereka sehingga tidak tertinggal walau sedikitpun.
Gambar (di atas) Saintis menunjuk uranium-uranium yang terurai (lihat batuan kuning) yang dianggarkan berusia jutaan tahun yang lampau di Oklo, Afrika.
Menurutnya ijtihad MID, perpecahan dan peperangan atom sudah terjadi dan menyaksikan kerosakan bumi yang teruk dan hanya beberapa tempat yang selamat. Ledakan itu jugalah yang menghancurkan sebahagian besar peninggalan peradaban sebelum Adam. Beberapa manuskrip dari Sweeden turut dilampirkan sebagai bukti walaupun ia masih dalam perdebatan para cendekiawan.
Menurutnya ijtihad MID, perpecahan dan peperangan atom sudah terjadi dan menyaksikan kerosakan bumi yang teruk dan hanya beberapa tempat yang selamat. Ledakan itu jugalah yang menghancurkan sebahagian besar peninggalan peradaban sebelum Adam. Beberapa manuskrip dari Sweeden turut dilampirkan sebagai bukti walaupun ia masih dalam perdebatan para cendekiawan.
Adakah selepas tamatnya zaman dinosaur, kemudian muncul pula zaman jin?.
Jin Penghuni Bumi Sebelum Manusia
Masih lagi berpandukan pada hujah MID dalam bukunya, disini kita boleh merenung serta membahaskan beberapa fakta dan hujah yang dikemukakan oleh beliau. MID menegaskan bahawa, Iblis adalah bangsa Jin yang dididik oleh malaikat sehingga ‘alim seperti malaikat, namun sifat takabburnya telah membuatkan Allah murka dan melaknatnya sehingga akhirat. Dengan itu, Iblis berikrar akan berusaha menyesatkan anak-anak Adam. Kisah ini diriwayatkan oleh Imam At-Tabari.
Taurat Kuno menyebut sebuah lagenda yang mengatakan semasa penghijrahan Nabi Musa a.s. bersama 70 orang Bani Israel, sebahagian pengikut Musa telah melihat gambar-gambar yang aneh di dasar Sungai Nil. Dari gambaran penglihatan mereka gambar-gambar itu mengisahkan kehidupan peradaban sebelum kedatangan Adam. Namun, Nabi Musa melarang mereka untuk melengah-lengahkan perjalanan kerana bimbang tentera Firaun akan sempat mengejar mereka. Pengikut-pengikut Musa yang telah melihat gambar-gambar itu telah menulisnya di dalam manuskrip-manuskrip dan diwarisi oleh anak cucu mereka.
Fakta serta hujah berkenaan dengan kemampuan jin dalam menghasilkan teknologiatom dan fusion turut dikemukakan oleh MID. Persoalannya disini ialah, adakah kesan radioaktif yang ditemui di beberapa buah lokasi di dunia sejak beberapa tahun kebelakangan ini merupakan suatu 'peninggalan' dari tamadun spesis makhluk yang disebut sebagai 'jin'?.
MID mengakhiri hujah dalam bukunya dengan satu kesimpulan yang kukuh :
“Nabi Adam telah turun ke bumi sejak berjuta-juta tahun yang dahulu dan sebelum turunnya Adam, bumi telah dihuni oleh makhluk mukallaf yang juga diturunkan syariat agama iatu Jin. Bangsa Jin telah membangunkan peradaban-peradaban yang moden sehingga menuntut mereka engkar terhadap seruan Allah. Mereka (Jin) bertelagah sesama sendiri sehingga terjadinya ledakan atom yang menghancurkan sebahagian besar peninggalan peradaban mereka.
Kemudian Adam diturunkan dan dalam masa yang sama Allah memperkenankan doa para Jin yang mahukan diri mereka tidak dapat dilihat oleh manusia. Maka Muhammad Isa Dawud ingin memahamkan kita peradaban yang maju yang tersisa hingga sekarang itu ialah peninggalan bangsa Jin kerana hanya golongan jin yang dapat terbang ke langit, hidup di lautan dan berlari sepantas kilat.”
Penemuan Yang Mengejutkan
Rangka berusia 10,000 tahun- Young Hol Chan
Pada 2006, dua orang penyelam Jerman telah tidak sengaja menemui rangka manusia yang mempunyai saiz kanak-kanak. Dua penyelam daripada Jerman ini sebenarnya ingin menjelajah satu Cenote di Mexico. Cenote adalah lubang besar yang ditenggalami air disebabkan oleh luluhawa dan perubahan rupabumi. Rangka kanak-kanak itu ditemui dalam satu gua di dalam Cenote tersebut.
Rangka kanak-kanak ini ditemui di gua bawah tanah dekat Tulum, Mexico. Rangka kanak-kanak yang digelar Young Hol Chan telah diakui oleh pakar-pakar arkeologi sebagai rangka kanak-kanak tertua yang pernah ditemui di benua Amerika. Rangka itu berusia 10,000 ribu tahun.!
Berbanding dengan usia tamadun pertama iaitu sekitar 6010 tahun, rangka ini sebenarnya telah membuka kunci rahsia tentang ‘manusia’ sebelum kedatangan Nabi Adam as.
Goat’s Hole Cave, Pavillon, Gower
Pada 1823, seorang professor Geologi di Universiti Oxford, William Buckland telah menemui rangka manusia yang dianggar berusia kira-kira 18,000 di sebuah gua di Goat’s Hole Cave di Pavillon, Gower. Di gua inilah rangka yang berusia 26,000 tahun itu dijumpai.
Namun, baru-baru ini para pakar telah sekali lagi membuat kajian mengenai usianya dengan menggunakan alatan yang terkini. Apa yang mengejutkan adalah usianya sebenarnya adalah 4000 tahun lebih tua daripada yang diketahui dahulu iaitu 26,000 tahun!.
Gambar (di atas) adalah rangka Red Lady dianggarkan berusia 26,000 tahun. Satu yang menarik mengenai rangka purba ini adalah rangka Red Lady sebenarnya adalah rangka seorang pemuda dan bukan rangka seorang wanita sebagaimana namanya.
Gambar (di atas) 600 lukisan purba di Lascaux Cave di Dordogne River Valley, Perancis telah direkodkan mempunyai usia 17,000 tahun. Ia ditemui tidak sengaja oleh dua orang remaja pada 1940.
Manusia Sebagai Khalifah Di Muka Bumi
Manusia telah awal-awal lagi, Allah SWT nyatakan bahawa sebagai wakil Allah SWT di muka bumi. Sememangnya penulis sangat bersetuju tentang kewujudan makhluk sebelum Adam as namun tidaklah pula penulis bersetuju tentang teori evolusi yang Charles Darwin asaskan. Bagi penulis, makhluk yang dicipta sebelum Nabi Adam adalah makhluk misteri. Ada kemungkinan menyerupai manusia, ada pula kemungkinan menyerupai haiwan akan tetapi yang pasti adalah mereka telah melakukan kerosakkan di muka bumi. Antara kerosakan yang pernah mereka lakukan adalah peperangan dan perebutan kuasa.
Baru-baru ini, saintis bergitu terkejut dengan penemuaan rangka-rangka manusia yang bergelimpangan di Mohenja-Daro di Lembah Indus. Apabila diselidik, rangka tersebut telah dicemari dengan radioaktif akibat letusan nuklear. Apakah makhluk purba pernah menggunakan senjata canggih sehingga menghuru-harakan bumi Allah swt ini?
Bagaimana dengan Dinosaur?. Apa yang penulis boleh simpulkan mengenai haiwan besar yang digelar Dinosour ini adalah haiwan ini kemungkinan wujud sebelum wujudnya ‘makhluk’ yang melakukan kerosakan tersebut. Ini bermakna, sebelum wujudnya Adam as sebagai khalifah di muka bumi, telah wujud berpuluh-puluh makhluk yang Allah SWT wakilkan di muka bumi ini. Namun, sayangnya, mereka semua leka dengan nikmat Allah swt dan akhirnya musnahlah tamadun mereka diazab Allah swt.
Akhirnya, manusia adalah wakil terakhir Allah SWT di muka Bumi ini. Dan kita sebagai umat Muhammad pula adalah khalifah terakhir daripada wakil terakhir Allah swt di muka bumi sebelum Allah swt ‘sediakan’ kiamat untuk kita semua. Sesungguhnya, Adam as bukanlah makhluk pertama tetapi ia adalah manusia pertama di muka bumi. Waallahualam..
Untuk lebih memahami sila baca artikel di bawah;
125 comments:
sy pening la... tak paham.. tetambah kat nabi adam tu...
sangat rumit ceritanya....faham tapi tak nak pikir sgt sebab byk ketidakpastian.....
saya harap anda dapat menulis info2 seperti ni lebih lgi kerana saya sungguh tertarik dengan penulisan anda dan dengan ini lah dapat membuka mata orang islam...
saya x tulis pun artikel ni. saya copy dari macjay.net . blh intai2 web dia. bgus untuk lebih faham bnda mcm ni
sory artikel ni agak berat utk di baca. blh baca kat saifulislam.com utk artikel yg seng di fahami
http://saifulislam.com/776
Salam...
Bagi saya, tidak perlu disangsikan lagi manusia pertama ialah Nabi Adam AS.
Dan makhluk di bumi ini sebelum ini biarpun berbillion jenis makhlukpun, pasti dan pasti ia bukan manusia.
Teknologi rangka kanak-kanak itu ada dua perkara yang mesti diteliti:
1. Pasti dia bukan manusia andai umurnya melebihi Nabi Adam AS.
2. Alat itu adalah makhluk juga dan penciptanya pun manusia, jadi langsung tidak boleh hatta terlintas di hati sekalipun ada manusia lain sebelum Nabi Adam AS.
Wassalam,
Wan
Banyak yang boleh atau perlu perbahaskan lagi.
Yang tenu tidak tepat ialah Ugama Hindu sebagai agama tertua. Pada zaman Nabi Musa alaihissalam,ketika Nabi Musa ke bukit Tursina Musa Samiri( juga dianggap Dajjal oleh sebahagian) sorang telah menyesatkan kaum Yahudi waktu itu apabila dia membina "Patung anak lembu" daripada emas kemudian dia telah memasukan tanah bekas tapak kaki malaikat ke dalam mulut patung itu lalu atas izin Allah membuatkan patung itu berkata-kata membuatkan
timbullah "Penyembah Patung Lembu"
Kedua Ugama Hindu mengaggap "Api" juga suci sepertimana kaum Majusi.
Ini bermakna unsur Majusi ada dalam agama Hindu. Kemugkinan Majusi lebih awal.
Banyak lagi boleh di perkatakan mengenai artikel ini teutama tentang kewujudan Adam. Usah kita terpengaruh dengan teori barat walaupun di katakan dilakukan secara saintifik. Pihak Barat hanya mah mengatakan teori mereka betul tapi terlalu banyak kesangsian. Cth: Lihat tahun Hindu,
Lihat tahun dan Buddha.Itu pun sudah banyak ribu tahun sebelum masihi. Perhatikan Umur Nabi2 semenjak Adam sampai kepada Muhammad s.a.w.
Rumusan saya (fasal nak solat Subuh) teori barat dalam artikel ini tidak boleh di terima sepenuhnya kerana banyak lagi pertikaian. Di bimbagkan andai kita
menerima semua teori barat secara total mungkin boleh menjejaskan aqidah. ingatan saya ialah :-
" AGAMA LEBIH TINGGI DARIPADA AKAL"
Saya pernah mendengar bahwa ada mahluk pertama dibumi diciptakan setelah para malaikat banuljaan namanya dia suka berperang dan berselisih,mungkin jasad mereka rizki buatkita karna minyak bumi kita sebahagia dari jasad mereka
Kalau ada yang berucap bahwa manusia keturunan kera itu salah
kera itu berasal dari manusia yang di kutuk oleh para nabi ter dahulu
karna doa nabi lebih elok dari doa seorang ibu,dan mereka punya mukzizat yang tinggi kalau mereka mau mereka bisa menggendong gunung dan menumbangkan nya hanya dengan satu tiupan sahaja,mereka juga bisa membuat semua penyihir,pesulap jahat dan aliran hitam menjadi buta dan tuli,insyaallah bila allah menghendaki. Mari bertakbir ALLAHUAKBAR
terima kasih sudi berkongsi. InsyaAllah saya cuba mengkajinya lagi
ASSALAMUALAIKUM....PENGKISAHAN INI TELAH DITERBITKAN DI DALAM SEBUAH DOKUMENTARI DI ASTRO TEMPOH HARI..MAYB PENULIS TELAH MENGAMBIL IA DR SITU...MAYB YANG MEMBACA AKAN LEBIH PAHAM APABILA MENONTON DOKUMENTARI TERSEBUT...
baca jer jangan pegang bimbang rosak akidah.
tu baru topik atas bumi.percaya tak ada manusia kat planet lain?haha..tak payah amek tau.bukan boleh masuk syurga kalo tau sumer ni.
benda2 camni kalo baca tanpa ilmu boleh menyebabkan kita mempertikaikan ayat2 suci al quran.kan?
(apa yg malaikat maksudkan dgn manusia akan melakukan kerosakan tu bukan lah dah ada manusia di bumi tetapi sifat2 roh manusia tu dah nampak dari roh nabi muhammad yg pertama dicipta,itu lah rujukan malaikat.persoalan ni dikemukakan oleh paderi kepada budak2 UPM suatu ketika dahulu.)
bgus semua pandangan saudara di atas..kerna itu umat islam diseru untuk belajar ilmu smpai ke negeri cina(peribahasa).dn kita tahu bahawa ilmu allah itu sgguh luas.apa yg penting,semua yg kita blajar dpt membwa kta kejalan allah dn mndekatkn diri pdaNYA.xgitu....
pada jusoh che long
kamu bagi nasihat supaya tak payah amek tau..bukan masuk syurga pon kalau tau sumer nie..kenapa ?
benarkah perkara2 ini kalau di bincangkan kita akan mempertikaikan ayat2 Al Quran ? kenapa ?
dan kamu boleh katakan ayat ulasan paderi pula yg kamu pegang..paderi kenal dan fahamkah sifat Malaikat?
sedangkan kan mereka ilmuan yang tidak mendedahkan kebenaran Agama yang di bawa oleh Nabi Muhammad S.A.W
sudah di katakan dalam ayat Al Baqarah 2 : 30
“Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” itu firman Allah.
sudah la fakta tidak lengkap mengatakan dikemukakan oleh paderi (suatu ketika dahulu).
Hamba Allah...
Salam: penulis n pembaca...
artikel ni ade byk kemusykilan n seriously boleh pesongkan AQIDAH.
andai anda benar2 ingin mengetahui lebih tentang islam, carilah guru yg ade tauliah.bkn kate x bole dptkn ilmu dr internet. Tp mcm artikel ni kn, ade persoalan2 yg mmg sgt musykil..kita xleh nk wat ulasan/ kesimpulan ikut logik kta jer..kene ade guru - ade soal jawab dan paling penting ade nas Qur'an n Hadith.
ARTIKEL NI DIKAJI OLEH SIAPA? DITULIS OLEH SIAPA? DITERBITKAN OLEH SIAPA?
SATU LAGI; MANUSIA > BERUK???
APA NI...????
TEORI DARWIN SANGAT2 BERTENTANGAN DENGAN AL-QUR'AN...OKAY....
KEJADIAN SETIAP MAKHLUK BUKAN DENGAN PROSES EVOLUSION!!SETIAP MAKHLUK YANG ALLAH CIPTAKAN ADA KEISTIMEWAAN SNDIRI...
KORANG NK MENGAKU KE DIRI KORANG NI DR EVOLUSI BERUK??!!HUHU...FUNNY PEOPLE...
BELAJARLAH DENGAN ORANG YANG BETUL..JGN CRI ILMU ISLAM DR ORG KAFIR....=) SEMOGA ALLAH PELIHARA AQIDAH KITA SEMUA...INSYA ALLAH
mati nnti xditanya pasal nie..jdi xpyah la susah2 difikir. Allah maha mngetahuai..yg nk kna check amal segala ibadah kita nk bwak bekal akhirat nnti~
konsep ilmu,
jangan dipandang rendah terhadap ilmu,mungkin bahagian kita itu, bahagian dia ini, sperti jua bahagian ilmu agama, fiqh ada pakarnya, usuluddin ada org nya,.syariat ada orangnya,.yang memandang rendah ilmu ni cuma org yang xfaham konsep ilmu.ilmu untuk dipelajari dan di dalami, kalau xsuka jangan di keji..
terlalu dalam rahsia alam ini umpama rahsia di dalam rahsia. kamu bongkar satu rahsia akan lahir rahsia yang lain. begitulah hakikat rahsia, kerana rahsia tetap rahsia. kecuali org yang di kehendaki-Nya utk mengetahui.
panduan mencari ilmu
tidak ada istilah putus asa dlm menuntut ilmu,makanya, teruskan
jangan berhenti memikirkan tentang alam, kerana alam ini tidak menipu, yang kebanyakan menipu itu manusia. kalau tak tahu, bertanya pada manusia. manusia jua tidak tahu. yang tahu cuma Allah yang Maha Tahu. tapi kebanyakan manusia itu tidak yakin!.
mengenal ilmu,
ilmu yg menambah baik nilai diri,menambah baik kefahaman diri dan menambah minat terhadap Allah adalah ilmu yg tepat pada kamu. jika ilmu itu menambah lalai, menambah riak dan sombong,walaupun pandai mana kamu,.maka tidak ada guna ilmu tersebut ada pada kamu.
1. Adam manusia pertama
2. Islam agama pertama
Salam buat semua.
Saya ada terjumpa artikel berkenaan dengan dialog Allah Taala berbicara dengan Para Malaikat untuk mencipta maknusia buat pertama kali (Nabi Adam a.s.) yang menyatakan Allah Taala telah terlebih dahulu memberitahu semua Para Malaikat bahawa maknusia yang akan di jadikan Khalifah di bumi akan berlainan sifat nya dengan mereka,kerana tidak seperti mereka yang di ciptakan sentiasa patoh dan taat kepada Allah Tuhan mereka.Sebalik nya,maknusia yang akan di khalifahkan di bumi kelak akan bersifat saling bermusohan dan berbunohan(tetapi penerangan ini tidak di rekodkan di dalam Surah Al Baqara)Itulah sebab nya Malaikat mengajukan kesangsian mereka akan penciptaan maknusia yang akan Allah Taala ciptakan kelak.Dari itu,pengetahuan Para Malaikat akan sifat sifat maknusia tidaklah kerana ada nya maknusia terdahulu daripada Nabi Adam a.s,tetapi mereka telah di beritahu terlebih dahulu.Kerana tidak Allah Taala mewahyukan di dalam al quran,membuatkan semua telah tersalah anggapan akan pengakuan Para Malaikat tadi.
Tidak mungkin Allah Taala akan membiarkan hamba hamba Nya mewujudkan agama selain Islam sebagai ugama pertama kerana setelah Nabi Adam a.s. di hantar ke bumi,sepertimana yang terdapat dalam Surah al Baqara,Allah Taala akan memberikan petunjuk Nya kepada Nabi Adam a.s.
mereka di ceritakan tentang umat terdahulu..
tetapi mereka tidak mempercayainya..
agar mereka tidak mengulangi perbuatan yang pernah di lakukan oleh umat sebelum mereka..
mereka berkata mereka tahu..
akan tetapi sebenarnya mereka langsung tak tahu!!..
hanya mampu berkata-kata cacian yang mengelirukan semua..
tidak mahu mengkaji dan hanya tahu mencaci!!..
ingatlah..sejak azali lg manusia itu.........
Allahuakbar
Yang Penting jaga Sembahyang lima Waktu dulu..pastu dengan sembahyang sunatnya...InsyaAllah...dengan IzinNya..
Manusia sibuk nak bercerita..mengkaji...sehingga terlupa dan terleka dengan perkara dan tanggungjawab kita dibumi ni yang sepatutnya dulu dibuat
salam... saya dapati jangka hayat manusia sangat pendek mulai dari nabi adam hingga umat nabi muhammad... jika dibanding dengan jangka hayat bumi... ia menghampiri null...
yang kata agama hindu itu agama pertama di dunia tidak benar,itu cuma andaian daripada orang Barat dan menipu umat manusia dengan bukti-bukti arkeologi yang boleh memesongkan akidah kita semua..sumber arkeologi tidak sepatutnya menjadi rujukan utama bagi post ini,sepatutnya jadikanlah al-Quran dan Sunnah Nabi-Nya sebagai rujukan utama,dan ketahuilah semua nabi dan rasul membawa agama yang satu iaitu agama Islam (berserah diri dan menyembah Allah yang Esa) sejak zaman Nabi Adam a.s lagi hingga kepada penyempurnaan dan penutup bagi agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.Sebab itulah Nabi Muhammad diutuskan supaya dapat menyambung ajaran nabi-nabi dan rasul-rasul terdahulu kemudian melengkapkannya...jadi sudah pasti agama Islam itulah agama Islam yang tertua dan pertama sejak azali lagi selain itu banyak dalil-dalil al-quran yang menunjukkan semua nabi dan Rasul membawa ajaran yang sama,ajaran yang satu iaitu ajaran Islam.....wallhu a'lam.
Tentang artikal ni seluruhnya saya memang tak tahu langsung siapa yang mengkajinya. tetapi tentang Banul Jann ( makhluk sebelum manusia ) saya pernah membaca tentangnya dalam kajian beberapa pesantren di Indonesia. Saya juga pernah terjumpa kaitannya dalam buku dialog dengan Jinn (Islam) Karangan Muhammad Isa Dawud. Dalam buku ini, Jin mengakui (berbangga) 1. diciptakan lebih awal dari manusia 2. Pernah memiliki teknologi yang lebih tinggi dari manusia. Akibat keengkaran mereka kepada Allah, peradaban mereka dimusnahkan 3. Jin pertama yang dicipta Ialah Jan. Siapa yang berminat bolehlah mencari lagi maklumat tentangnya atau melanjutkan pengajian Tafsir Al- Quran dipesantren Bandung dan sebagainya. Tidak salah untuk tahu selagi kita berpegang dengan al- Quran dan Sunah Rasulullah. Semoga semakin kita tahu, semakin tebal keimanan kita
Subahanallah.
Salam, Bagi sy kajilah dlu apa yg difirmankan didlm Al-Quran dan Hadis. Sesungguhnyer itulah 2 harta yang paling tidak ternilai ditinggalkan oleh Junjungan kita, Rasulullah S.A.W.. Semoga kita semua diberikan keberkatan. Sekadar ingin memberikan pendapat. Maaf jika ada yg tersinggung..
sy dan kawan2 slalu borak2 pasal perkara ni. saya selalu mengutarakan teori mengenai kewujudan manusia sebelum adam namun sering ditingkah oleh kawan akrab sy. kalau saudara sudi, sy ingin berkenalan dengan saudara pengarang personally.
ini email sy
koishi_89@yahoo.com
saya harap saudara dapat hubungi saya pada bila2 masa lapang.
Hakikat ilmu itu adalah segala petunjuk yang datang dari Allah kepada utusanNya (Nabi dan Rasul) yg menghantarkan mahluq pd keselamatan dunia akhirat, sedangkan ilmu yang datang dari olah fikir manusia adalah bagian dari Seni.(Bisa membawa manfaat dengan ijin Allah ataupun mudharat)
pada pendapat sy yg cetek ilmu ni, artikal ni bagus sebab dh memang dari sek kita telah diajar tentang sejarah ni semua. tp time blaja dlu utk exam, abis exam kita lupa dh. so bila dah besar baru sibok nk cari balik. artikel ini hanya sesuai dijadikan panduan, bukan ikutan. mmg menjadi sifat manusia yg ingin tahu. Allah telah beri kita akal fikiran, Nabi telah tinggalkan kepada kita Sunnah dan Alquran. secara logik akal mmg semua apa yg kita belajar dlu kt sek x masuk akal, tp mmg 2 la yg masih diajar kt sek skang ni. kenapa?? teguh kan iman,kita bongkar penipuan ni semua. kalau kita xtaw penipuan ni semua cam ne kita nak bongkar penipuan ini, btul x? Hanya Allah yg Maha mengetahui segalanya. Allahuakbar!!!
saya bernama radzi aman, sila lah tegur jika pandangan sy salah diatas
Aq sokong pendapat tajul muluk!!!!
zaman khalifah ribuan/ratusan tahun dahulu. zaman dinasour beratus juta tahun dahulu. usia bumi nk cecah 5 bilion tahun. nabi adam turun berjuta/berpuluh juta tahun dahulu. selain manusia, ada hidupan ciptaan Allah yg hidup sebelum kita diatas bumi ni :)
Lebih baik guna masa terluang belajar sifat2 Allah dan RasulNya. Bila kita kenal Allah dan RasulNya baru kita kenal diri kita..dari membuang masa belajar hal yang tidak berfaedah semacam ini..maaflah..saya terpaksa 'direct''..tapi tanya diri saudara saudari semua..dah faham ke yang dikatakan Aqaidul Iman itu..
mungkin maksud malaikat tu adalah mahluk dinasour juga suka berbunuhan sesama sendiri tanpa ada dikurniakan akal bukannya species manusia,saya rasa kita adalah keturunan adam yg pertama Allahu alam
Ilmu manusia bagaikan setetes air. Namun ilmu Allah yang belum nampak bagaikan samudra yang tak terpikir
Sebenarnya manusia pertama ialah Adam n hanya 1 sja Adam yg wujud..tiada Adam lain sebelum Nabi Adam..ingat lah,bahawa semua fakta2 yg dikemukan oleh ahli2 sains n arkeologi belum tentu benar..semuanya teori..kadang2 mereka sahaja mereka crita tentang umur sesuatu benda..tujuannya tidak lain n tidak bukan adalah sebab mereka nak bagi orang islam rasa was2 tentang ayat al quran..dlm al quran dah jelas bagitahu yg manusia pertama ialah Adam..jadi kenapa masih nak pertikai?
Adam memang manusia pertama, tidak dinafikan. yang ceritakan disini kehidupan sebelum nabi Adam. mungkin benar sebelum manusia, jin yg tinggal di bumi. jin juga adalah hidupan. tetapi sebelum nabi Adam tiada manusia yg hidup di bumi. sebab Nabi Adam adalah manusia pertama
Kelahiran Adam AS ada keliru skit
cer refer di sini ... Indus Civilization yg dkatakan tertua http://en.wikipedia.org/wiki/Indus_Valley_Civilization
kita tgk tempoh2 masanya...
dari situ rasanya Adam kedunia sebelum 4000SM lagi
Wallahualam
jgn kaji terlebih sgt..nnt jadi gila...tak perlu terburu2... dinosour ke ape ke.... tak yah laa kaji sgt.. karang kaji2..duk post2..nnt ada yg tak faham salah tafsir terpesong pulak orang nnt.. lagi payah...
muaaach
siapa yg menentukan tarikh dan usia semua penemuan ini???apakah benar bahawa bangsa jin diturunkan dulu sebagai kalifah di bumi sebelum adam??apakah pasti bahawa zaman nabi adam tidak adanya dinasor juga??bukankah riwayat ada menceritakan betapa besarnya nabi adam pada ketika itu??bukankah Allah pernah berfirman bahawa Allah menghapuskan sesuatu kaum itu hinggakan seolah-olah ianya tidak pernah wujud sebelum ini..angaran tarikh yang dibuat oleh barat hanyalah untuk menidakkan kebenaran Alquran dan mengelirukan umat islam sahaja..ingatlah bahawa ini hnayalah teori sahaja..tiada bukti sahih bahawa tarih dan masa yang dinyatakan itu adalah tepat..kita sebenarnya tidak pasti bilakah adam dan hawa turun ke bumi..apa yang pasti sorotan masa telah dinyatakan melalui Alquran yang menyatakan secara jelas turunnya nabi bagi setiap kaum!kajian yang melebihi daripada panduan Alquran akan menyebabkan kita semakin keliru tambahan pula kajian juga berdasarkan kitab bible dan kitab kuno yang lain seperti yang diketahui hanyalah tipu dan palsu sahaja..jaminan Allah hanyalah Alquran dan Assunnah shj yang dipelihara!
DEMI KEBENARAN ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA,daku memohon keizinan dariMU yaALLAH untuk melayari ' wafatabadi.blogspot.com 'daku pohon dengan sebenar-benar permohonan agar daku dapat berfikir dengan fikiranMU,bersamaMU..Syukur MAHA Terimakasih yaALLAH..saudara2 yg dkasihi,sekirany anda seorang insan yg mcari KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNY,luangkanlah masa anda untuk melayari blog ini krn ssungguhny kita smua sudah ksuntukan masa,PCAYALAH!!!hany utk para pcari KEBENARAN sahaja!!!Salam kshsyg..adam7
pernahkan tuan tahu ada malaikat yang telah diberi mereka zat Nafsu?Lalu malaikat itu sendiri berkata mereka tidak boleh menanggung zat tersebut..hanya manusia sahaja...angka yang diberikan sainstis tersebut hanya rekaan mereka..teori!
Jika dihitung umur para nabi secara dibundarkan..tak smpai puluh ribu usia bumi..wallahualam...
Akal m'sia terbatas..ilmu Allah cukup luas, “Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)”. (QS. Al-Kahfi : 109).
aku pning la
Aneh lu
Asal nyambung aja tanpa tau kepastian bahwa apa yang di ciptakan Maha Kuasa itu tak ganggu gugat, Malaikat hanya mengawasi tak boleh ikut campur atau turun tangan, seperti Yang Maha Kuasa bilang; "Aku lebih mengetahui dari pada apa yang tak kau Ketahui"
apa ada yang lebih benar dari Al Quran?...
Mengarut la artikel ni..
Spe kte xyh amik tau... setiap insan adalah dai'.. so kne thu n kji la psl n semua utk bidas teori n soalan org atheist. ..
Anon diatas ada fakta atau pengetahuan yang lebih menarik ke? Andai otak losong jangan diperlekehkan org lain yg minat untuk mengetahui benda2 baru..wallahualam.
Kaji ilmu camni perlu je. Ilmu kan. Kalau kita terus tolak teori sains tanpa hujah, agama lain akan kata kita kolot. Percaya dgn kisah dongeng. Golongan yg malas mengkaji. Sebab tu ilmu macam ni perlu utk buktikan yg ajaran kita bukan kisah dongeng, tapi terdapat hujah yg telah dibuktikan secara saintifik. Dgn cara ni, dapat lah jugak bukak mata orang lain utk nampak kebenaran Islam. Untuk tujuan dakwah kan.. Bukan pentingkan diri sendiri.
cuba taip google perkataan AL-HIN mungkin boleh menbantu tuan2
Apa2 pun baca lah al quran
Rasullillah berpesan "Pegang lah dua perkara iaitu Al quran dan sunnah ku".
Bacalah Surah Al kafirun dan Al ikhlas.
Macam xbaca artikel ni habis je..penulis xkaitkan langsung manusia dgn beruk..n die pun da bagitau teori darwin tu mmgla sgt bertentangan dgn hakikat..ni mesti ko tgok ade gambar beruk kt awal2 tu..terus claim wat rumusan sendiri panjang lebar..ambil masa baca dulu boleh x..daripada ko nak gigih mengomel2 xtentu hala..apedaa...
Wallahu wa'alam... hanya Dia yang Maha Mengetahui
Kalau Nabi Adam dan Nabi Hawa yang pertama...takkan kita ni keturunan dari sumbang mahram iaitu dari perkahwinan adik-beradik maksud sy dari anak hasil perkahwinan antara kedua nabi tersebut?
Harap tolong beri pencerahan...
Artikel ini sedikit berbelit,namun masuk akal juga seperti kisah 2yg lain yang pernah aku denger
Berkenaan agama Islam adalah pertama taklah berapa tepat kerana agama Islam Turun setelah nabi muhamad saw diangkat menjadi rasul,agama yang pertama adalah agama Allah kalau tak silap agama langit.wallahualam.
Berkenaan agama Islam adalah pertama taklah berapa tepat kerana agama Islam Turun setelah nabi muhamad saw diangkat menjadi rasul,agama yang pertama adalah agama Allah kalau tak silap agama langit.wallahualam.
Berkenaan agama Islam adalah pertama taklah berapa tepat kerana agama Islam Turun setelah nabi muhamad saw diangkat menjadi rasul,agama yang pertama adalah agama Allah kalau tak silap agama langit.wallahualam.
Tula..bodow
Betul kate hamba allah...bace la isi kandungan artikel tu..artikel yang bagus untuk kite berfikir...xde kne mengene dgn beruk.....kisah adam hawa direka atas sebab2 tertentu dan perlu direka untuk manusia..bg mereka yang gunakan akal fikiran pasti akan terjawab..
assalam...
bagus artikel yg hebat...
frenz...sebenarnya...mengikut teori sains.. manusia ialah salah satu spesis beruk.tapi kita yg malu nk mengaku...kita x nk disamakan dgn haiwan kn..sape nk mengaku dia beruk?bapa saya seorg saintis..so it is 100% true!!!pasal agama tertua...memang betul. agama hindu ialah agama yg tertua...cuma kt malaysia..segala sejarah dipalsukn..klau kita pergi indon ,semua negaralah diaorg pelihara sejarah bkn mcm kita...tujeerr...sekianwassalam
Salam,
anon may 17-jgn anda tak tahu masih ramai lagi saintis yang berpengaruh di dunia tidak setuju dengan ideologi Darwin ini.harap anda masih jaga akidah anda.
Hindu mmg agama tertua namun ia berada di kawasan yang lain. Tetapi pada zaman Adam belum muncul agama lagi kecuali menyembah Allah. Setelah itu, ini mungkin terjadi setelah keturunan adam berkembang ke serata dunia dan terdapat perpecahan fahaman dan budaya. Perbezaan ini telah wujud ketika habil dan qabil lagi. Dan kemudian barulah agama Islam diturunkan secara sistematik selari dan bersesuaian dengan perkembangan dan penerimaan pemikiran manusia.
Kita kena percaya zat allah itu sangat besar.Kalau dikumpulkan seluruh semesta ini dan dibandingkan dengan zat allah, ia umpama sebutir pasir di dalam padang pasir yang luas.
Maksudnya kejadian dinasour itu adalah tanda ciptaan Allah untuk membuktikan zatnya yang maha besar sehingga tak tercapai dek akal kita.
artikel ini x jauh dari pandangan semata-mata walaupun didukungi fakta-fakta. Apa yang perlu kita tahu kajian sains sebenarnya juga lahir dari akal manusia yang sudah fitrah dengan kelemahan.
Wallahuallam.
para komentar yang berkenaan shj, peradaban tertua tidak ada kena mengena dengan manusia pertama.kenapa nak keliru yang mana satu muncul dulu ni?
kemunculan peradaban tertua tidak mengambil kira kewujudan manusia yang awal, kerana manusia telah wujud sebelum tu lagi.Ia hanya aras perkembangan manusia.tu sahaja.
Setuju dengan komen ni..
Agama yahudi, pastu agama kristian. Baru la agama islam.
Hasil dari hubungan anak kpd adam dan hawa.
Timba la ilmu sbnyk yg mungkin krna ilmu Allah sangat luas..zaman²/pekara² yg lps itu ialah pengajaran untuk kita..sbb itu segala kisah dlm al.quran sebagai pengajaran untuk kita iaitu umat akhir zaman..
My friends told me that on http://clashofclanshelper.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! It really works! (hFTQKQNHht)
cita mengarut apa ni bangang ? bodoh ke ?
G
Para ilmuan itu juga berdasarkan kitab-kitab yang ada.
Jangan mengolok olok para ilmuan .
Mereka lebih baik dari pada anda, karna mereka bisa membuktikan kebenaran dari kitab-kitab terdahulu.
Dan mereka para ilmuan juga bukan orang dungu/bodoh yang selalu mempercayai/ meyakini apa yang di lihat dan di dengarnya .
Q.S menjelaskan .
Al-Qur'an di turunkan selain dari pada untuk ajaran di dalamnya juga ada pertanda-pertanda bagi orang yang BERFIKIR .
..sekali lagi jangan mengolok olok para ilmuan .
.dia para ilmuan itu hamba yang teladan yang menggunakan otaknya dengan semestinya dan untuk mencari suatu kebenaran .akal sehat.
.bukan orang dungu yang ikut sana ikut sini .
. sekian semoga menjadi pencerahan bagi anda semua.
Semua berdasarkan kitab dan para ilmuan membuktikan kebenaran dari isi kitab itu.
Memang Allah telah memberi kita pertanda bagi org yang mau berfikir dan manggunakan otaknya.!
Assalamualaikum.wr wb
Tambahan.
Membuktikan suatu kitab itu bukan hanya satu kitab saja .
Tapi di buktikan semua mana yang paling benar dan mana yang buatan manusia.
Alhamdulillah menurut SAYA Al-Qur'an ajaran yang paling baik dan pertanda yang paling nyata.(akal sehat)
Wassalamualaikum. Wr wb
Syariat utk nabi adam masa tu lain dgn skg. Penah dgr kisah habil dan qabil x? Lau xpenah p cari kaji dlu.. p masjid tnya ustaz. Ni bkn cerita barat. Mcm mana habil dkawin dgn kembar habil dan habil djodohkan dgn kembar qabil. Jgn byk sgt tgk qabil kusyi kabi gam. Tu industan sbb tu kite xpndai. p msjid tnya ustaz
Sedare. Mmg benar dlm al quran mngatakan nabi adam manusia pertama di atas muka bumi ini. Tp xde dkatakan sbgai MAKHLUK PERTAMA ATAS MUKA BUMI NI. ada? ada k? Lau ada bg sy surah apa ayat k brapa? Penulis juz guna prkataan 'ADAM' sbgai rujukan bnda yg ptama. Pndek kata makhluk len yg ptama sblm nya nabi adam. Ada phm? tak Mustahil langsung wujudnya makhluk lain sblm nya manusia iaitu nabi adam. Kite manusia di kenali sbgai al-insaan.. sy ada jga tbaca pasal makhluk al-basyar, al-hin, al-ram, al-bin, al-jan dan byk lagi.. bkn penulis suh prcaya bulat pom. Dia dah ckp org spetikal mcm sedare xyah bca. Mnyusahkan umat sekalian alam.. komen xbrasaskan pendidikan. Penulis pon dr ptg yg kaji al-quran
Bkn nya teori barat.. contoh nya muhammad isa dawud. Pergi beli buku di kedai. Baca, blajar n kaji. Jgn lupa bka al quran surah 96 al alaq. Bacalah.. baca. Xsuh percaya pom.. tp,alqutan wajib kena prcaya. Xpercaya kafir jdnya kan
Kmu ade 1x ke masa smua tu b'laku..isy3..pe ssh bro..ikut rukun islam & iman je beb.jgn t'kluar bahaya..hehehe.klw mampu b'jar ilmu tauhid,feqah & usuludin ye.xyah ssh2 nk sokong si dawud mid tu,bkn dpt share $ pn kan kan kan
Pada pandangan aku, manusia ni cetek sekali akalnya. Jadi, kalau dah cetek tu, jangan lah kita membuat andaian demi andaian malah ada pula yang memburuk2kan pendapat orang lain. Tapi kita mesti ingat, walau secetek mana sekali pun akal manusia itu, tidak semestinya kita terus menjadi malas untuk menimba ilmu. Ilmu ini luas, macam2 ilmu ada. Ini termasuk lah ilmu kejadian manusia itu sendiri. Memang tidak salah kita menimba ilmu, malah di tuntut demi kebaikan manusia itu sendiri. Lebih2 lagi sebagai umat Islam, kita sering di serbu oleh puak2 Atheist yang terang2an mencabar Al Quran yang maha suci itu. Kalau kita kurang ilmu2 yang semacam ini, lalu bagaimana bisa kita mahu menterbalikkan lidah2 mereka yang kufur itu? Lagi satu aku tak setuju mengatakan Hindu itu adalah temaddun tertua atau peradapan tertua. Bagi aku peradapan tertua adalah peradapan Mesopotemia. Cerita pasal Hindu ini, aku percaya cerita ini adalah rekaan semata2 atau teori2 yang coba untuk mengelirukan pemikiran umat2 manusia yang mengamalkan ajaran dari langit iaitu islam. Bukan kah agama Hindu itu sendiri adalah berbentuk khayalan pemikiran orang2 India? Nak buat apa kita mengiktiraf tamaddiun mereka yang semua tu bagi aku adalah teori2 musuh Islam semata2. Kita sebagai umat Islam, harus menimba sesuatu ilmu itu dalam kerangka Islam, bukan nya kita menceduk2 teori2 yang mengelirukan seterusnya akan meruntuhkan akidah kita sendiri. Timba lah ilmu itu berdasarkan ilmu Islam. Kita tak boleh lari dari Al Quran dan Sunnah. Nabi Muhammad sendiri pun tak pernah memberitahu kita supaya kita bersandar kepada pemikiran orang2 kafir. Sebab nya ialah akidah. Allahu'alam
Mudah saja bukankah jin terlebih dahulu hidup di muka bumi sebelumn nabi adam, semasa zaman jin bamyak berlaku kerosakan di muka bumi jadi pada fikiran malaikat manusia juga akan melakukan hal yang serupa berbunuh-bunuhan dan melakukan kerosakan
Adam adalah manusia yang pertama dan hanya ada satu adam, jika banyak adam kenapa malaikat tak tahu nabi adam dapat menyebut nama2 buah dan macamw lagi?
Ada yang menyatakan banyak nabi adam di bumi ini dan nabi adam terkini adalah adam yang terakhir, bagi aku nabi adam hanya ada satu yang Allah cipta sebagai satu2nya bangsa manusia dan tiada adam yang lain sebelumnya,.kenapa aku berkata begitu? Jawapannya mudah saja... kenapa malaikat tak tahu kebolehan nabi adam menyebut nama2 buah setelah diajar oleh Tuhan.
Ada yang menyatakan banyak nabi adam di bumi ini dan nabi adam terkini adalah adam yang terakhir, bagi aku nabi adam hanya ada satu yang Allah cipta sebagai satu2nya bangsa manusia dan tiada adam yang lain sebelumnya,.kenapa aku berkata begitu? Jawapannya mudah saja... kenapa malaikat tak tahu kebolehan nabi adam menyebut nama2 buah setelah diajar oleh Tuhan.
Ada yang menyatakan banyak nabi adam di bumi ini dan nabi adam terkini adalah adam yang terakhir, bagi aku nabi adam hanya ada satu yang Allah cipta sebagai satu2nya bangsa manusia dan tiada adam yang lain sebelumnya,.kenapa aku berkata begitu? Jawapannya mudah saja... kenapa malaikat tak tahu kebolehan nabi adam menyebut nama2 buah setelah diajar oleh Tuhan.
@Dukun Palsu,
Memangnya dengan sholat 5 waktu Dan sunatnya menjamin kt masuk surga?, apa salah jika kita melaksanakan sholat fardhu Dan sunat, tetapi juga meneliti ke Agungan Allah SWT?,
Dalam Islam di Anjurkan Untuk berfikir Dan berbeda Dr Agama lainnya tidak hanya sami'na wa a tho'na. Dalam Islam mahluk manusia saat ini di tuntut untuk lebih cerdas dengan panduan Alquran, kurang baik membatasi diri terhadap Ilmu hanya kerena pemahaman Agama yang pastinya belum tentu awak paham pun.
Asalamualaikum.
Ada artikal yg meyebut pasal agama yg tertua adalah agama hindu. sebenarya perkataan hindu bukan maksud agama, asalnya brrmaksud bangsa. India yg bukan islam yg memberi maksud itu sebagai agama. Sama juga mcm agama christian mana ada sebut perkataan christian dalam bible. nabi Isa AS dtg bkn untuk bawa agama baru tp untuk mengesahkan taurat aje. Sila lihat Quran chapter-61 verse-6.
Balik semula pada agama hindU tadi, dlm kitab hindu yajur veda chapter-32 ada menyebut
GOD SUPREME OR SUPREME SPIRIT HAS NO 'PRATIMA' (IDOL) OR METERIAL SHAPE. maksudnye tuhan itu tidak boleh digambarkan atau pun dibayangkan jadi mengapa mereka menyembah sesuatu yg lain.. dari mana asal agama hindu itu?
Itulah lain kali baca buku berbanyakan mengkaji tentang sejarah islam termasuk para Nabi-Nabi serta fahamkan surah-surah yang berkaitan secara terperinci. Jangan main cakap sesuka hati kau. Ingat !!! , tanpa sebarang ilmu seseorang itu dipandang hina oleh masyarakat sekeliling . Aku sebagai hamba ALLAH SWT amat sedih dengan sikap sesetengah umat islam dan bangsa melayu yang semakin hari semakin bertambah teruk. Salah satu penyakit masyarakat melayu ialah "Dengki". Aku tak faham dengan melayu sekarang nampak sikit orang maju , haa mula lah membara sifat dengki dalam hatinya. Malah ada yang sanggup buat pekara2 khurafat demi memuaskan hati mereka.
Harap kita, termasuk aku sekali berubah dan berusaha untuk menjadi lebih baik serta mentaati suruhan ALLAH SWT yang Maha Pencipta kita. Amin, Assalamualaikum.
Dinyotai Rock kau ni kafir atau islam???????..Aku rasa kau ni kurang didikan agama sejak kecil. Anda perlu perbanyakkan serta tingkatkan fahaman anda tentang Islam yang Indah.
Sekian.
Buat apa nak kaji...Semua jawapan berkaitan tentang alam sekitar, bumi, manusia, haiwan dan lain-lain ada didalam "KITAB AL-QURAN" cuma kita malas untuk membaca,memahami secara terperinci dan menghayati sepenuhnya hati.
Aku beri cadangan korang semua cuba hayati dan fahami ISI-ISI YANG TERKANDUNG DI DALAM AL-QURAN TERSEBUT, INSYAALLAH JAWAPANNYA PASTI KORANG TERMUI.
SEKIAN
Bagi saya...artikel d atas ada benarnya..tetapi..yng mengatakan banyak adam tu..bagi saya..macam saya kurang setuju la..hehe
Perbahasan ilmiah tentang 'masa lampau'memerlukan kajian akademik dan naqli.
Barang lepas dgn kadar ilmu kita yg dianugerahi ALLAH SWT sekarang mungkin dpt ditemui satu teori yg tepat atau hampir tepat dgn izinNYA.
Oleh yg demikian rajin2lah kita membaca dan menyelidik serta berguru dgn para ilmuan dlm pelbagai bidang dan kepakaran mencari temuan2 ini.
Wallahu a'lam.
Perbahasan ilmiah tentang 'masa lampau'memerlukan kajian akademik dan naqli.
Barang lepas dgn kadar ilmu kita yg dianugerahi ALLAH SWT sekarang mungkin dpt ditemui satu teori yg tepat atau hampir tepat dgn izinNYA.
Oleh yg demikian rajin2lah kita membaca dan menyelidik serta berguru dgn para ilmuan dlm pelbagai bidang dan kepakaran mencari temuan2 ini.
Wallahu a'lam.
Bg akulak.. Whateverlah.. X perlu kaji bende yang x pasti sebelom dan selepas lebih2 lg prkara yg tdk disebut dalam AlQuran.. Psal pemahaman dan penerimaan manusia pelbagai serta dikhuatiri menjadi perdebatan yang bidaah dan tdk munasabah.. Sekadar jd bahan bacaan dam jangan trlalu taksub sehingga leka dan asyik lantas meninggalkan kewajipan yang diperintahkan kpd kita.. Akhir kata aku tak percaya lansung detail dinasour yang ahli2 arkeologi gambarkan..
Kalau adam manusia pertama, hawa dijadikan dr rusuk adam kemudian melahirkan anak2. Anak2 adam pula buat sumbang mahram, hasilnya umat manusia hingga kini. Kenapa perlu ada perubahan dulu boleh buat sumbang mahram sedangkan sekarang tak boleh. Itu yg buat saya musykil. Kenapa hukum boleh berubah2? Sila beri pencerahan yg rasional yg boleh diterima akal.
Kalau adam manusia pertama, hawa dijadikan dr rusuk adam kemudian melahirkan anak2. Anak2 adam pula buat sumbang mahram, hasilnya umat manusia hingga kini. Kenapa perlu ada perubahan dulu boleh buat sumbang mahram sedangkan sekarang tak boleh. Itu yg buat saya musykil. Kenapa hukum boleh berubah2? Sila beri pencerahan yg rasional yg boleh diterima akal.
erm...komen2 yg negatif pun ada..banyak lagi ilmu2 pengajaran yg lain yg boleh kita ketahui..lain manusia lain pendapat..maaf ada yg bagi pendapat menyesatkan kita...saya tak nafikan ilmu Allah sngt penting and luas...lebih baik kita buat perkara yang wajib dulu..apa yg sy perhatikan kat komen2 tuan2 kat atas sampai bertekak sesama sendiri..inikan tak elok sesama Islam...ada yg kata cam tu, ada yang kata cam ni...berpandukan pada Al Quran sudah la..then refer pada Ulama yg betul akhlaknya..jngn la cari ulamak yg terpesong..nak tau salah satu ulama yg terpesong ciri2 dye salah satunya kalau sembahyang niat je walaupun sihat tubuh badan..baik korang angkat kaki belah..sebelum tu sound balik ulamak yg pesong tu, makan pun tolong niat je..kot2 kenyang ke... ikut sunnah nabi n berpandukan Al quran yang sahih..insyaallah niat baik..harap2 ke syurga lah kita... sy nak komen lebih pun tak boleh...bila terlampau mengkaji sangat benda yg dah lama berlaku, silap2 boleh menyesatkan aqidah kita sebab banyak sngt rumusan2 dr kata2 orang..lebih baik saudara saudara buat yang wajib dlu dr Allah swt...maaf saya berkata ye saya pelik sangat ada sesetengah manusia sembhyang tinggal, kejap sembhyang kejap tak..bila ditegur melenting kata kubur masing2 la apa.. walhal sembahyang tu WAJIB dlm rukun Islam..tp sibuk sangat buat benda yang tak WAJIB belajar nak giler mencari asal usul manusia..kita berpandu pada Alquran sudah la...tak paham tanya ulama yg arif..jangan g rujuk ngn orang kafir atau ulamak yg sesat pulak..takut sesat kita nanti...kan simple.. maaf ye ini pandangan saya...belajar dan rujuklah pada Alquran...jngn terlampau belajar sangt sampi terkeluar dr Aqidah...Solat dan Ikut Sunnah Nabi..Maaf sekali lagi andai terkasar atau tersalah bahasa..Assalamualaikum sahai saudara Islamku semua...
Salam sejahtera atas kamu,sesungguhnya aku tak tahu sama ada kamu ini muslim atau sebaliknya.Silalah kahwin dengan adik beradik kamu kalau sekiranya nya ada nafsu dengan darah daging sendiri.Perihal soalan kamu,soalan tiada yang betul tiada yang salah.Sebaiknya tanyalah alim ulama,bukan tanya kat sini.Sesuai dengan peredaran masa dan keperluan banyak benda boleh berubah tapi intipati akan tetap sama.Sains sendiri menggalakkan kahwin campur kerana hasilnya anak yg sihat dan cerdas.Segala yg baik lagi menyihatkan adalah syariat berteraskan maqasid syarie.
Maksud penulis 'Adam' Itu manusia. Nabi adam tetap satu. Silap dlm penyampaian penulisan. Kajian mungkin hampir tepat.
Wallahualam.. Allah berisi kita akal utk menilai.
Takyah brdebat sgt la. Yg penting Persiapkan diri anda sekarang utk hari akhirat. Lakukan suruhanNya...tinggalkan laranganNya. Ajal makin hampir... Kiamat makin hampir.
adam hnya ada satu tidak ada adam lagi selain adam as mengapa para malaikat tidak tau tentang kebolehan adam as menyebut nama2 haiwan dan tumbuh tumbuhan d bumi pada sya jin lah pnghuni bumi sblum adam dn pada syalah sya kurang prcaya tntang dinosaur dn dinosaur adalah makhluk berevulosi dn kajian sains sedangkan sains brtentangan dngan al quran tk ada satu pn bnda yng sains bleh buktikan utu smua adalah teori sprti yng dia kata mngkin kah mahkluk sblum adam mmpunyai tamadun yng canggih bagaimana mngkin mereka nuclear sedangkan yng d temui hnyalah artifak2 purba dn pda syalah dinosaur tu cuma ciptaan sains untuk brainwash kita smua jngn trlalu taksub sngt dngan sains sbb kbanyakan sains adalah atheism orng yng tidak prcayakan tuhan dn agama dn sya rsa sains ni brkaitan dngan illuminati jdi sblum kita mmbuat kesimpulan lebih baik kita siasat dlu jngn main ckp sja allah mnciptakan jin malaikat iblis dan manusia serta syaitan allah tidak mnyebut nama makhluk lain smua ni brtentangan dngan ajaran islam jadi mohon jngn trlalu taksub sngat
Acap ixani agama islam mmng sdah ada sblum trunnya adam kau mncari jwapan brdasarkan pemikiran mu islam sdah ada sblum nabi adam dn nabi muhammad lgi surah al baqarah ayat 132 ketika ibrahim perpesan kpada anak2 nya sementara ishaq dn yakub jga nabi ibrahim brkata wahai anak2 ku sesungguhnya allah tlah memilih agama ini agamaaga sbagai islamsbagai panduan dn ikutan kamu maka jngn lah kamu sekali kali mati jika tidak mati dlm keadaan islam tlong rujuk al quran dlu sblum brckp kalau kamu mragui sya rujuk lah al quran surah al baqarah ayat 132 islam sdah ada tpi nabi muhammad melengkapkannya sja krna para nabi2 dahulu kitab mereka
dustakan dn d ubah sprti injil yng skrang sdah tidak lengkap lagi d dln kitab2 lain jga seperti injil taurat zabur dn suhuf2 kedatngan nabi muhammad mmng sdah d tuliskn cuba para orng2 yng munafik mnymbunyikan kedtangannya apa bila orng yahudi yng beriman d tnyakan kesaksian mereka brsaksi bahwa mmng benar kedatangn nabi muhammad s.a.w sdah d tuliskan cuma orng2 yng kafir mnuliska kitab dngqn tngan mereka sndiri mereka mnjual kitab allah dngan hrga yng sedikit nabi muhammad hanya mnyempurnakan islam dn trsempurna lah kitab terakhir iaitu al quran dn akn trjaga dn akn mnjadi panduan srta ptunjuk prsoalannya manusia skrng ni mnjadikan al quran cuma untuk hiasan rumah sja tidak pula mmbacanya sekian
Admin delete jela
Tak perlu rasanya untuk kita kaji yang diluar pengetahuan dan akal manusia. Rahsia Allah tak perlu lah nk di kaji. Nak kaji, kaji laa yang sepatutnya kita kaji. Ilmu Allah ni luas. Sedangkan ilmu yg ada depan mata pun takkan pernah habis utk kita semua pelajari.
Copy paste yg lebih bermanfaat ke apa ke lagi bagus. Daripada share benda yang dipersoal yang jadi perdebatan. sia2 je buang masa.
As salam... Menimba ilmu itu adalah dituntut dalam islam.Jadikan Al Quran dan Hadis sebagai panduan utama kita agar tidak terpesong.Disamping itu bertanya pada guru yang bertauliah.Tentang artikel ini,saya cadangkan boleh bertanya dengan Uztaz Auni.Beliau dalam bidang sejarah Islam...
Islam adalah agama tauhid yang terakhir.
Memang sumbang mahram telah berlaku di kalangan keluarga Nabi Nuh a.s. kerana semua manusia yang lain (selain keturunan Nabi Nuh a.s.) dikatakan telah jatuh sakit dan mati. Begitu juga di zaman Nabi Adam iaitu sumbang mahram di kalangan anak-anak nabi Adam telah berlaku.
Wsalaam...saya juga pencari kebenaran seperti anda Encik Zharif. Nama pencari kebenaran di dalam islam adalah Talib atau Thalib, kebetulan nama itu sama seperti nama-nama pakcik dan datuk-datuk nabi Muhammad s.a.w.
Punya pnjng artikel ni dan jelas tpi yg komen mcam xfaham apa yg d bentangkan..yg xstuju dikomen hnya pd point2 trtentu shj . Mcam xfaham tujuan artikal d tulis.pembentangan utk kajian ilmiah la dan kalu nk komen komen dgn bukti2 tak kiralah fakta soheh ke tak asalkan ada rujuakn. Soal btul ke tak ada ka sapa2 yg btul tau ka.. so smua kan hnya kajian hepotisis dan teori shj.. bkan aci hantam kromo kalu nk komen ..kan jelas dlm alquran. Brjln d muka bumi lihat apa yg dh brlaku pd ummat trdahulu.. mngapa xfikir kaji utk menambah iman? Malaikat d cipta dri nur. Jin dri lidah api yg panas manusia dri tanah dan smua mkhluk selain itu dri air.. trmasuk smua tumbuhan dan haiwan.. mngapa tak baca dgn tliti smua point2 asal kejadian makhluk yg Allah britahu dlm alquran. Kata antum smua rujuk quran knapa msih brtekak pasal asal kjadian makhluk..sngaja Allah mncipta smua makhluk sama ada yg makhluk tefikir dan yg tak trfikir @ takkan smua tefikir krna sngaja Allah bataskan..tujuan Allah mncipta seluruh jagat alam trmsuk sgala isi@ makhluk sama ada d bumi air laut udara angkasa bintang syurga neraka spaya brfikir Allah itu maha brkuasa maha mncipta maha sgala2nya . Dan jgn brsikap sombong utk menntang firman2nya.. kan d tulis hindu smasa d asaskan bkn sprti hindu skrang.. dh baca belum brpuluh jilid kitab hindu purba..penfsiran generasi kmudian yg mngubah mkna dan tujuan ajaran asal.. islam pun kini dh brsepah mksud tfsiran yg salah. Lihat syiah imamiah taslim klenik bahai kadiani ajaran kebatinan brbau sikit2 islam tpi dh sesat jauh dri yg murni.. bgitu juga hindu majusi yahudi kristian dll..smua agama mngalami penyelewengan trmsuk islam cuma Allah dh jnji akan memelihara ke aslian islam dgn melahirkan tokoh ulamak yg brpegang pd mksud asli sumber ilmu2 ajran islam..trfikrkah ada 124 ribu nabi2 dan 313 rasul2. Stiap ummat @ bngsa ada Allah utuskan rasul dan nabi2 pd zaman masing2 smua sama agama tauhid sama dulu hingga skarng cuma brbeza cara syariat shj. Islam adalah final agama utk smua bangsa slepas nabi muhammad saw..
Dah 9 tahun artikel ni terpapar dan dibincangkan. Apa yang saya lihat setelah saya ulang berkali-kali membacanya ada percanggahan dari apa yang disebut dalam kitab suci alquran.
Sebagai seorang islam rujukan saya alquran saja. Tak berani nak rujuk injil, taurat atau zabul sekarang ni. Dalam alquran menyebut tak ada keraguan padanya. Jadi petunjuk kepada orang2 yang bertaqwa.
Dan kitab terdahulu.(albaqarah ayat 2&3). Alquran untuk umat Nabi Muhammad sehingga kehari kiamat. Kitab islam iaitu ugama yang diikriraf oleh Allah untuk diikuti dan diamalkan. Ugama tauhid dari Nabi Allah Adam sehingga ke Nabi kita yang terakhir Muhammad S.A.W. yang telah diberi nama ugama islam. Didalam Alquran telah Allah rakamkan cerita terdahulu dari permulaan Allah jadikan alam semeste, dunia dengan isi dunia, makhluk-makhluk yang telah Allah jadikan, peristiwa dan sejarah lampau merangkumi apa yang telah dirakamkan didalam kitab terdahulu tak ada yang ketinggalan. Namun ada yang Allah rahsiakan. Namun manusia tetap juga nak tahu perkara yang semestinya kita tak patut tahu sehingga keperengkat bagaimana rupa tuhan itu dan dimana tuhan itu berada, tak memadai dengan Allah sebutkan pada AsmaulhusnaNya. Ampunilah dosa kami yaAllah.
sambungan.
Apa jua yang Allah jadikan adalah hakNya. Semuanya dijadikan dengan roh. Roh kepunyaan Allah. Tanpa roh apa jua yang bernyawa (hidup) tak berfungsi. TumbuhTumbuhan Ada cara kehidupannya. Haiwan kehidupannya bernafsu, tak punya akal,membiak tapi hidup masing-masing tak punya peraturan hidup.
Jin bernafsu, tak punya akal,membiak, hidup masing-masing, kuat gagah, Allah kurniakan kesaktian, bergerak pantas, tak ada peraturan hidup.Iblis penghulu segala bamsa jin. Sebelum dilaknat Allah iblis warak membesar dan memuji Allah.
Sambungan.....
Dari alquran manusia diberi tahu dunia ini ada permulaannya. Dan ada pengakhirannya.
Dunia adalah planet menempatkan manusia dari awal penempatan ( Mabi Adam manusia pertama ) sehingga sampai kehari pengakhiran ( kiamat ).
Bumi Allah lengkapkan dengan isi bumi, udara, dan langit boleh dilihat matahari pada waktu siangnya, bulam dan bimtang pada malamnya.
Sebelum manusia Allah siapkan dipermukaan dunia dengan air hujan memjadi sungai seterusmya menjadi lautan. Kemudian ditimbuhi pokok2 dan tumbuhan yang berbagai jenisnya. Allah jadikan haiwan didaratan dan didalam air. Semua dari unsur air. Awalnya gunung ganang bukit bukau tinggi2. Begitu juga sungai2 nya besar daratan lebih luas, binatang besar2 (zamam dinasor). Haiwan cuma bernafsu, ada otak tak punya akal, hidup sendiri2.
Allah jadikan jin dari api. Makhluk ini ini mendiami dunia begitu lama pupusnya dinasor dan rosaknya muka bumi, tanah menjadi tandus, bukau menjadi melata, gunung ganang menjadi rendah, sungai tidak lagi luas tapi panjang, daratan kecil dari lautan adalah angkara pertelingkahan dan pergaduhan dari kaum jin. Mereka berlawan menggunakan kesaktian yang mereka miliki. Boleh terbang sehingga keangkasa lepas tetapi terbatas tak boleh sampai keArasy. Mereka mengeluarkan kesaktian mereka sekuat tenaga petir, boleh mencapai sehingga ledakan dan gegaran bom neuclear. Akibatnya tanah runtuh, ombak besar, gelinciran berlaku, binatang (dinasor) mati dalam jumlah yang besar sehinnga ianya pupus. Permukaan bumi rosak teruk. Kaum jin banyak yang mati. Inilah kerosakan yang dikatakan berlaku yang dikata oleh malaikat akan berlaku lagi sekiranya Allah jadikan pula manusia untuk mendiami. Kata Allah Dia lebih mengetahui dari apa yang malaikat tidak ketahui, Kerana malaikat hanya makhluk yang Allah programkan untuk tugas yang Allah berikan saja.
Kesan dari kerosakan itu Allah timbulkan dari timbunan tanah yang ditemui oleh para pengkaji dan penyelidek uramium dan kesan dan radioaktif, serta loji menyimpan sisa radioaktif yang berusia jutaan tahun bukanlah satu kebenaran ada manusia sebelum manusia (sebelum Adam ).
Dalam beberapa lama bumi melalui proses pemulihan dari saki baki tumbuhan yang hidup dan dinasor terus melalui proses pemupusannya. Dunia alam jin Allah pisahkan. Bumi menjadi dua Alam iaitu alam ghaib untuk para jin dan alam nyata untuk aelian manusi.
Bersambung........
Ahli sains islampun ada
Tokoh sains dan perubatan islam.. Semasa eropah zaman gelap umat islam maju.. Kita hari ini ketinggalan sebab kita banyak dok mengata dan berprasangka buruk dgn barat.. Mudah kata fikir macamana nak buat pakaian bukan dok mengata org buat pakaian nak merosakkan kita
Salam , ni PENDAPAT saya hamba kerdil , bagi yang makam nya sama seperti saya (WALLAHHUA'LAM) baik kita buat segala suruhan n tinggalkan segala larangan ( INSYA ALLAH) ada rezeki di sana (SYURGA) Kita akan tau segala RAHSIA yg kita di RAHSIAKAN dari kita akan terbuka. Saya harap saya dapat ikuti apa yang sendiri saya luahkan ini. Mari semua kita berusaha , bawa saya sekali , ya para khalifah...WALLAHHUA'LAM...
Adam dicipta daripada tanah, JADI KALAU ADA ADAM LAIN SEBELUM ADAM BAPA MANUSIA SEKARANG, DI MANAKAH JASAD ADAM DAN KETURUNAN ADAM YANG TERDAHULU?,BUKANKAH DI SYURGA NANTI YANG AKAN BAWA SYARIAT KEPADA MANUSIA ADALAH NABI MUHAMMAD DAN KITAPUN TAHU PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ DARIPADA KISAH DUNIA TUA MEMANGGIL, PERTEMUAN NABI MUHAMMAD DGN NABI2 DI LANGIT DAN BANYAK LAGI
BACAAN PENUH BUKA LINK
BACAAN PENUH DALAM LINK
Khamis, 8 Julai 2010
Kebenaran Al Qur'an : Teknologi Umat Silam Melangkaui Zaman
Dua epik India kuno berbahasa Sanskrit (Mahabarata dan Rama) membuatkan kita tertanya-tanya akan kebenarannya yang hingga kini masih menjadi peristiwa misteri bagi seluruh dunia.
Menurut ahli arkeologi zaman sekarang, di kota kuno Mohenjodaro (Pakistan) banyak ditemui rangka-rangka manusia yang berserakan, banyak petunjuk menandakan seolah mereka dilanda sebuah malapetaka yang sangat dahsyat secara tiba-tiba. Di kota itulah kisah epik peperangan Ramayana yang bersumber manuskrip-manuskrip ditemukan.
Mayat bergelimpangan di Kota Kuno Mohenjodaro Mengandung Radioaktif
Pada rangka-rangka itu terdapat sisa-sisa radioaktif yang tinggi. Begitu pula yang terjadi di kota kuno Kurusetra dan Harappa, kedua kota itu meninggalkan kesan radioaktif yang sama halnya terjadi seperti di Hiroshima dan Nagasaki. Banyak spekulasi menyatakan mengenai kemunculan peristiwa ini, diantaranya ada sebuah spekulasi baru dengan berani menyebutkan bahawa perang Mahabarata adalah merupakan perang NUKLEAR!!
Pada epik Mahabarata, perang Bharatayudha dibahagian pertama diterjemahkan seperti berikut ini:
“Arjuna yang gagah berani, duduk di dalam Vimana* dan mendarat di tengah air, lalu meluncurkan Gendewa* yang sekali tembak dapat menghanguskan seluruh wilayah musuh. Seperti hujan lebat yang kencang, mengepung musuh dengan kekuatannya yang sangat dahsyat.”
“Dalam sekejap mata, sebuah bayangan yang tebal dengan cepat terbentuk diatas wilayah Pandawa; angkasa menjadi gelap gulita, semua kompas yang ada dalam kegelapan menjadi tidak berfungsi, kemudian badai angin yang dahsyat mulai bertiup disertai dengan debu pasir, burung-burung menjadi panik, seolah-olah langit runtuh, dan bumi merekah.”
“Matahari seakan bergoyang di angkasa, panas membara mengerikan yang dilepaskan senjata ini membuat bumi bergoncang, gunung bergoyang di kawasan darat yang luas, binatang mati terbakar dan berubah bentuk, air sungai kering kerontang, ikan, udang dan lain-lain semuanya mati.”
“Saat Gendewa meledak, suaranya bagaikan halilintar, membuat pasukan musuh terbakar bagaikan batang pohon yang terbakar hangus.”
Gambaran pada Ramayana dinyatakan sebagai berikut :
“Pasukan Alengka menaiki kenderaan yang laju, meluncurkan sebuah rudal (mungkin sejenis peluru berpandu) yang ditujukan ke kota musuh. Rudal ini seperti mempunyai segenap kekuatan alam semesta, terangnya seperti terang puluhan matahari, kembang api bertebaran naik ke angkasa, sangat indah.”
“Mayat terbakar sehingga tidak mampu dibezakan lagi. rambut dan kuku terbakar mengelupas, perkakas tanah liat retak, burung-burung yang berterbangan dibakar oleh suhu tinggi. Demi untuk menghindari kematian, para pasukan terjun ke sungai membersihkan diri dan senjatanya.”
PENELITIAN PARA AHLI ARKEOLOGI
Sebelum 4000 tahun SM, kita telah mengelaskan ia sebagai zaman pra sejarah manakala peradaban Sumeria dianggap sebagai peradaban tertua didunia. Selama ini terdapat berbagai perbincangan, teori dan penyelidikan mengenai kemungkinan bahawa dunia pernah mencapai sebuah peradaban yang maju sebelum tahun 4000 SM.
Teori Atlantis, Lemuria dan kini diperkukuhkan lagi dengan bukti bertulis melalui percakapan Plato tentang sebuah perbualan Solon dan pendeta Mesir kuno mengenai Atlantis. Naskah kuno Hinduisme mengenai Ramayana & Bharatayudha. Dinasti Rama kuno, bukti arkeologi mengenai peradaban Monhenjo-Daroo, Easter Island dan Piramid Mesir mahupun Amerika Selatan.
Perhatian tertumpu kepada sebuah teori mengenai kemungkinan manusia pernah memasuki zaman nuklear lebih dari 6000 tahun yang lalu. Peradaban Atlantis di barat, dan dinasti Rama di Timur dianggarkan berkembang dan mengalami saat keemasan di antara tahun 30000 SM sehingga 15000 SM.
Wilayah Atlantis bermula dari lautan Mediteranian hingga ke Pergunungan Andes di seberang Lautan Atlantis manakala Dinasti Rama berkuasa di bahagian Utara India-Pakistan-Tibet hinggalah ke Asia Tengah.
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Peperangan nuklear berlaku zaman ramayana mahabrata di mohenjo daro pakistan.. Ia berlaku zaman keturunan bapa kita adam, hanya ada 1 adam.. Rujuk link
https://hijabulcrewz.blogspot.com/2010/07/kebenaran-al-quran-teknologi-umat-silam.html
Post a Comment