Tidak Boikot Produk Israel dan AS Dosa Besar ?

>> Wednesday, November 17, 2010

Tidak banyak yang ingin saya tuliskan pada posting kali ini, cukuplah hanya dengan petikan-petikan yang saya lampirkan di bawah. Terpulanglah pada kita semua untuk menilai sejauh mana kebenaran yang ingin saya sampaikan disini. Ramai yang beranggapan perbuatan memboikot produk-produk mereka ini tidak mendatangkan sebarang faedah malah boleh menyebabkan ekonomi kita jatuh merundum. Tapi ramai yang lupa bahawa pada masa ini sudah terlalu banyak produk-produk alternative yang dikeluarkan oleh umat-umat Islam yang lain, namun ia kurang mendapat sambutan daripada pengguna dan pembeli.

Bagi mereka, barangan yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat Islam ini tidak bermutu jika dibandingkan produk-produk keluaran Israel dan juga Amerika yang telah lama berada dipasaran dan telah lama menjadi santapan mulut serta perhiasan tubuh umat Islam. Saya yang jahil lagi hina ini, sekadar memberi peringatan serta sedih dengan kejadian yang menimpa umat Islam pada masa ini. Adakah kita masih boleh ketawa sedangkan umat Islam pada masa ini sudah teruk dirogol dan disepak terajang maruahnya? Dihalau dari tanah mereka sendiri dan dibiarkan merempat dinegara sendiri dan di campak ke Negara-negara jiran.

Adakah kita masih boleh ketawa dan bersenang lenang sedangakan ramai di kalangan saudara-saudara kita yang menunggu pertolongan kita dengan penuh sabar setiap hari? Ayuhlah kita bersama-sama melakukan apa yang termampu untuk Saudara-saudara kita di bumi yang diberkati iaitu Palestine. Ayuhlah! Kita boikot barangan mereka kerana itulah dia jihad yang paling mudah untuk kita lakukan. Berhentilah daripada ketawa dan bergembira setiap masa sedangkan Saudara-saudara kita di Palestine sedang diulit derita berpanjangan. Sedarlah bahawa Allahb s.w.t. tidak menjanjikan kedamaian dan kesenangan pada kita selama-lamanya. Tiada jaminan apa-apa pun daripada Allah s.w.t untuk kita,jadi kenapa kita masih boleh ketawa dan bersenang-lenang pada masa Umat Islam sedang teruk dijajah dan dibuli? 



Segala jawapannya ada pada anda semua, saya yang hina serta tidak punya ilmu ini hanya mampu menjadi penyampai serta pemberi peringata. Segalanya ditangan anda, kerana anda semua adalah pencetus kebangkitan Islam pada akhir zaman ini…. THINK….



Perutusan CEO Starbuck, Howard Schultz pada 11 Julai 2006 (terjemahan) 

Kehadapan Pelanggan Starbuck, 

Pertama dan seterusnya saya ingin berterima kasih anda semua telah menjadikan Starbucks menjadi perusahaan besar dengan lebih dari 90000 pekerja, 9700 restoran, dan 33 juta pelanggan seminggu. Tiap latte dan mocchiato yang anda minum di Starbucks memberikan sebuah sumbangan untuk mendekatkan persahabatan antara Amerika dan Israel... 

Tanpa anda, para pelanggan yang tercinta, kami tidak akan mampu mencapai ratusan juta dollar per tahun untuk melindungi warga negara Israel dari serangan pengganas dan mengingatkan setiap orang Yahudi di Amerika untuk mempertahankan Israel. Jadi di lain waktu jika kamu ingin minum kopi di Restoran Starbucks, tolong diingat bahwa dengan setiap cawan yang kamu minum di Starbucks, sesungguhnya kamu sedang membantu sebuah misi yang berharga. 

Howard Schultz 
Chairman & Chief Global Strategist 
Starbucks Coffee Stores



Tidak Boikot Produk Israel dan AS Dosa Besar 


Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, Ketua Persatuan Ulama Internasional menunjukkan pembelaannya yang tegas terhadap penderitaan rakyat Gaza, kali ini beliau memfatwakan keharaman jual-beli produk-produk Israel dan Amerika. Ia mengatakan dalam salah satu khutbah tentang kempen boikot ekonomi terhadap pihak-pihak yang memusuhi umat Islam yang ditulis di laman rasmi beliau. 

Al-Qaradhawi menegaskan: “Ada jihad ekonomi, iaitu kita membuat fatwa, fatwa yang saya keluarkan bersama sejumlah ulama tentang keharaman jual-beli produk-produk Israel dan Amerika. Boikot, boikot semua produk-produk Israel dan Amerika adalah merupakan kewajiban setiap umat. Semua yang berbau produk Amerika.” 


Beliau mengisyarakatkan bahwa kata “coca cola” bererti Amerika, Burger, Mc Donald, Pizza Hut, semua itu produk-produk Amerika. 

“Setiap riyal, dirham, Ringgit, Dollar, pound, yang digunakan untuk membeli produk yahudi dan Nasrani akan menjadi peluru yang akan ditembakkan pada saudara seIslam di palestine dan seluruh dunia. Untuk sebab ini satu kewajipan kita tidak menolong Yahudi dan nasrani (dan musuh Islam yang lain)dengan membeli produk dan perkhidmatan mereka. Membeli produk mereka akan membantu dan menyokong kemusnahan, keganasan dan peperangamn dan pembunuhan”
“Setiap kali saya melihat produk-produk ini, dada saya bergemuruh, jiwa saya meronta, kami ingin umat memboikot produk-produk ini. Kami menyeru agar pemerintah dan rakyat segera memboikot produk-produk ini, dan agar dibentuk seperti badan badan atau panitia khusus untuk mengevaluasi sejauh mana keberkesanan gerakan boikot dan penentuan skala keutamaan boikot. Setiap produk yang ada gantinya, wajib diboikot. Apa yang menjadikan kita memiliki kereta produk Amerika, padahal kita mampu membeli mobil dari Jepun dan Jerman?? Kita tidak akan rugi sama sekali. Boikot ini hukumnya wajib bagi semua, baik sekala besar maupun kecil.” 

Lebih lanjut beliau menegaskan: “ Kami menghendaki umat Islam, laki-laki dan perempuan, ibu-ibu rumah tangga agar tidak membeli produk-produk Amerika. Boleh jadi ada produk-produk Israel dengan label lain, kerananya siapa yang mengetahui itu, wajib baginya untuk memboikot, hukumnya haram. Bahkan merupakan sebahagian dari dosa besar membeli produk-produk itu di masa sekarang ini. Ini sebahagian dari jihad yang ada dalam Islam, harus kita lakukan dan beritahu pada orang lain.” 

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP