PALESTIN- Cerita dari Gaza

>> Sunday, January 10, 2010


"Empat bulan setelah kesyahidan suamiku dan dua anak-anakku, cucuku lahir," kata Fathiya Abu Jbarah.



Fathiya adalah janda Abu Jihad Jbarah dan ibu dari Basil, 30, dan Usamah, 21, yang dibunuh pada tanggal 4 Januari 2009 oleh sebuah rudal Israel yang menghentam rumah mereka di kem pelarian Al-Bureij di tengah Jalur Gaza. Rumah mereka terkena serangan Israel udara dan darat yang berlangsung selama 22 hari dan membunuh lebih dari 1,400 orang dan mencederakan ribuan orang lain.



Merenungkan kelahiran cucunya, Lina, Jbarah Abu Fathiya berkata, "Hatiku hampir meletup. Apa yang dilakukan oleh bayi tak berdosa ini hingga dilahirkan tanpa seorang ayah?"



"Kami ibu-ibu Palestin seperti ibu-ibu lain, tidak pernah mahu melihat anak-anak dan cucu-cucu kami menjadi anak-anak yatim atau sebagai isteri menjadi janda," ujar Fathiya yang berusia pertengahan 50-an itu, sambil menggendong Lina dalam pelukannya. "Kami ingin hidup dalam damai dengan semua bangsa lain di dunia ini. Namun, penjajahan Israel tidak pernah mahu membiarkan hal itu terjadi. Israel mesti terus menyerang kami selama beberapa dekad. Bukankah sudah saatnya bagi kami untuk hidup normal?"



Selain pembunuhan Jihad dan dua putranya, keempat anggota keluarga, Khaled, 19, menderita luka parah pecahan peluru ke perut dan lengan, dan dipindahkan ke rumah sakit di Arab Saudi untuk rawatan.



Muhammad Abu Jbarah, 24, menjelaskan bahawa almarhum ayahnya telah memutuskan untuk membangun sebuah rumah keluarga pada tahun 2006, namun kerana sekatan, dia tidak boleh mendapatkan bahan baku, dan itulah sebabnya dia menyewa rumah yang diserang oleh Israel itu tahun lalu. Setelah serangan, keluarga mereka tinggal selama berbulan-bulan di rumah seorang kerabat, tetapi kerana keperluan, mereka memutuskan untuk membangun rumah baru. Sebuah perjuangan yang sangat besar.



"Kami membangun rumah baru ini selama hampir lapan bulan, berusaha untuk mendapatkan bahan bangunan baku yang tersedia di pasar tempatan," Muhammad menjelaskan. “Biayanya sangat besar - sekitar $ 70,000, sebahagian besar yang dipinjam dari sanak keluarga atau teman. Kami berhutang sekitar 70 peratus dari jumlah itu. Dan memerlukan sedikitnya enam atau tujuh tahun untuk melunasinya, tapi kami tidak punya pilihan."



Walaupun menderita selama itu, Khaled Abu Jbarah masih menyimpan harapan dan memandang ke depan untuk kehidupan yang lebih baik. "Saya mengharapkan situasi yang lebih baik, tidak hanya bagi saya tetapi juga untuk anak-anak kecil kami. Kami, rakyat Palestin ingin hidup dalam perdamaian dan ketenangan bagi generasi yang akan datang, tetapi sayangnya, setiap generasi kami mengalami penderitaan yang sama di tangan penjajah ini, yang tidak pernah mematuhi deklarasi gencatan senjata, perjanjian damai, atau resolusi-resolusi internasional lainnya. "



Meskipun situasi telah umumnya tenang, Khaled mengatakan bahawa "tentera Israel terus menembak dari waktu ke waktu dan beberapa orang telah terbunuh dan cedera baru-baru ini."



Rumah selalu memberikan kenyamanan, tapi Fathiya Abu Jbarah berkata, "Apa yang anda lihat tidak pernah dapat mengimbangi kehilanganku. Selama bulan Ramadhan, saya menangis mengingat suami tercinta dan anak-anak, sekaligus menyajikan iftar kepada keluarga saya yang masih ada."

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP