Zarah Halus Dalam Al-Quran

>> Wednesday, March 30, 2011


Mikrobiologi merupakan kajian saintifik berkenaan mikroorganisma ataupun hidupan seni yang tidak dapat dilihat olah mata kasar seperti bakteria dan virus. Pada abad ke-19, seorang saintis berbangsa Belanda, Antoni Van Leewenhoek merupakan orang yang pertama melihat bakteria dengan menggunakan mikroskop sedrhana. Hanya selepas kira-kira 50 tahun, ahli mikrobiologi yang terkenal pada abad ke-19, Evenovski dapat mengenal pasti bahawa virus merupakan mikroorganisma paling kecil setakat ini.
Zarah Halus Dalam Al-Quran
Virus hanya bolah dilihat dengan menggunakan mikroskop elektronik. Kitab suci Al-Quran telah membentuk satu konsep mikrobiologi didalamnya. Firman Allah s.w.t. :
قُلِ ٱدۡعُواْ ٱلَّذِينَ زَعَمۡتُم مِّن دُونِ ٱللَّهِۖ لَا يَمۡلِڪُونَ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ۬ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَلَا فِى ٱلۡأَرۡضِ وَمَا لَهُمۡ فِيهِمَا مِن شِرۡكٍ۬ وَمَا لَهُ ۥ مِنۡہُم مِّن ظَهِيرٍ۬

Katakanlah: " Serulah mereka yang kamu anggap (sebagai Tuhan) selain Allah, mereka tidak memiliki (kekuasaan) seberat zarrah pun di langit dan di bumi, dan mereka tidak mempunyai suatu saham pun dalam (penciptaan) langit dan bumi dan sekali-kali tidak ada di antara mereka yang menjadi pembantu bagi-Nya.
(Surah Saba’ 34: ayat 22)
 
Perkataan zarrah zarrah membawa maksud zarah atau partikel yang sangat kecil seperti mikroorganisma unisel (satu sel) dan molekul atom. Allah SWT mengajarkan melalui ayat ini bahawa Dia (Allah) mengendalikan dunia ‘ghaib’ mikroorganisma. Dunia mikroorganisma yang tersembunyi dari manusia dan disebabkan itu manusia tidak mempunyai kawalan atasnya. Ianya terlalu kecil sebagai contoh lebar Bakteria berukuran kira-kira dari 0.2 mikron (1mikron 1/1000 milimeter), manakala untuk lebar virus berukuran kira-kira dari 0.5 mikron = 500 nanometer (1nanometer = 1/1000 mikron). Para saintis membuktikan bahawa mikroorganismaini menyebabkan penyakit wabak yang paling utama  Ayat Quran di atas menunjukkan bahawa makhluk kecil yang dikendalikan oleh Allah dan manusia tidak mempunyai kawalan pada mereka dan tidak mempunyai keupayaan untuk mengendalikan mereka dengan cara kita.
Tiada kuasa semulajadi, bagi mereka yang mengakui tiada Tuhan sebagai  kuasa yang tertinggi dapat menahan diri kehidupan mikroorganisma! Tiada teknologi yang moden, yang dianggapnya sempurna dan lengkap, boleh menghentikan pergerakan dan aktiviti mikroorganisma! Di sini Al-Quran menunjukkan kitaran hidup misteri dan fenomena-fenomena dari mikroorganisma yang terkandung  dalam makanan atau minuman seseorang dan secara tidak sedar mikroorganisma ini masuk ke dalam tubuhnya. Akibatnya, dia sering merasa sakit Matanya tidak dapat melihat Bakteria dan Virus yang terkandung dalam makanan dan minuman. Allah SWT menuntun mereka dengan cara mereka dan mengarahkan mereka untuk menyebar ke permukaan makanan dan minuman.

Mengapa tidak boleh kita menghilangkan mikroorganisma dari makanan atau minuman kita? Al-Quran memberikan jawapannya. Ia adalah kerana:
يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمۡ‌ۚ وَخُلِقَ ٱلۡإِنسَـٰنُ ضَعِيفً۬ا

Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, dan manusia dijadikan bersifat lemah.
(Surah An Nisa’ 4: ayat 28)
 
Maka, tiada siapa pun kecuali Allah s.w.t. sendiri menciptakan dan mengawalnya.
تُفِيضُونَ فِيهِ‌ۚ وَمَا يَعۡزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثۡقَالِ ذَرَّةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِى ٱلسَّمَآءِ وَلَآ أَصۡغَرَ مِن ذَٲلِكَ وَلَآ أَكۡبَرَ إِلَّا فِى كِتَـٰبٍ۬ مُّبِينٍ

Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari Al Quran dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarrah (atom) di bumi ataupun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam Kitab yang nyata (Luh mahfuzh).
(Surah Yunus 10: ayat 61)
 
 Di dalam ayat ini, Allah SWT mendedahkan terdapat benda-bendayang sangat kecil dari molekul kecil seperti bakteria dan virus. Merujuk bidang Fizik, istilah bagi benda yang terkecil dikenali sebagai partikel kecil yang berkemungkinan untuk membahagi Atom kepada Proton, Neutron, dan Nukleus dan lain-lain. Secara mikrobiologinya, ia merujuk kepada bahagian dalam (organel) yang sangat kecil mikrob seperti DNA, RNA, membran sel, flagella, sitoplasma, dan plasmid dan lain-lain. Ayat al-Quran di atas menjelaskan bahawa bahagian organel dalam sel mikroorganisma ini tidak tersembunyi dari Allah dan hanya Dialah satu-satunya kekuatan untuk mengarahkan dan membimbing mereka berfungsi secara berkesan.
Mikroorganisma boleh dibahagikan menjadi dua, satu adalah mempunyai nukleus didalam sel, dan satu lagu tidak. Ragi (Yis) dan Amoeba adalah dari kategori pertama manakala Bakteria dan Virus tidak memiliki nukleus. Lebih beribu jenis Bakteria yang telah dijumpai seperti Coccus, Basillus, Vibrio, Escherichia coli, Bdellovibrio dan lain-lain. Ada lebih dari 400 jenis bakteria dalam perut seseorang manusia. Virus juga milik beratus-ratus kumpulan.
Sebuah sel Virus mengandungi asid nukleik (DNA atau RNA) dan kot protein. Mikroorganisma yang dihasilkan di dalam satu saat melangkaui ribuan. Pembelahan sel adalah sistem atau kaedah pembiakan, di mana sebuah nukleoid memanjang mula membahagi, ketika dinding sel baru dan membran sel mula membentuk Fransverse septum, bahgian lengkap dan sel-sel anak berasingan.

Ayat al-Quran di atas membincangkan tentang ciri-ciri Bakteria, Virus dan jenis-jenis mikroorganisma. Hanya Allah mempunyai kekuatan hanya untuk mencipta, mengawal dan memandu bahkan makhluk kecil seperti mikroorganisma.

Pengarang : Siddique Saqafi
Penterjemah : Ahmad Farhan bin Sulaiman
Tajuk artikel : Microbiology In Holy Quran
Sumber : http://www.islamxplored.com/2008/09/microbiology-in-holy-quran.html

Read more...

Akhir Zaman : Padang Pasir Akan Disuburkan Dan Ditanam Dengan Tanam-Tanaman

>> Monday, March 28, 2011

Rasulullah berkata, mafhumnya: 

Pada akhir zaman nanti ada padang pasir akan disuburkan dan tanam dengan tanam-tanaman.



Benar atau tidak?
Benar, kerana ini sedang berlaku di Libya setelah kerajaan membina sungai buatan manusia yang terbesar di dunia. Sekarang sudah 135,000 hektar padang pasir ditanam dengan segala macam tanam-tanaman.

Man Made River
Libya

Libya Projek Sungai Besar Man-Made



1 September menandakan amaran pembukaan tahap utama Man-Made Libya Great River Project. Penggunaan air yang sangat besar adalah hampir tidak dikenali di Barat. Pemimpin negara-negara maju seperti Amerika Syarikat tidak boleh meniru kejayaan ciptaan Sungai Besar Libya buatan manusia ini. Barat menolak untuk mengakui bahawa sebuah negara kecil, dengan penduduk tidak lebih dari empat juta, boleh membina sesuatu yang begitu besar tanpa meminjam satu sen dari bank antarabangsa.

penggali yang digunakan untuk membuat parit




Pada tahun 1953, carian ladang minyak baru di padang pasir Libya selatan menyebabkan penemuan tidak hanya dari cadangan minyak yang signifikan, tetapi juga sejumlah besar air tawar terjebak dalam strata yang mendasari. Sebahagian air ini dikumpulkan antara 38.000 dan 14.000 tahun yang lalu, meskipun beberapa beg hanya 7.000 tahun.

Ada empat cekungan bawah tanah utama. Cekungan Kufra, berbaring di selatan timur, berhampiran sempadan Mesir, meliputi kawasan seluas 350,000 km ², membentuk lapisan akuifer lebih daripada 2,000 m dalam, dengan anggaran kapasiti 20.000 km ³ di sektor Libya. Akuifer 600-jauh di dalam cekungan Sirt dianggarkan mempunyai lebih dari 10.000 km ³ air, sedangkan 450,000 km ² Murzuk baskom, selatan Jabal Fezzan, dianggarkan mempunyai 4.800 km ³. Selanjutnya air yang terletak pada cekungan Hamadah dan Jufrah, yang memanjangkan dari Arch Qargaf dan Jabal Sawda ke pantai. 

salah satu waduk



Projek GMR - usaha kejuruteraan terbesar di dunia - bertujuan untuk mengangkut air dari akuifer dengan sabuk pantai utara, untuk menyediakan 5,6 juta penduduk negara itu dan untuk pengairan. Dimaksudkan untuk menjadi barang pameran revolusi Libya, Kolonel Muammar Gaddafi menyebutnya "keajaiban kelapan dari dunia".

Pertama kali disusun pada akhir tahun 1960, kajian kelayakan awal dilakukan pada tahun 1974 dan bekerja mulai sepuluh tahun kemudian. Projek, yang masih memiliki 25 tahun dianggarkan untuk menjalankan, direka dalam lima tahap. Masing-masing sebahagian besar berasingan dalam dirinya sendiri tetapi akhirnya akan bergabung membentuk sebuah sistem yang terintegrasi.

Pada tahun 1996-Man Made Great River Projek telah mencapai salah satu tahap akhir. Louis Farrakhan, yang mengambil bahagian dalam upacara perasmian tahap penting projek, menggambarkan Sungai Man-Made Agung sebagai "keajaiban lain di padang pasir." Bercakap pada upacara pelantikan untuk penonton yang termasuk Libya dan tetamu asing, Kolonel Qadhafi mengatakan projek "adalah jawapan yang terbesar ke Amerika ... yang menuduh kita sebagai pengganas." 

The Great Man-Made River, sebagai projek pengangkutan air terbesar yang pernah dilakukan, telah digambarkan sebagai "keajaiban kelapan dari dunia". Ini membawa lebih daripada lima juta meter padu air pada hari melintasi padang pasir ke daerah pesisir, sangat jauh meningkatkan jumlah lahan subur. Total kos projek besar diharapkan dapat melebihi $ 25 bilion (AS).

paip dalam perjalanan untuk memperluaskan sistem


Terdiri dari rangkaian paip bawah tanah ditanam untuk menghilangkan pengewapan, empat meter  diameter, projek tersebut yang panjangnya empat ribu kilometer jauh ke padang pasir.  Air bawah tanah dipam dari perigi 270 ratusan meter jauh ke dalam reservoir untuk dibekalkan kepada sungai buatan tersebut. Kos satu meter padu air sama dengan 35 sen. Meter padu air desalinized adalah $ 3,75. Para saintis menganggarkan jumlah air yang setara dengan 200 tahun aliran air di Sungai Nil.

Tujuan diwujudkan projek Sungai Besar Man-Made ini adalah untuk membuat Libya penuh dengan sumber pertanian, yang mampu menghasilkan makanan yang cukup dan air untuk memenuhi keperluan sendiri dan untuk berkongsi dengan negara-negara jiran.

paip yang disampaikan


Paip ditempatkan dalam parit itu menggunakan crane besar, mampu mengangkat sehingga 450 tan, dan bergabung ke paip yang telah diletakkan dengan mendorong mereka ke tempatnya dengan buldozer.

besar hidrolik excavator


Sokongan kilang, peralatan dan logistik untuk projek ini juga dalam skala besar. Sekitar 10.000 orang digunakan. Dua ribu lima ratus tan simen dibekalkan oleh Syarikat Semen Libya dan diangkut dalam armada 127 kapal tanki simen ke kilang paip di Brega dan Sarir.

The Man-Made Great River Projek membekalkan air kepada penduduk Libya dan menyediakan air untuk keperluan bandar, industri dan pertanian. Pemerintahan Libya bertanggung jawab dalam mempertingkatkan tahap pengeluaran tanaman dan ternakan ke tahap yang mencapai tahap yang tertinggi membantu diri dan mengurangkan pergantungan pada import dari pasar luar negeri ke tahap serendah mungkin. Hal ini juga bertujuan untuk meningkatkan kemampuan produktif tenaga kerja dan pelaburan modal dalam sektor ini, dan pada menghasilkan bahan mentah untuk industri pemprosesan makanan.

ldan padang pasir dan unta


Menurut penulis Ali Baghdadi, "Sungai ini adalah contoh dalam perjuangan untuk mencapai tuntutan keselamatan makanan dan kemerdekaan sejati. Tidak ada bangsa yang bergantung pada negara asing untuk memberi makan rakyatnya bisa bebas .. The Great River adalah kemenangan melawan haus dan lapar Ini adalah kekalahan melawan kebodohan dan keterbelakangan .. Hal ini mencerminkan penentuan Libya untuk melawan tekanan penjajah, untuk mendapatkan teknologi, untuk membangunkan, untuk memperbaiki kehidupan mereka, dan untuk mengawal nasib mereka sendiri sesuai dengan kehendak bebas mereka sendiri. "

Read more...

Dajjal Akan Muncul Dari Kerajaan Jin di Segitiga Bermuda

>> Thursday, March 24, 2011

Lokasi segitiga bermuda

Dalam buku tulisan Muhammad Isa Dawud (MID) yang bertajuk Dajjal Akan Muncul Dari Kerajaan Jin di Segitiga Bermuda, perihal Dajjal atau Samirah telah dikemukakan dengan hujah yang begitu dramatik sekali. Huraian, fakta dan hujah MID dalam bahagian asal usul Dajjal amat baik sekali dan terdapat banyak fakta-fakta terbaru yang dikemukakan. Antara fakta yang paling besar hikmahnya ialah cerita Samiri membina patung anak lembu. Dahulunya kita semua kurang ambil kisah tentang kisah Samiri, kita cuba mengetahuinya sebagai penyesat Bani Israel. Tetapi kini, rahsia penonjolan nama Samiri dalam Al-Quran sudah TERBONGKAR, Samiri adalah ad-Dajjal dan Dajjal adalah Samiri. Cuma nama Dajjal adalah sebagai gelaran dan Samiri adalah nama sebenar.

Download e-book dari karya Muhammad Isa Dawud

Pada Bab 1, buku ini menampilkan tajuk Dajjal : Kelahiran, Pertumbuhan dan Kehidupan Khasnya Yang Membentang Luas. MID semasa memulakan bab ini berkali-kali memperingati para pembaca akan kesan pendedahannya itu.

Beliau sedar bahawa apa yang didedahkan akan memporak-perandakan pemikiran-pemikiran jumud sesetengah umat Islam tentang Dajjal. Beliau juga sedar bahawa pendedahan yang bakal dilakukan akan menimbulkan kesangsian yang mendalam. Namun semua penjelasan itu mungkin sedikit mententeramkan keadaan apabila ada bukti-bukti bertulis dari manuskrip-manuskrip kuno yang telah dibuat kajian.

Bab ini mendedahkan sejarah jelas akan hadith yang bermaksud berikut: 

“Ayah dan ibu Dajjal itu melalui perkahwinan selama tiga puluh tahun tanpa melahirkan seorang anak pun. Kemudian lahirlah dari mereka seorang anak laki-laki yang buta sebelah matanya. Ia menjadi seorang yang paling merbahaya dan paling sedikit manfaatnya, kedua matanya tertidur tetapi hatinya tetap terjaga.”
(Riwayat Imam Ahmad)
Daripada hadith di atas Muhammad Isa Dawud (MID) menjelaskan secara terperinci akan keluarga Dajjal yang berasal dari kampung bernama Samirah di Palestin. Kampung ini kemudian harinya akan menjadi pusat pemerintahan empayar Islam pada zaman Nabi Daud dan Nabi Sulaiman a.s.

Dalam pendedahan itu, MID mengisahkan kelahiran Dajjal bermula dari bagaimana benih ibu dan bapanya bercantum. Menurut MID, ibu bapa Dajjal adalah dari baka anak luar nikah yang lahir dari kesedudukan haram sesama mahram.
Mereka berdua juga penyembah patung lembu yang ketika itu agama berhala bagi bangsa Yahudi di Palestin sebelum kelahiran Musa. Ibu bapa Dajjal telah melakukan penyembahan dan berdoa kepada patung lembu mereka untuk mendapatkan anak.

Setelah 30 tahun maka lahirlah seorang anak yang diberi nama Samiri. Nama itu diberi sempena nama kota Samirah tempat tinggal mereka.

Setelah sampai beberapa ketika, Allah menurunkan bala ke atas penduduk kampung itu. Semua penduduknya yang engkar ajaran Nabi Ibrahim telah dimusnahkan oleh para malaikat.

Namun demikian, Allah mengarahkan Jibril a.s. menyelamatkan anak kecil bernama Samiri dan diletakkannya di sebuah pulau terpencil di laut Syam. Di pulau itu, seekor binatang besar bernama Al-Jasasah bersama Jibril memelihara Samiri atas arahan Allah SWT. Samiri tinggal di pulau itu dan belajar ilmu-ilmu Tauhid dari AL-Jasasah. Kisah binatang itu ada dijelaskan dalam sebuah hadith yang mengisahkan Tamim Ad-Dhari terdampar di sebuah pulau dan berjumpa binatang berbulu.

Sehingga suatu waktu, Samiri keluar merantau ke luar dari pulau dengan menumpang sebuah kapal yang kebetulan berlabuh di pulau itu. Maka sejak itu, Samiri mula mengenal masyarakat dunia.

Seratus tahun selepas itu, maka lahirlah Nabi Musa di Mesir. Samiri berangkat ke Mesir kerana terdengar kehebatan Firaun dan dakwah Nabi Musa. Samiri yang buta sebelah itu bekerja sebagai khadam di sana. Dia melihat segala perkara yang berlaku di Mesir.

Hatta dia juga mengikut bersama pengikut-pengikut Nabi Musa lari ke Laut Nil untuk menyelamatkan diri dari kejaran tentera Firaun. Nabi Musa juga tidak tahu bahawa salah seorang pengikut yang menyertai rombongan mereka itu ialah Samiri.

Semasa Nabi Musa meninggalkan Bani Israel bersama Nabi Harun, maka disitulah terjadinya suatu peristiwa berpaling tadah kaum Bani Israel. Samiri telah mempengaruhi Bani Israel agar kembali menyembah berhala dengan membina patung lembu betina. Kisah ini telah pun dicatatkan dalam al-Quran surah Ibrahim. 


Menurut Muhammad Isa Dawud, Dajjal melewati pelbagai negeri yang mempunyai sempadan pantai dan laut. Perjalanan Dajjal merentasi pelbagai negeri ini adalah untuk mencari penduduk-penduduk yang dirasakan boleh menerimanya sebagai Tuhan atau setidak-tidaknya Anak Tuhan. Itulah nafsu tertinggi bagi dirinya dalam mencari kepuasan di dunia yang telah ia kembarai sejak sekian lama.

Bab 3 dalam buku ini juga menyentuh mengenai Dajjal yang telah menemui suatu kaum yang dirasakan nya mampu bagi ia menyamar diri sebagai tuhan mereka. Kaum ini ditemui olehnya di sebuah daerah di Amerika Selatan.
Namun begitu, ia masih tidak puas. Dajjal mahu kekuasaannya dianggap sebagai tuhan lebih hebat dari Firaun yang pernah dilihatnya. Maka Dajjal meneruskan perlajanan ke seluruh kawasan khususnya di pantai Miami sekitar abad ke-8 M. Ideologi penyembahan dirinya sebagai tuhan disebar seluas-luasnya. Penduduk amat percaya kerana kebijaksanaan dan ilmu yang dimilikinya.

Salah satu perkara penting dalam bab ini ialah ia menjelaskan tentang berlakunya penemuan Dajjal terhadap kawasan Segitiga Bermuda yang didiami oleh Iblis. Menurut Muhammad Isa Dawud, di sinilah bermulanya semua perencanaan konspirasi seluruh dunia.

Dalam Bab 3 yang bertajuk Benteng Dajjal Di Segitiga Bermuda Dan Masalah Mesir, MID memulakan penulisannya dengan al-Baqarah, yang bermaksud; bicaranya dengan memetik ayat 30 dari surah 
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di (muka) bumi,”
Muhammad Isa Dawud cuba menyimpulkan mengapa Dajjal memilih Segitiga Bermuda?. Pada penyelidikan beliau, Dajjal memilih menetap di air kerana Dajjal sudah mahir akan selok-belok air sejak sekian lamanya. Tambahan pula, si laknat itu memang tinggal dan membesar di pulau kecil yang jauh terpencil dari tanah besar.

Dajjal dilihat berjaya membina satu penempatan khusus olehnya walaupun tempat yang dipilih itu sudah pun dipelopori oleh Iblis laknatullah. Muhammad Isa Dawud percaya Dajjal membina penempatan yang penuh saintifik diluar jangkaan kemampuan pemikiran manusia. Proses pembinaan itu menurutnya telah dibantu oleh jin dan syaitan sendiri. Menurut beberapa manuskrip kuno Yahudi, yang masih disimpan terun-temurun oleh beberapa buah keluarga Yahudi, ketika berlakunya kejaran Firaun dan tenteranya keatas pengikut-pengikut Nabi Musa as, Samiri yang turut sama berada dalam kumpulan itu telah terlihat 'lukisan-lukisan aneh' yang berada didalam Laut Nil. Lukisan-lukisan aneh itu dipercayai sebagai lukisan peninggalan bangsa-bangsa jin yang telah dimusnahkan sebelum wujudnya manusia di muka bumi ini. Bermula dari situlah, Dajjal sudah mengenali suatu bangsa yang mampu memberinya bantuan yang tidak mampu diberi oleh manusia biasa.

Namun ada sesuatu yang menarik tentang pandangan MID mengenai proses bantuan dari jin dan syaitan ini. Menurutnya, sejauh mana pun pertolongan yang diberi oleh syaitan dan jin, ‘pertolongan’ itu tidak mungkin ‘melampaui’ permohonan Nabi Sulaiman a.s. Apakah permohonan Nabi Sulaiman a.s. itu?

Permohonan baginda dinyatakan secara jelas dalam al-Quran surah as-Shod, ayat 35.
“Wahai Tuhanku, ampunilah aku, berilah aku kerajaan (kekuasaan) yang tidak layak (dimiliki) seseorang sesudahku …”

Read more...

‘Kalah’ Melawan Al-Quran, Dr Jeffrey Lang Menerima Islam

>> Monday, March 21, 2011

Sejak kecil Dr Jeffrey Lang dikenali dengan sifat ingin tahu. Beliau kerap menanyakan logiknya sesuatu dan mengkaji apa pun berdasarkan perspektif rasional. 


“Ayah, ayah percaya syurga itu wujud?” tanya Jeffrey sewaktu ia kecil kepada ayahnya tentang kewujudan syurga, ketika kedua-duanya berjalan bersama anjing peliharaan mereka di pantai.


Notre Dam Boys High

Ketika menjadi siswa tahun akhir di Notre Dam Boys High, sebuah sekolah Katholik, Jeffrey Lang memiliki beberapa penolakan rasional terhadap keyakinan akan kewujudan Tuhan. Perbincangannya dengan pendita sekolah, orang tuanya, dan rakan sekelasnya tak mampu memuaskannya tentang kewujudan Tuhan. “Tuhan akan membuatmu tertunduk, Jeffrey!” kata ayahnya ketika ia membantah kewujudan Tuhan ketika usianya 18 tahun.


Ia akhirnya memutuskan untuk menjadi atheis pada usia 18 tahun. Ketika sebelum atau sesudah memutuskan menjadi atheis, Jeffrey Lang mengalami satu mimpi. 

Berikut cerita Jeffrey Lang tentang mimpinya itu: Kami berada dalam sebuah ruangan tanpa sebarang perabot. Tak ada apa pun di dinding ruangan itu yang berwarna putih kelabu.




Satu-satunya ‘hiasan’ adalah permaidani berwarna merah-putih yang menutupi lantai. Ada sebuah jendela kecil, seperti jendela ruang bawah tanah, yang terletak di atas dan menghadap ke kami. Cahaya terang mengisi ruangan melalui jendela itu.

Kami membentuk barisan. Saya berada di barisan ketiga. Semuanya lelaki, tak ada wanita, dan kami semua duduk di lantai di atas tumit kami, menghadap ke arah jendela.

Terasa asing. Saya tak mengenali seorang pun. Mungkin, saya berada di sebuah negara lain. Kami menunduk serentak, muka kami menghadap lantai. Semuanya tenang dan hening, bagaikan semua suara dimatikan. Kami serentak kembali duduk di atas tumit kami. Saat saya melihat ke depan, saya sedar yang kami dipimpin oleh seseorang di depan yang berada di sisi kiri saya, di tengah kami, di bawah jendela. Ia berdiri berseorangan di hadapan. Saya hanya dapat melihat sekejap bahagian punggungnya. Ia memakai jubah putih panjang. Ia memakai seakan topi putih di kepalanya, dengan corak merah. Ketika itulah saya terbangun.

Sepanjang sepuluh tahun menjadi atheis, Jeffrey Lang beberapa kali mengalami mimpi yang sama. Bagaimanapun, ia tak terganggu dengan mimpi itu. Ia hanya merasa tenang ketika tersedar dari tidur. Satu perasaan tenang yang aneh. Ia tak tahu apa itu.

University of San Francisco

Sepuluh tahun kemudian, ketika pertama kali memberi kuliah di University of San Francisco, dia bertemu pelajar Muslim yang mengikuti kelasnya. Tak hanya dengan itu, Jeffrey menjadi rapat dengan pelajar tersebut dan mengenali keluarga pelajar itu. Agama bukan menjadi topik perbahasan ketika Jeffrey menghabiskan waktu dengan keluarga pelajar tersebut. Lama selepas itu, salah satu anggota keluarga pelajar tersebut memberikan Al-Quran kepada Jeffrey.

Sekalipun tidak berniat untuk mengenali Islam, Jeffrey mula menyelak Al-Quran dan membacanya. Waktu itu kepalanya dipenuhi berbagai prasangka.

“Anda tak boleh hanya membaca Al-Quran, tidak boleh jika anda tidak menerimanya secara serius. Anda harus, pertama, memang benar-benar telah menyerah kepada Al-Quran, atau kedua, ‘menentangnya’,” ungkap Jeffrey.

Ia kemudian merasakan dirinya berada di tengah-tengah pergelutan yang sangat menarik. “Ia (Alquran) ‘menyerang’ diri anda secara langsung, begitu peribadi. Al-Quran akan berdebat, mengkritik, memalukan, sekaligus mencabar anda. Sejak awal ia (Al-Quran) menggariskan satu garis perang, dan saya berada di wilayah yang bertentangan.”

“Saya menderita kekalahan yang parah (dalam pergelutan). Dari situlah, jelas bahawa 'Penulis' (Al-Quran) mengenali diri saya lebih baik daripada saya mengenali diri saya sendiri,” kata Jeffrey. 



Jeffrey 
mengatakan seakan Penulisnya dapat membaca fikirannya. Setiap malam 
Jeffrey memikirkan 
sejumlah pertanyaan dan persoalan, namun selalu menjumpai jawapannya pada bacaan berikutnya, seiring ia membaca halaman demi halaman 
Al-Quran 
secara berurutan.

“Al-Quran selalu melangkaui pemikiran saya. Ia menghapuskan halangan yang telah saya hadapi bertahun-tahun lalu dan menjawab persoalan saya.” Jeffrey cuba melawan dengan keras dengan pertanyaan, namun semakin jelas ia kalah dalam pergelutan. “Saya dibawa ke sudut di mana tak ada lain selain satu pilihan.”

Al-Quran membawa Jeffrey ke sudut di mana tak ada lain selain satu pilihan

Ketika itu, pada awal 1980-an tak ramai Muslim di kampusnya, University of San Fransisco. Jeffrey mendapati terdapat sebuah ruangan kecil di basement sebuah gereja di mana mahasiswa Muslim menunaikan solat. Selesai pergelutan panjang di dalam dirinya, ia memberanikan diri untuk mengunjungi tempat itu.


Beberapa jam mengunjungi tempat itu, ia mengucap dua kalimah syahadat. Selesai syahadat, waktu solat zuhur tiba dan dia pun diundang untuk menyertainya. Jeffrey berdiri dalam barisan dengan para mahasiswa lainnya, dipimpin imam yang bernama Ghassan. Jeffrey mulai mengikuti mereka solat berjamaah.

Jeffrey ikut bersujud. Kepalanya berada di atas karpet merah-putih. Suasananya tenang dan hening, bagaikan semua suara dimatikan. Ia lalu kembali duduk di antara dua sujud.

“Waktu saya melihat di hadapan, saya melihat Ghassan, di sisi kiri saya, di tengah-tengah, di bawah jendela yang menerangi ruangan dengan cahaya. Dia sendirian, tanpa barisan. Dia mengenakan jubah putih panjang. Kain putih menutup kepalanya, dengan corak merah.”

“Mimpi itu! Saya berteriak di dalam hati. Mimpi itu, sebijik! Saya telah benar-benar melupakannya, dan sekarang saya kaku dan takut. Apakah ini mimpi? Apakah saya akan terbangun? Saya cuba memberi perhatian dan fokus apa yang terjadi untuk memastikan adakah saya tidur. Rasa dingin mengalir pantas ke seluruh tubuh saya. Ya Tuhan, ini benar dan bukan mimpi! Lalu rasa dingin itu hilang, berganti dengan rasa hangat yang datang dari dalam. Air mata saya bercucuran.”

Ucapan ayahnya sepuluh tahun dulu terbukt benari. Ia kini berlutut, dan wajahnya berada di atas lantai. Bahagian tertinggi otaknya yang selama ini berisi banyak pengetahuan kini berada di titik terendah, dalam sebuah penyerahan diri kepada Allah SWT.

Jeffrey Lang merasa Tuhan sendiri yang membawanya kepada Islam. “Saya tahu Tuhan itu selalu dekat, mengarahkan hidup saya, menciptakan ruangan dan kesempatan untuk memilih, namun tetap meninggalkan pilihan terakhir di tangan saya,” ujar Jeffrey kini.

Jeffrey kini menjadi professor jurusan matematik University of Kansas dan memiliki tiga anak. Jeffrey telah menulis tiga buku yang banyak dibaca oleh Muslim AS: 

Struggling to Surrender (Beltsville, 1994); 

Even Angels Ask (Beltsville, 1997); 

dan Losing My Religion: A Call for Help (Beltsville, 2004). Ia memberi kuliah di banyak kampus dan menjadi pembicara di banyak confereance Islam.

Jeffrey memiliki tiga anak, dan bukan sesuatu yang pelik jika anaknya memiliki rasa ingin tahu yang sama. Jeffrey kini harus menghadapi pertanyaan-pertanyaan yang sama yang dulu ia lontarkan kepada ayahnya. Suatu hari Jeffrey ditanya oleh anak perempuannya yang berusia lapan tahun, Jameelah, selesai mereka solat Asar berjamaah. “Ayah, mengapa kita solat?”

“Pertanyaannya mengejutkan saya. Tak sangka soalan itu keluar dari mulut anak yang berusia lapan tahun. Saya tahu jawapan yang paling jelas, bahawa Muslim diwajibkan solat. Tapi, saya tidak ingin bercerita pengalaman dan keuntungan dari solat. Bagaimana pun, selesai menyusun jawaban di kepala, saya memulai dengan, ‘Kita solat kerana Tuhan ingin kita melakukannya’,”

“Tapi kenapa, ayah, apa akibat dari solat?” Jameela kembali bertanya. “Sukar menjelaskan kepada anak kecil. Suatu hari, jika kamu melakukan solat lima waktu tiap hari, saya yakin kami akan memahami, namun ayah akan cuba yang terbaik untuk menjawan pertanyaan kamu.”

‘Dengar sini anak ayah. Tuhan itu sumber kesemua perasaan kasih sayang, cinta, pemurah dan hikmah terhadap segala keindahan — yang kita alami dan rasai. Seperti matahari sumber cahaya yang kita lihat pada siang hari, Tuhan ada sumber kepada semua ini dan banyak lagi. Justeru, kasih sayang yang ayah rasakan untukmu, adik-adikmu, dan ibumu kesemuanya datang dari Allah. Kita tahu Allah itu Pengasih dan Penyayang melalui segala pemberianNya kepada kita di dalam hidup ini. Tetapi hanya di dalam solat, kita dapat merasakan kasih sayang, pemurahnya Allah, dan nikmat pemberianNya itu di dalam cara yang teramat istimewa, di dalam cara yang amat kukuh.

Misalnya, anak ayah tahu yang ibu dan ayah ini mengasihimu dengan cara kami berdua mengambil berat terhadapmu. tetapi hanya apabila kami memeluk dan menciummu, anakku akan dapat merasakan betapa sayangnya kami terhadapmu. Begitulah, kita tahu Allah menyayangi kita semua dan pemurahnya Dia kerana menjagai kita. Namun hanya pada waktu kita solat, kita dapat merasakan cintaNya itu terlalu benar dan istimewa.’

‘Apakah solat itu menjadikan ayah seorang ayah yang lebih baik?’ Dia bertanyaku.

‘Ayah harap begitu dan ayah harap dapat berfikir begitu, kerana apabila seseorang itu telah "disentuh" dengan kasih sayang Tuhan di dalam solat, ia terlalu indah dan kuat ikatannya, sehinggakan seseorang itu merasakan ingin rkongsikannya dengan mereka yang ada disekelilingnya, terutama kepada ahli keluarganya. Kadang-kala, selepas penat bekerja seharian, ayah merasa keletihan dan ayah ingin bersendirian. Tetapi jika ayah dapat merasai kasih sayang Allah di dalam solat, ayah akan segera teringat dan melihat ahli-ahli keluarga ayah dan mengingatkan betapa besarnya pemberian Allah menghadiahkan dirimu kepada ayah, dan kesemua cinta dan kasih sayang yang ayah perolehi kerana menjadi ayahmu dan suami kepada ibumu. Ayah tak kata ayah ini seorang yang sempurna, namun ayah percaya ayah tak mungkin menjadi ayah yang baik tanpa solat.

‘Saya faham apa yang ayah maksudkan,’ jawab Jameelah.

Kemudian dia memeluk saya dan berkata, ‘Dan saya sayang sangat kat ayah!’

‘Ayah pun sayang padamu.’




Read more...
Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP