Rumah Allah di Setiap Ceruk Dunia

>> Friday, September 17, 2010


Seperti yang diketahui Islam telah berkembang ke semua pelusuk dunia. Dari Timur hingga ke Barat malah dari kutub utara ke kutub selatan! Semoga pendakwah-pendakwah Agama Islam ini mendapat keredaan Allah Taala. Cuba kita tanya diri kita sendiri, apakah sumbangan kita dalam memperkembangkan Islam? Pesanan untuk diri aku sendiri,supaya sentiasa dapat mengimarahkan rumah Allah.
1. Masjid Di Kutub Selatan (Antartika)
Masjid di kutub selatan

Tempat tersejuk di muka bumi ini sebagian besar ditutup ais sepanjang tahun dengan suhu mencapai -85 dan -90 darjah Celsius di musim sejuk dan 30 darjah lebih tinggi di musim panas. Dikatakan terdapat kira-kira 1,000 orang tinggal di Antarktika dalam satu waktu namun bergantung juga terhadap musim.

Orang yang tinggal di Antartika biasanya menggunakan zon waktu negara asalnya. Ditempat seperti ini apakah ada rumah Allah? Jawapannya ada,satu satunya Islamic Centre yang bernama Muslim Eskimos Community Center, terletak di 3 Amundsen Scott Station South Pole, South Pole – Amundsen-Scott Station South Pole, Antartica. Selain digunakan untuk beribadat, Islamic Centre ini juga digunakan untuk membantu orang yang ingin mengetahui tentang Islam.
Saya cuba mencari gambar Islamic Centre ini tapi tak berjumpa.
2. Masjid di Kutub Utara (Artik)
Masjid Nurd Kamal, salah satu Masjid kecil yang terletak di kutub Utara yang terletak di daerah Norilsk. Lebih kurang 500 hingga 600 orang datang ke Masjid Nurd Kamal untuk solat Jumat. Jumlah Muslim di Norilsk yang merupakan Kota paling utara di permukaan bumi , menurut Mukum Sidikov , pengurus masjid satu-satunya masjid di Kutub Utara sejak beberapa lama, penghijarahan penduduk Muslim untuk datang ke Norilsk menurun, tidak seperti dahulu.
Salah satu penyebabnya adalah, cuaca yang sangat buruk mempengaruhi minat ke Kutub Utara ini kesan dari isu pemanasan global. Akibatnya, populasi di Norilsk semakin menurun bukan saja kaum Muslim, tapi juga kaum lain. Bayangkan saja, cuaca di Norilsk sangat sejuk, sampai -50 darjah Celcius.
Masjid di kutub utara
Masjid di kutub utara
Masjid di kutub utara
Masjid di kutub utara
Video berkaitan Masjid di Kutub Utara
3. Alaska
Muslim di Alaska berjumlah sekitar 2000 hingga 3000 dan dalam waktu tidak lama lagi di Alaska akan dibangun sebuah Masjid pertama di Anchorage , Alaska. Selama ini umat muslim di Alaska beribadah di sebuah Musolah kecil di Anchorage. Selain Musolah,di Alaska terdapat restoran dan kedai yang menjual makanan halal,diantaranya adalah :
-African & Middle Eastern Market
715 East 15th Avenue, Anchorage, AK 99501
(907) 947-9672

-Alaska Halal Grocery
401 West International Airport Road #23, Anchorage, AK 99518

-Juba Halal Market
5440 E Northern lights blvd Unit 5, Anchorage, AK 99508

-Capri Pizza – (Halal by request)
4505 Spenard Rd., Anchorage, Alaska 99517

http://www.caprihalalpizza.com/
Suasana jemaah dalam Musolah di Alaska
Masjid di Alaska
Website Muslim dan perancangan pembinaan Masjid Di Alaska
Video perancangan pembinaan Masjid di Alaska

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP