Freemansonry-Berawal Di Mesir Berakhir Di Palestina (Bagian 3)

>> Wednesday, August 18, 2010

Bab IV: Masa Pengasingan, Bani Israel dan Ilmu Sihir


Dalam bab sebelumnya penulis telah menyajikan kepada anda eksodus Bani Israel. Kini kita akan melihat satu sisi kehidupan Bani Israel dalam pengasingan mereka. Setelah Bani Israel selamat dari kerajaan Firaun, muncullah sekumpulan orang yang menentang Nabi Musa dan Nabi Harun. Kumpulan ini dikenali keras kepala dan golongan yang bergeluman dengan dosa. Tingkah laku mereka yang bongkak ini nampak ketika Nabi Musa mengajak kaumnya untuk masuk ke Kana'an (Palestin sekarang) Jawapan dari kaumnya anda boleh baca di surat ke-5 ayat ke-22.

Maksudnya adalah Bani Israel ingin masuk ke Kana'an tanpa bersusah payah melawan musuh yang ada di tanah tersebut. Menurut mereka selama ini Allah telah banyak membantu mereka dari kejahatan Firaun, terutamanya TERBELAHNYA laut Merah. Demikianlah pendapat mereka. Kalimat yang terlontarkan dari mereka sangat tidak rasional.

"Pergilah Engkau dan Tuhanmu dan perangilah kamu berdua.Sesungguhnya kami hanya duduk menanti sahaja. "

Demikianlah jawapan dari Bani Israel. Secara fizikal mereka telah merdeka. Tetapi secara jiwa mereka masih tetap hamba yang hina.Mereka hanya menanti kemenangan tanpa berlawanan, dan bermimpi di siang hari bahawa Tuhan akan pasti memberi mereka tanah itu seperti yang dijanjikan. Bila memang demikian, tentu Tuhan tidak perlu memerintahkan untuk berperang. Inilah fikiran yang tidak waras dan sekaligus menunjukkan sifat mereka yang penakut dan tidak memiliki harga diri. Akhirnya, Allah membiarkan mereka selama 40 tahun menjadi pengembara di padang pasir tanpa dapat memasuki tanah Kana'an.

40 tahun ini merupakan makna bahawa Allah akan menghilangkan satu generasi yang berjiwa kecil tadi dan akan menggantikan generasi lain yang tempoh dan benar-benar tidak tersisa sedikit pun jiwa hamba hina dahulu. Sebelum mereka berjaya masuk ke tanah kana'an, Nabi Musa wafat terlebih dahulu. Namun, banyak kisah di dalam Al-Quran yang mengkisahkan beberapa kejadian yang terdapat di dalam Al-Quran.
Patung lembu emas

Kejadian ini berkaitan sehingga ke hari ini. Dan yang popular adalah cerita penyembahan anak lembu. Penyembahan anak lembu ini berlaku ketika Nabi Musa bertemu dengan Allah selama 40 hari.Selama itu pulalah terjadi penyelewengan di Bani Israel. Anak lembu yang diperbuat dari emas bukanlah idea yang timbul begitu saja dari diri Samiri, sang tokoh pembuatnya. Seperti yang kita ketahui sebelumnya, Bani Israel telah lama tinggal di negeri Mesir, sebuah negeri yang penuh dengan dewa-dewa. Dan kenalan budaya serta agama Mesir dengan Bani Israel telah terjalin lama.Dan dari sebahagian Bani Israel inilah masih ada yang menyimpan budaya tempatan Mesir, penyembahan terhadap dewa.

Uncle Sam atau Paman Sam

Tokoh Samiri sendiri di angkat oleh Allah dalam Al-Quran bukanlah hanya sekadar nama. Ia rupanya memiliki ilmu sihir, sebuah ilmu wajib dipelajari di Mesir, dan belum hilang juga kepercayaannya terhadap kekuatan dewa yang ia yakini, meski ia melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana Firaun mati tenggelam dan bagaimana pula ular-ular, sebuah makhluk binatang yang menjadi simbol kekuatan di Mesir, milik para ahli sihir dikalahkan oleh tongkat Nabi Musa. Dia rupanya masih menyimpan kepercayaan pagan.

Dalam masa ribuan tahun hingga kini, ilmu sihir, ular dan simbol-simbol peradaban Mesir kuno ini masih digunakan oleh Yahudi dalam organisasi rahsianya (pembaca harap sabar untuk melihat pada artikel ini. Penulis akan menghidangkannya kepada anda. Untuk saat ini anda perlu tahu lebih dahulu sejarah panjang Bani Israel ini. Dan adalah bukan hal yang pelik jika Allah mengangkat kisah Nabi Musa lebih banyak dari pada nabi-nabi yang lain kerana ini berkaitan dengan zaman hari ini. Mengapa demikian, pastikan anda mengikuti terus artikel ini).

Dia juga tahu kalau bukan hanya dirinya yang masih menyimpan keyakinan pagan Mesir ini. Ia dengan cerdik menggunakan kesempatan emas tanpa kehadiran Nabi Musa. Adapun Nabi Harun, Samiri tahu kalau beliau tidak 'sekeras karakternya' seperti Nabi Musa. Kisah tentang ini dapat anda baca lebih jauh di surat Thoha surat ke-20 ayat ke-85 hingga ke-98.

Ilustrasi penyembahan anak lembu oleh Bani Israel

Selanjutnya dari kisah Samiri ini adalah ia diusir oleh Nabi Musa.Tidak dijelaskan selanjutnya bagaimana nasib Samiri. Tetapi yang menarik adalah timbul pertanyaan, apakah Dia diusir diikuti pula oleh sebahagian Bani Israel yang percaya pada apa yang Dia bawa? Jika tidak, mengapa budaya bangsa India hari ini sama dengan cerita dalam Al-Quran, penyembahan (kanak-kanak) lembu.Perlu diselidiki lebih lanjut oleh para sejarawan kaitan yang begitu erat antara Mesir kuno dan India hari ini. Kita tahu kalau sungai Nil merupakan sungai suci bagi bangsa Mesir. Dan sungai Gangga di India pun demikian.

Hapi dewa sungai Nil

Gangga, dewi sungai Gangga

Kita tahu kalau lembu adalah dewanya bangsa Mesir dan lembu pulalah binatang suci umat Hindu.

Apis, dewa berbentuk lembu bangsa Mesir

Nandini, lembu tunggangan dewa agama hindu

Kita tahu kalau ular tedung kobra adalah simbol kekuatan bagi Firaun dan tukang sihir di Mesir dan ular inilah menjadi binatang yang begitu dekat dengan budaya India.

Lihatlah Apopis, dewa ular bangsa Mesir ada persamaan dengan Dewa Siva, perhatikan ular kobra yang ada di leher.

Dewa Siva

Kita tahu kalau bangsa Mesir percaya dewa matahari Ra dan Hindu percaya pada dewa Surya.

Ra, dewa matahari bangsa Mesir kuno

Surya, dewa matahari agama Hindu

Selengkapnya lihat gambar berikut akan dewa-dewa bangsa Mesir kuno


Apakah Samiri dan pengikutnya menyeberang ke India dan membentuk tamadun dan agama baru di sana? Biarkan ini menjadi pekerjaan rumah para sejarawan untuk membuktikannya.

Kembali kepada kisah penyembahan lembu. Bangsa Mesir telah lama percaya akan penyembahan lembu dan Samiri menggunakan ilmu sihirnya untuk membuktikan bahawa budaya Mesir kunolah yang menolong mereka dari bencana Firaun. Ini dikatakan olehnya dalam Al-Quran:

"Inilah Tuhanmu dan Tuhan Musa, tetapi Musa telah lupa"
(Thoha-88)

Perhatikan kalimat Samiri: Musa telah lupa.

Dia tahu kalau dulu Nabi Musa pernah dibesarkan di dalam lingkungan istana Mesir yang penuh dengan ukiran dewa-dewa. Dan Samiri tahu jika Nabi Musa dulu pernah lama tinggal di Mesir dan hidup serta bergaul dengan budaya Mesir. Dan tentu Nabi Musa tahu persis akan Apis, dewa lembu bangsa Mesir. Maka ia mengatakan kalau Nabi Musa lupa. Lupa akan budaya dan dewa Mesir.

Tetapi Dia lupa jika Nabi Musa bukanlah penyembah dewa!

Penyembahan Bani Israel kepada anak lembu keputusan ilmu sihir Samiri merupakan bukti bahawa Bani Israel percaya akan sihir begitu kuat. Mengapa dapat dikatakan demikian?

Mereka dengan jelas-jelas melihat kekuatan Allah melalui TERBELAHNYA laut Merah, tetapi tidak percaya akan kewujudan Allah itu sendiri. Ini boleh anda tinjau di surat AL-Baqarah ayat ke-55.

Dan ayat ini merupakan petunjuk bagi kita bahawa Bani Israel yang diteruskan hingga kini merupakan pelopor aliran falsafah Empirisisme.

Dan untuk menghapuskan keyakinan mereka pada kekuatan lembu ini, maka Allah membuat senario akan terbunuhnya salah seorang Bani Israel. Dan untuk mengetahui siapa pembunuhnya tersebut mereka harus memotong seekor lembu!

Tetapi oleh Bani Israel mereka mengajak berdebat, sebagai keengganan mereka untuk melakukannya.

Keengganan ini ada dua. Pertama untuk menutup pembunuh sesungguhnya dan yang kedua ada yang merasa 'kualat' memotong lembu ynag dulu mereka percayai sebagai binatang suci. Kalaupun lembu itu dipotong, yang mereka tahu adalah dengan ritual ala bangsa Mesir kuno bukan dengan ritual baru ala syariah Nabi Musa.

Keengganan mereka ini dapat dibaca juga di surat Al-Baqarah ayat ke-67 hinga ke-74.

Ada satu hal dalam ayat di atas. Bani Israel tidak hanya pelopor aliran falsafah Empirisisme, tetapi juga aliran rasionalisme dengan cuba berdebat dalam pemotongan lembu betina yang menurut mereka tidak masuk akal.

Demikianlah kisah Bani Israel dalam pengasingan yang mempertontonkan sebahagian dari mereka yang percaya akan sihir.

Keakraban Bani Israel dengan ilmu sihir ini akan kembali hadir di zaman kita saat ini. Ada terdapat istilah Kabbalah, sebuah aliran kuno bangsa Mesir yang dihidupkan kembali oleh Yahudi dan juga simbol-simbol bangsa Mesir kuno lain yang berkaitan dengan mistik dan sihir. Semuanya ini dapat anda baca pada artikel terusan ini selanjutnya nanti.

Bagaimana selanjutnya kisah Bani Israel ini, sila baca artikel selanjutnya!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP